actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > BELGIË > Mobiliteit
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 28th December 2015, 10:27
Laurence.D"eckers Laurence.D"eckers is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2014
Locatie: Hulshout
Posts: 138
Geens wil wegpiraten in de cel

Minister Geens laat de straffen voor verkeersdelicten herzien. Dat moet ertoe leiden dat hardleerse wegpiraten wel degelijk in de cel belanden, ook wanneer de gevangenisstraf onder het jaar wordt afgeschaft.

Op (zware) verkeersovertredingen zoals vluchtmisdrijf staat vandaag hooguit enkele maanden cel. De straffen kunnen verhogen bij recidive of wanneer er slachtoffers zijn, maar dat voorkomt niet dat veel politierechters gefrustreerd zijn door de gebrekkige strafuitvoering in verkeerszaken. Ook de publieke opinie heeft meer dan genoeg van de straffeloosheid in het verkeer.

‘Ik begrijp de frustratie over de strafuitvoering volledig. Een straf moet worden uitgevoerd, ook als het een korte is’, zegt Geens in een interview met De Standaard.

Al blijft hij bij zijn voornemen om celstraffen onder één jaar af te schaffen. ‘Ik heb mijn twijfels bij het nut daarvan, zegt Geens. ‘In die korte periode kun je de twee doelen van een straf – vergelding en reïntegratie – niet bereiken’.

‘Maar we gaan die gevangenisstraffen onder een jaar niet zomaar afschaffen. Ik combineer die verandering met een herziening van álle strafmaten, ook die voor verkeersovertredingen. Er zullen dus ongetwijfeld ook misdrijven zijn waarbij we de strafmaat opdrijven. Hardleerse wegpiraten zullen niet aan een celstraf ontsnappen.’

Samen met minister van Mobiliteit Jacqueline Galant (MR) stelt Geens daarom een groep experts samen die het verkeersstrafrecht moet doorlichten. ‘Hun werk moet ertoe leiden dat voor verkeerszaken de juiste straffen worden gevonden én uitgevoerd’, zegt Geens. Daarnaast wil hij ook blijven inzetten op alternatieven zoals werkstraffen.

Bron: http://www.standaard.be/cnt/dmf20151227_02039303
Eigen mening: Het laatste jaar hoor je vaak in het nieuws dat er een ongeluk gebeurd is met vluchtmisdrijf. Ik vind het dan ook goed dat ze de straf voor zware verkeersovertredingen (waar niet enkel vluchtmisdrijf toe behoort) willen herzien.
Een straf is een straf en moet dan ook helemaal uitgevoerd worden vind ik. Alternatieven zoals werkstraffen vind ik een goed idee, want sommige mensen lachen een boete weg.

Laatst aangepast door Laurence.D"eckers : 28th December 2015 om 10:37.
Met citaat antwoorden
  #2  
Oud 28th December 2015, 11:40
Celine.G*igorieff Celine.G*igorieff is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Oct 2014
Locatie: Arendonk
Posts: 117
De laatste jaren hoor je heel veel over verkeersongevallen, wegpiraten,... Ik vind dan ook dat deze personen zeker en vast gestraft moeten worden, maar is een gevangenisstraf wel de juiste straf en is dit haalbaar? Dat vraag ik mij af. Er wordt nu al geklaagd over het feit dat de gevangenissen te vol zitten. Als personen die vluchtmisdrijf gepleegd hebben of de wegpiraten erbij komen, gaan de gevangenissen nog sneller te vol zitten. Hiervoor denk ik dat er eerst goed gekeken moet worden naar de infrastructuur van de gevangenissen en naar mogelijk andere straffen. Zoals rijverbod dat degelijk gecontroleerd kan worden met eventuele hulp van een enkelband of dergelijke.
Met citaat antwoorden
  #3  
Oud 28th December 2015, 23:42
IlonaC*abbe IlonaC*abbe is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2014
Locatie: Tremelo
Posts: 122
Geens wil wegpiraten in de cel

Ik vind dat men bij dit soort zaken heel goed moet kijken naar de persoon achter het plaatje. Iedereen maakt dagelijks fouten in het verkeer. Sommige personen hebben de pech dat ze iemand daarin betrekken. Als een persoon sterft in een ongeval, draagt de veroorzaker dit levenslang met zich mee. Wat al een heel grote straf op zich is. Ik vind het dan absoluut geen oplossing om deze mensen ook nog eens in een cel op te sluiten. Ik vind wel dat mensen die al enkele keren tegen de lamp zijn gelopen door dronken rijden of te snel rijden gestraft moeten worden. Maar ik vind het heel belangrijk dat rechters in kwestie ook rekening houden met de gevoelens van de veroorzaker. Die hebben echt nooit gewild om iemand om het leven te brengen. In zulke gevallen vind ik werkstraffen en psychologische begeleiding een veel beter alternatief.
Met citaat antwoorden
  #4  
Oud 29th December 2015, 17:06
Lore.P*eters Lore.P*eters is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Oct 2014
Locatie: Geel
Posts: 138
Tegenwoordig hoor je op het nieuws dat er meer en meer wegpiraten gevaar veroorzaken op de weg. Ze moeten hier inderdaad voor gestraft worden, maar een celstraf is iets te drastisch vind ik. Ze veroorzaken veel gevaar op de weg, maar als er geen ongevallen gebeuren, moeten ze niet in de cel. Je kan de meeste mensen harder straffen door hun rijbewijs voor lange tijd af te nemen, dan iemand een celstraf of een flinke boete te geven. Laat hen terwijl ze hun rijbewijs kwijt zijn, naar verkeerslessen gaan en dergelijke, zodat ze de gevaren ervan kunnen inzien. In de gevangenis missen ze hun auto niet, omdat ze toch niet buiten kunnen, maar thuis gebruik je de auto wel veel en zal je die heel snel missen.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 20:59.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.