actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > WERELD > Wetenschap
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 18th November 2016, 09:46
Hannah.W*llems Hannah.W*llems is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2016
Locatie: Lille
Posts: 52
Recordastronaute op weg naar ISS

Een Fransman, een Rus en een Amerikaanse zijn vrijdagochtend om 02.20 uur plaatselijke tijd (21.20 uur onze tijd) vanop de Russische kosmodroom Bajkonoer in Kazachstan aan boord van een Sojoez-raket de ruimte ingeslingerd op weg naar het Internationale Ruimtestation ISS. Vooral voor de Amerikaanse Peggy Whitson (56) wordt het een speciale reis.

Thomas Pesquet, Oleg Novitski en Peggy Whitson verlieten de aarde bij temperaturen op de Centraal-Aziatische steppe van onder nul. De vlucht naar het ISS zal twee dagen in beslag nemen. In de nacht van zaterdag op zondag koppelen de astronauten aan het ruimtestation aan. Daarna wacht het trio een verblijf van zes maanden in het ISS.

Voor Whitson is het al de derde trip naar ISS. Ze werd de eerste vrouw ooit om leiding te geven in het ruimtestation. Whitson, de voormalig hoofdastronaut van Nasa, is ook al de vrouw die het langste in de ruimte vertoefde. Als ze in mei volgend jaar terugkeert, verbreekt ze ook het record van Jeff Williams. Met 534 dagen is hij voorlopig de Amerikaanse astronaut die de meeste tijd in de ruimte doorbracht.

Op deze reis viert Whitson haar 57ste verjaardag, waardoor ze ook de oudste vrouw ooit wordt in de ruimte. 'Het belangrijkste in ISS zijn de vriendschappen en het werk dat we er verzetten', bleef doctor in de biochemie uit Iowa voor haar vertrek echter bescheiden bij de twee nieuwe records die in het verschiet liggen.

Bron: standaard.be
Auteur: GJS, RVS
Datum: 18/11/2016

Eigen mening: Ik vind het knap dat een vrouw van binnekort 57 jaar de ruimte ingaat. Het is dan ook al haar derde keer dat ze naar de ruimte vertrekt. Voor mij is het wel belangrijk dat een vrouw dit doet. Vrouwen worden zelfs vandaag vaak nog bekenen als (iets) minder in belangrijke functies. Mensen doen dit niet met opzet en werken er aan maar toch gebeurt het. Whitson laat zien dat vrouwen ook de ruimte inkunnen én dat ze belangrijke funties kunnen aannemen. Ook het feit dat ze binnekort 57 jaar is vind ik toch wel belangrijk! Ik denk ook dat deze vrouw andere mensen (vooral vrouwen en meisjes) kan inspireren om toch die 'mannelijke' en belangrijke functie te durven nemen.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 18:11.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.