actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > BELGIË > Cultureel-maatschappelijk
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 25th November 2009, 23:01
deandevolder deandevolder is offline
Dean_dv
 
Geregistreerd op: Sep 2009
Locatie: Kessel
Posts: 30
Wie vaak schreeuwt, krijgt agressieve kinderen

Een kind schreeuwend terechtwijzen of zwaar bekritiseren bij ongewenst gedrag kan ertoe leiden dat het uiteindelijk meer gaat liegen, spijbelen of stelen. Dat schrijft Amaranta de Haan, promovendus bij de afdeling Pedagogiek van de Universiteit Utrecht. Haar artikel verschijnt binnenkort in het toonaangevende tijdschrift The Journal of Child Psychology and Psychiatry.

Ouders corrigeren hun kinderen op veel manieren. Een daarvan, hevig reageren op ongewenst gedrag door bijvoorbeeld te schreeuwen tegen het kind of het zwaar te bekritiseren, is af te raden. Dat concludeert Amaranta De Haan in haar onderzoek onder 586 kinderen in de leeftijd van 6 tot en met 15 jaar, en hun ouders.

Vooral kinderen met bepaalde persoonlijkheidskenmerken -kinderen die open staan voor ervaringen, introvert, onwelwillend of niet-ordelijk zijn- vertonen meer agressief en regeloverschrijdend gedrag wanneer hun ouders hen op een heftige manier aanspreken. De Haan adviseert ouders dan ook niet te schreeuwen tegen kinderen die voldoen aan deze persoonlijkheidskenmerken. 'Deze kinderen hebben baat bij een meer constructieve benadering'.

De onderzoekster verduidelijkt dat het niet enkel de ouders zijn die de ontwikkeling van agressie en regeloverschrijdend gedrag bij hun kinderen beïnvloeden. 'Naast de opvoeding speelt de persoonlijkheid van het kind een belangrijke rol'.

Verder toont De Haans onderzoek aan dat jongens meer agressief en regeloverschrijdend gedrag vertonen dan meisjes. In de onderzochte leeftijdsperiode, 6 tot en met 15 jaar, gaat de ontwikkeling van dit gedrag bij jongens en meisjes echter op gelijke wijze: agressief gedrag neemt met de jaren af.

Bron Belga: de standaard online

Dat deze uitslag correct is, daar twijfel ik niet aan.
Uiteraard zullen er altijd uitzonderingen zijn.

Ik heb gekozen voor dit artikel, omdat het volgens mij toch heel wat waarde bezit. Deze zaken zouden elke ouder moeten weten, om zijn kind zo goed mogelijk te kunnen opvoeden.
Ik vind het ook sterk dat ze beiden partijen aanhaalt als bepalend.
Wat ik veel opmerk is dat verschillende onderzoeken een conclusie naar boven brengen, die naar 1 kant kijken van het verhaal, en deze niet volledig zijn.
Waardoor ze een heel groot deel van hun waarde verliezen.
Al bij al een pracht van een artikel. Dat dit in een nieuws hoort daar ben ik niet volledig in mee.
__________________
Wie zijn doel kent, vindt de weg. (Lao tze)
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 07:59.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.