actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > BELGIË > Cultureel-maatschappelijk
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 26th January 2011, 10:49
Charlotte Van Helshoecht Charlotte Van Helshoecht is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Feb 2009
Locatie: Mol
Posts: 101
Scholen moeten alert zijn met leidingswater

Scholen moeten alert zijn met leidingswater

De Vlaamse Milieumaatschappij (VMM) roept scholen die hun leerlingen kraantjeswater laten drinken op om na te gaan of de binnenleidingen in de schoolgebouwen in orde zijn. Dat schrijft Knack. Slecht onderhouden of verouderde leidingen kunnen immers gevaarlijk zijn.
De drinkwatermaatschappijen hebben de laatste jaren, met steun van de overheid, veel moeite gedaan om het drinken van kraantjeswater aan te moedigen. Vooral scholen zijn meegestapt in de 'Ik drink kraantjeswater'-campagnes. In plaats van een flesje water krijgen de kinderen een beker mee naar school, die ze naar hartenlust kunnen vullen aan de kraan. Want leidingwater is een veel goedkoper en ecologisch alternatief voor flessenwater, is de redenering.

Het probleem is dat de schoolbesturen niet altijd weten hoe het zit met hun binnenleidingen, stelt de Vlaamse Milieumaatschappij (VMM), die de drinkwatersector controleert. Het water dat de drinkwatermaatschappijen leveren, voldoet in heel Vlaanderen aan alle wettelijke normen, maar de maatschappijen hebben geen vat op wat er gebeurt in de gebouwen.

Slecht onderhouden of verouderde binnenleidingen kunnen ervoor zorgen dat het water dat de klant uiteindelijk te drinken krijgt, geïnfecteerd is. De VMM wil dan ook scholen en kinderdagverblijven oproepen tot een verhoogde waakzaamheid.

Bron: www.destandaard.be / 25januari 2011

Eigen mening:
Hier sta je natuurlijk niet bij stil. In onze school is er in de cafetaria ook een mogelijkheid om kraantjeswater te drinken met de bekers die erboven hangen. En wij denken er niet bij na of dit water echt wel zuiver is. Water dat uit onze kraan stroomt, is natuurlijk altijd gezuiverd, maar zoal in dit artikel beschreven staat. Vanaf dat dit water uit de drinkwatermaatschappijen naar gebouwen stroomt, hebben ze geen zicht of dit water wel 100% zuiver uit de kranen komt. Bij oude waterleidingen kan het water geïnfecteerd zijn.
Daarom vind ik het een goede controle dat alle scholen hun binnenleidingen controleren, om zo infecties te voorkomen.
Voor de rest vind ik kraantjeswater in scholen vele beter dan telkens plastieken flesjes uit automaten. Of zoals bij ons op school glazen flesjes, deze zijn nog altijd beter dan plastieken.
Met citaat antwoorden
  #2  
Oud 27th January 2011, 16:41
Jelle.Adriaensen Jelle.Adriaensen is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2009
Locatie: Rijkevorsel
Posts: 106
Ik vind het ook zeer belangrijk dat scholen hiervan op de hoogte gebracht worden. Een infectie kan zware gevolgen hebben, al beseffen we dat niet altijd even goed. We hebben te maken met een locatie waar vele kinderen samenkomen en dat moet men zeker in het achterhoofd houden!

De scholen zouden ook met een brief de ouders van de kinderen moeten meedelen welke actie ze ondergaan en waarom ze die uitvoeren. Bezorgde ouders van kinderen hebben graag bevestiging over iets zodat ze zeker weten dat hun kind zuiver kraantjeswater op school kan drinken. De leerkrachten kunnen ook een les maken of thema uitwerken rond drinkwater, zodat leerlingen weten waarmee de school bezig is.

Ik vind het drinken uit flesjes nog altijd iets veiliger dan water van een vreemde leiding, maar als de zuiverheid bewezen wordt van het water dan wil ik er zeker gebruik van maken.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 10:23.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.