actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > BELGIË > Cultureel-maatschappelijk
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 27th April 2016, 09:47
amina.j*cops amina.j*cops is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2014
Locatie: zoersel
Posts: 85
Eén op zes mannen werd al nagefloten

Niet alleen vrouwen worden slachtoffer van seksisme. Ook mannen ervaren wel eens seksueel storend gedrag. 16.7% werd al eens nageroepen, nagefloten of beclaxoneerd.

Seksisme blijft in 2016 een netelige kwestie. Weekend Knack hield een internetenquête onder 2.500 lezers. Daaruit blijkt dat bijna alle vrouwen (97 %) in hun leven wel eens te maken krijgen met seksueel ongewenst gedrag. Maar ook mannen kunnen erover meespreken.

Een van de opvallende resultaten van het onderzoek is dat één op zes mannen aangaf al eens te zijn nageroepen, nagefloten of beclaxoneerd.

78 % van de vrouwen werd wel eens aangestaard, tegenover 40% van de mannen. Vier op tien vrouwen kregen ooit schunnige opmerkingen over hun uiterlijk, tegenover 27 % van de mannen. 36 % van de vrouwen kreeg te maken met seksueel expliciete gebaren, tegenover één op vijf mannen.

Voor zowel mannen als vrouwen geldt: hoe jonger je bent, hoe vaker je te maken krijgt met ongewenst gedrag.

Onder mannen is seksisme mogelijk nog een groter taboe. Uit het onderzoek blijkt dat mannen opvallend minder praten over wat hen overkomen is. Als ze het toch doen, zegt 43 procent dat ze serieus genomen werden, tegenover 63 procent van de vrouwen.

Bron: http://www.standaard.be/cnt/dmf20160427_02260545
Eigen mening: Ik moet eerlijk toegeven dat dit artikel mij verbaasd heeft. Dat het merendeel van de vrouwen in hun leven wel eens te maken krijgen met seksisme had ik wel zien aankomen, maar dat ook een groot deel van de mannelijke bevolking hiermee geconfronteerd wordt, komt als een donderslag bij heldere hemel. Daarnaast vind ik het heel spijtig te moeten lezen dat er zo'n groot taboe heerst rond seksisme. Door dit taboe gaan slachtoffers geneigd zijn de gebeurtenis voor zich te houden, terwijl ze misschien eigenlijk juist nood hebben aan dit te vertellen. Het seksistisch gedrag stoppen zal geen eenvoudige opdracht zijn, maar wat er in mijn ogen wel moet gebeuren is de taboe doorbreken en zo slachtoffers de kans gegeven om met hun verhaal naar buiten te komen.

Laatst aangepast door amina.j*cops : 27th April 2016 om 10:00.
Met citaat antwoorden
  #2  
Oud 16th May 2016, 20:03
Sofie.DeWolf Sofie.DeWolf is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Oct 2011
Locatie: Nijlen
Posts: 1,020
Ook mannen worden nagefloten.

Net zoals Amina moet ik toegeven dat ik er nog nooit over nagedacht heb dat mannen eveneens last kunnen hebben van mensen die hen nafluiten en dergelijke. Ik dacht dat dit voornamelijk en alleen bij vrouwen voorkwam, niet dus! We hebben weer iets bijgeleerd. Persoonlijk ondervind ik ook regelmatig last van mensen die te pas en te onpas seksistische opmerkingen geven, claxonneren ... . Het kan iedereen overkomen. Als je hiermee inzit is het wel belangrijk om hierover te praten, anders zal je jezelf al snel slecht en onveilig voelen. Hoe meer mensen hierover durven te praten, hoe sneller de taboe de wereld uit zal zijn. Iedereen heeft het recht om met respect behandeld te worden. Dit kunnen we alleen verwezenlijken wanneer we hier openlijk over durven praten.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 14:44.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.