actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > EUROPA > Sociaal-economisch
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 7th March 2011, 12:44
Sanne.Cocx Sanne.Cocx is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Feb 2010
Locatie: Rijkevorsel
Posts: 132
Grootste kostwinner zwaait thuis de plak

Wie thuis het meeste geld binnenbrengt, heeft ook het meest te zeggen op het vlak van uitgaven en tijdsbesteding.

Binnen een koppel neemt de partner met het hoogste loon de meeste beslissingen, zo blijkt uit nieuw onderzoek van Frederic Vermeulen, hoogleraar micro-economie aan de universiteit van Tilburg.

Volgens Vermeulen wordt er in de micro-economische literatuur nog al te vaak van uitgegaan dat het gezin als geheel de beslissingen neemt. Nochtans leunen de uiteindelijke keuzes die het gezin maakt dichter aan bij de voorkeuren van de partner met het hoogste loon.

Mannen en vrouwen besteden ongeveer evenveel geld aan persoonlijke uitgaven: gemiddeld ruim 300 euro per maand. Kinderen blijken minder snel tevreden: zij kosten ongeveer 480 euro per maand. Het grootste deel van het gemeenschappelijke budget gaat naar vaste lasten als huur, gas en elektriciteit.

bron: standaard.be

Soms vraag ik me echt af waarom mensen blijven investeren in zo'n nutteloze onderzoeken.
Natuurlijk gaat het grootste deel van het gemeenschappelijke budget naar vaste lasten als huur, gas en elektriciteit. Bij de meeste gezinnen gaat dit nu eenmaal over zo'n groot bedrag dat het onmogelijk is om nog meer geld aan iets anders uit te geven.
Dat de persoon met het hoogste loon uiteindelijk de meeste beslissingen neemt, lijkt me ook logisch. Volgens mij zullen weinig mensen dat zo zeggen maar als ik even rond me kijk, ondervind ik wel hetzelfde. Ik spreek hier wel over grote verschillen.
Je kan dat geld wel bekijken als "ons geld". Maar als je weet dat 2/3de ervan van je partner komt, lijkt het me toch moeilijk om je zin door te drijven. Uiteindelijk betaalt je partner het grootste deel van je keuze.
Het hoeft zeker zo niet te zijn maar het lijkt me wel logsich.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 10:04.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.