actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > WERELD > Politiek
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 27th October 2013, 22:43
B*ent.Boeckmans B*ent.Boeckmans is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2013
Locatie: Vorselaar
Posts: 69
Duitsland en Brazilië werken aan VN-resolutie over privacy

Duitsland en Brazilië maken werk van een VN-resolutie waarin het recht op privacy ook wordt uitgebreid naar het internet. Het initiatief komt niet toevallig van twee landen die onlangs ontdekten dat ze bespioneerd werden door de VS. In de resolutie, die zal worden voorgelegd aan het Mensenrechtencomité van de Verenigde Naties, worden de Verenigde Staten evenwel niet expliciet vermeld. .

De bedoeling van Duitsland en Brazilië is om het recht op privacy, dat vermeld staat in het internationaal verdrag inzake burgerrechten en politieke rechten (IVBPR), uit te breiden naar het internet. Het IVBPR werd in 1966 goedgekeurd en trad tien jaar later in werking, op een moment dat er van het wereldwijde web nauwelijks sprake was.

Brazilië en Duitsland willen concreet dat in artikel 17 van dat verdrag een verwijzing naar het internet wordt opgenomen. Dat bewuste artikel stelt dat "niemand mag worden onderworpen aan willekeurige of onwettige inmenging in zijn privéleven, zijn gezinsleven, zijn huis en zijn briefwisseling, noch aan onwettige aantasting van zijn eer en goede naam".

Zowel Duitsland als Brazilië hebben verontwaardigd gereageerd op de recente onthullingen over de Amerikaanse spionageactiviteiten, waar onder meer de Duitse bondskanselier Angela Merkel en Braziliaanse president Dilma Rousseff het slachtoffer van geworden zijn.

Bron: www.demorgen.be 27/10/2013

Eigen mening: Ik moet mijn mening gaan herzien. Bij het vorige artikel dat ik gisteren postte, zei ik dat het afluisterschandaal weinig blijvende gevolgen zal hebben voor de relatie tussen de VS en haar bondgenoten. Blijkbaar was ik mis want Brazilië en Duitsland blijken toch echt op hun teen getrapt te zijn. Toevallig dat het twee vrouwelijke staatshoofden zijn, maar blijkbaar kunnen de dames er niet tegen dat Obama meeluistert. De VN-resolutie is geen slecht idee, aangezien er zo een duidelijk verbod kan komen op dergelijke praktijken. Ik betwijfel wel of de VS het eens zal zijn met deze resolutie, en waarschijnlijk luistervinken Rusland en China ook van tijd tot tijd (waardoor zij misschien ook gaan dwarsliggen).
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 16:42.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.