actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > BELGIË > Cultureel-maatschappelijk
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 19th December 2017, 00:22
Eline.A*riaensen Eline.A*riaensen is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2015
Locatie: Geel
Posts: 80
VBO-topman over e-mails na werkuren: 'Afspraken moeten op bedrijfsniveau'

VBO-topman over e-mails na werkuren: 'Afspraken moeten op bedrijfsniveau'

Bedrijven vragen om met hun personeel overleg te plegen en eventueel afspraken te maken over e-mails na de werkuren, zoals staat in een nieuw wetsontwerp van minister van Werk Kris Peeters (CD&V), stemt overeen met wat eerder politiek is overeengekomen. Het is belangrijk dat voorzien wordt dat eventuele afspraken gemaakt worden op maat van het bedrijf. Dat zegt VBO-topman Bart Buysse maandagavond in een reactie.

Peeters had eind juni al aangegeven met de sociale partners te willen samenzitten over 'deconnectie', om naar Frans voorbeeld werknemers het recht te geven om buiten de kantooruren niet meer op hun werkmails te moeten antwoorden of bereikbaar te zijn voor hun baas.

Tot een recht op deconnectie, zoals in Frankrijk, komt het niet. 'Dat is goed, want deconnectie strookt niet altijd met de huidige manier van werken, waarbij privé en werk meer en meer door elkaar lopen. Moet je dan ook privé-aangelegenheden tijdens de werkuren gaan verbieden? Bovendien biedt connectiviteit heel wat mogelijkheden om flexibel te werken en om bijvoorbeeld werk en gezin beter te combineren. Denk maar aan telewerk', aldus Buysse.

'Maar overleg tussen werkgevers en werknemers vinden wij niet slecht, al moet dit sowieso op bedrijfsniveau gebeuren. Niet alle bedrijven of alle functies zijn dezelfde. Daarom gebeuren afspraken best op maat van het bedrijf en op basis van de functie van de werknemer', besluit Buysse.

Bron: De Knack, maandag 18 december 2017, http://trends.knack.be/economie/vbo...2434.1512384565

Mening:
Mijn mening over dit artikel is verdeeld. Ik begrijp dat er een moment moet zijn dat je 'verlost' bent van je werk, dit kan niet als je na je werkuren nog honderden mails moet beantwoorden. Het zou een keuze van jezelf moeten zijn of jij al dan niet de mails die werkgebonden zijn na de werkuren nog beantwoordt of niet. Wat betreft het beter combineren van werk en privéleven... Ik kan daar uiteraard zelf niet veel ervaringen aan koppelen, aangezien ik nog niet werk, maar ik kan hiervoor wel kijken naar mijn ouders. Frustraties van het werk mee naar huis nemen kan een negatieve impact hebben op de relatie, maar dingen die gebeurd zijn op het werk of gewoon een verloop van het werk meenemen naar huis kan wel nuttig zijn of positief bevorderend zijn. In die zin dat de partner zo beter begrijpt wat je de hele dag doet en daarvoor respect kan opbrengen. Werk neem je altijd mee naar huis, uiteraard. Het is aan jou om te kunnen zeggen 'dit is mijn privé-leven, werkleven hoort hier niet thuis of juist wel'.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 11:13.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.