actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > WERELD > Politiek
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 28th February 2015, 01:17
m*nique m*nique is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Feb 2015
Locatie: Lille
Posts: 63
Russische oppositieleider doodgeschoten

http://http://www.knack.be/nieuws/w...mal-537553.html


27/02/15 om 23:55 - Bijgewerkt op 28/02/15 om 00:53


Boris Nemtsov, een van de leiders van de Russische oppositie, is in Moskou doodgeschoten. Hij werd in de rug geschoten. De politie, die het nieuws bevestigt, gaat uit van een huurmoord.
Volgens de BBC, die bronnen bij de politie citeert, werd Nemtsov (55) door vier kogels in de rug getroffen, nadat vanuit een witte auto het vuur op hem werd geopend. De Russische nieuwssite Meduza geeft een iets andere lezing. "Enkele mensen stapten uit en schoten hem neer".

Op het moment van de aanslag stak Nemtsov, die in gezelschap was van een vrouw, een brug over, met uitzicht op het Kremlin, in hartje Moskou. Over de identiteit van de schutter(s) is niets bekend.

Nemtsov stierf een dag voor hij op 1 maart aan een optocht tegen de oorlog in Oekraïne zou deelnemen. Dat zou de eerste grote oppositiebetoging van het jaar worden.

Nemtsov was vicepremier ten tijde van president Boris Jeltsin. Hij was de drijvende kracht achter een aantal economische hervormingen. Hij werd ook gouverneur van de stad Nizhny Novgorod. Hij werd genoemd bij de mogelijke opvolgers van Jeltsin.

'Provocatie'

Onder de echte opvolger van Jeltsin, Poetin, viel hij in ongenade en wierp hij zich op als een van de belangrijkste en meest charismatische figuren van de oppositie. Met name in een campagne tegen wat hij de "Russische oorlog in Oekraïne" noemde was hij heel actief.

Nemtsov had herhaaldelijk gezegd dat hij een aanslag tegen zijn leven vreesde. Begin februari zei het nog in een gesprek met de website Sobesednik: "Ik ben bang dat Poetin me zal doden. Ik geloof dat hij degene was die de oorlog in Oekraïne op gang bracht. Ik kan geen grotere hekel aan hem hebben".

De president zelf, Vladimir Poetin, veroordeelt volgens zijn woordvoerder de aanslag. "De brutale moord", aldus woordvoerder Dmitri Peskov, "vertoont
tekenen van een huurmoord en lijkt sterk op een provocatie".

Wat hoorde ik bij Eva Jinek? Niet te geloven hè, hij voelde het dus aan dat het ging gebeuren. Brr, dat moet een akelige gedachte zijn en dan toch blijven vechten voor je ideaal. Knap!
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 17:07.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.