actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > BELGIË > Cultureel-maatschappelijk
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 14th November 2016, 13:05
Stephanie.G*or Stephanie.G*or is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2016
Locatie: Tielen
Posts: 47
Kunnen we in godsnaam stoppen aandacht te besteden aan een probleem dat er nooit een

Théodomir Nsengimana is CD&V-politicus en OCMW-raadslid in Aalst.


Als persoon met buitenlandse roots ben ik tegen elke vorm van racisme en discriminatie. Dat lijkt vanzelfsprekend. Omdat er blijkbaar nog weinig zekerheden zijn, vermeld ik het voor alle veiligheid. Ik had ook niet gedacht dat ik een jaar nadat ik het de laatste keer deed de Zwarte Piet-discussie alweer zou moeten voeren.

Is er nog iemand die ontkent dat de slavernij en de vele uitwassen van het kolonialisme moeten worden beschouwd als misdaden tegen de menselijkheid? Ik hoop van niet. En ik ben niet de enige. Het is nobel dat verenigingen ijveren voor de erkenning van die fouten en strijden voor eerherstel van duizenden zwarte slachtoffers. Maar kunnen we dit streven loskoppelen van de culturele context van Sint-Maarten, Sinterklaas en hun Zwarte Pieten?

Het bezoek van de kindervrienden en hun zwarte helpers is een jaarlijks feest voor jong en oud. Het is door de eeuwen heen uitgegroeid tot het ultieme familie- en kinderfeest. Een feest dat traditioneel wordt gevierd door alle lagen van de maatschappij, over de grenzen van politieke partijen en levensbeschouwingen heen.

Als Belg van Rwandese origine betwist ik ten stelligste dat 'veel Afrikanen' dit kinderfeest racistisch vinden. Die beschuldiging is provocatief en beledigend tegenover alle mensen die al jaar en dag deelnemen aan de feesten van Sint-Maarten en Sinterklaas, met als enig doel kinderen een fijne dag te bezorgen. Ze helpen mee aan een feest dat als doel heeft kinderen van elke huidskleur en sociaal-economische afkomst plezier te laten maken.

Ironisch genoeg is het net de politisering van de Zwarte Piet-discussie die leidt tot onbegrip, intolerantie en de polarisatie van de samenleving
Veel van die mensen zijn ook tegen alle vormen van discriminatie en racisme. Vaak zijn ze in hun professioneel leven actief in het bestrijden van beide. Mocht het feest een racistisch karakter hebben, dan waren zij wel de eersten om dat aan de kaak te stellen.

Als ex-politiek vluchteling uit Rwanda weet ik tot welke zware humanitaire gevolgen racisme kan leiden. Ik heb niet de minste tolerantie voor praktijken die migrantenstromen veroorzaken en mensen het leven kosten. Ironisch genoeg vind ik dat net de politisering van de Zwarte Piet-discussie leidt tot onbegrip, intolerantie en de polarisatie van de samenleving. Is dat niet het laatste wat we dezer dagen kunnen gebruiken?

Door te pas en te onpas te schermen met zwaarbeladen termen die een ernstige inhoud hebben, riskeren we dat de echte discriminatie niet langer zal worden aangepakt. Meer nog: we riskeren dat racisme wordt gebagatelliseerd. En dat terwijl mensen van vreemde origine nog vaak worden gediscrimineerd op de arbeidsmarkt of bij het vinden van een woning.

Kunnen we er in godsnaam mee stoppen aandacht te besteden aan een probleem dat er nooit een was? En dat er nog steeds geen is? Zijn er geen maatschappelijke problemen genoeg die nog op oplossingen wachten? Gaan we tijd verspillen aan de huidskleur die de helper van een kindervriend moet krijgen of steken we die uren in creatieve oplossingen voor de lage participatiegraad van mensen van vreemde origine aan culturele activiteiten? Gaan we mensen tegen ons in het harnas jagen door hun culturele tradities aan te vallen of zoeken we samen naar antwoorden die armoede en werkloosheid bevechten?

Bij ons is de Sint al geweest. Wie nog moet wachten tot de andere komt, stel ik voor een wortel in de schoen te leggen 's avonds. Misschien liggen er op 6 december wel creatieve suggesties in.

Bron: De Morgen, http://www.demorgen.be/opinie/kunne...n-was-bf9e1561/
Datum: 14/11/2016

Eigen mening: Ik ga volledig akkoord met de mening in het bovenstaand opiniestuk. 'Zwarte piet' is een oude traditie, die nooit voor problemen heeft gezorgd. Niemand had er zelfs aan gedacht dat dit racistisch is tot een jaar of twee geleden. Onze samenleving is zo gefocust op een probleem dat geen probleem is. Zwarte piet ziet er zo uit omdat ze door de schoorsteen gaan, niet meer en niet minder. Mensen die hier meer achter zoeken verspillen hun tijd. Ik zelf ben iemand die absoluut niet tegen racisme of racistische opmerkingen kan, want zoiets is gewoon fout. En toch vind ik ook dat hier een probleem van maken belachelijk is. Er zijn veel ergere dingen aan de hand in ons land en in de wereld. Dingen die direct moeten opgelost worden en veel werk en energie vragen. Dus onze energie in zoiets als dit steken, heeft geen zin.
Met citaat antwoorden
  #2  
Oud 15th November 2016, 09:12
Wout.G*vers Wout.G*vers is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2014
Locatie: Hoogstraten
Posts: 98
Ik begrijp waar de klachten van komen

Het karakter van Zwarte Piet die we vandaag kennen (hoe hij vandaag afgebeeld wordt), dateert uit het midden van de 19de eeuw. Daarvoor werd er in volksverhalen ook al vaak gesproken over Zwarte Piet als de duivel of een persoon die de kinderen mee zou nemen als ze stout zouden zijn, een boeman dus. Hij werd altijd gezien als iemand die geen goede bedoelingen had en hier maakte de ouders gebruik van. Ze maakte hun kinderen bang van Zwarte Piet, zodat ze geen slechte daden zouden doen en niet mee moesten in de zak van Zwarte Piet. In deze tijd lachen de kinderen ermee en willen ze mee in de zak naar Spanje, maar vroeger werd hier veel meer de nadruk op gelegd en hadden de kinderen schrik van Zwarte Piet.
Daarnaast draagt hij zijn sierlijk kostuum, maar dit kostuum werd vroeger gedragen door de bedienden in Spanje van rijke mensen. Mensen die dit droegen, moesten duidelijk weten dat hun stand lager was als diegene waarvoor ze moesten werken. De dag van vandaag is dit allemaal veranderd, maar ik kan begrijpen dat mensen nog steeds herinnerd worden aan de oorsprong van Zwarte Piet tijdens deze periode en dit discriminerend vinden.
"Maar Zwarte Piet is traditie, dus daarom mogen we het niet veranderen". Een veelgehoord argument dat niet correct is. Het principe van Sinterklaas en Zwarte Piet is over de eeuwen al verschillende keren veranderd, dus een keer meer veranderen, gaat het niet uitmaken. Begrijp me niet verkeerd, want ik begrijp waarom mensen zeggen dat ze Zwarte Piet willen houden, maar ik begrijp ook de mensen die Zwarte Piet weg willen hebben.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 01:26.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.