actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > BELGIË > Cultureel-maatschappelijk
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 24th October 2013, 14:09
s*rah.christianssen s*rah.christianssen is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2013
Locatie: oostmalle
Posts: 29
[B]Gevangenisstraffen tot vijf jaar voor gestolen examenvragen in Lakens atheneum? [/

Gevangenisstraffen tot vijf jaar voor gestolen examenvragen in Lakens atheneum?


Het Brusselse parket voert sinds eind juni een onderzoek naar de diefstal van examenvragen door leerlingen van het atheneum Bockstael in Laken. Dat meldt de krant La Dernière Heure en wordt bevestigd door het Brusselse parket.

Tot nu toe zijn al vier verdachten geïdentificeerd en verhoord. Daar zijn zowel meerderjarigen als minderjarigen bij. Er zijn ook huiszoekingen uitgevoerd bij de verdachten en daarbij is een hoop computermateriaal in beslag genomen.

'Het Brusselse parket kreeg eind juni een klacht nadat bleek dat de antwoorden die een aantal leerlingen op de examens gaven, heel veel gelijkenis vertoonden met de type-antwoorden die de leraars hadden opgesteld', zegt parketwoordvoerster Ine Van Wymersch. 'We hebben toen een opsporingsonderzoek geopend en de Federal Computer Crime Unit ingeschakeld. Die heeft vier verdachten kunnen identificeren.'

Gevangenisstraffen tot vijf jaar

Vorige week zijn er bij de verschillende verdachten huiszoekingen uitgevoerd en is er computermateriaal in beslag genomen. De betrokkenen zijn ook al ondervraagd. Over de resultaten van die inbeslagnames en verhoren geeft het parket voorlopig geen commentaar.

Het parket wijst er wel op dat de meerderjarige betrokkenen strenge gevangenisstraffen riskeren. 'Als men vroeger het papier met de examenvragen stal uit de tas van de leraar was dat een eenvoudige diefstal', zegt de parketwoordvoerster. 'Nu gaat het om informaticafraude, misbruik van telecommunicatienetwerken en inbreuken op de privacy-wetgeving. Daar staan gevangenisstraffen op tot vijf jaar.'

Bron: De standaard 24/10/13 http://www.standaard.be/cnt/dmf20131024_00807115

commentaar:
Ik keur diefstal natuurlijk niet goed. Maar om hier echt gevangenisstraffen van 5 jaar voor te geven vind ik niet verantwoord. Ik denk dat het wel vaker voorkomt dat kinderen spieken. Zij zijn hierbij wel een stapje verder gegaan dan eens kijken bij het antwoord van de buurman, maar toch vind ik een gevangenisstraf niet gepast. Vroeger zou dit ook niet het geval geweest zijn. De wereld word nu eenmaal gedigitaliseerd en jongeren zijn nu eenmaal snel weg met computers. Ik vind dat je dit niet ongestraft kan laten maar er moeten andere oplossingen zijn. De drang voor mensen om te spieken is soms gewoon te groot omwille van faalangst of stress. Je weet ook niet wat de motieven van deze mensen waren om de vragen te stelen.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 08:01.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.