|
|
Onderwerp Opties | Zoek in onderwerp | Waardeer Onderwerp | Weergave Modus |
|
||||
|
||||
Moslims moeten zich hier thuis voelen
Moslims moeten zich hier thuis voelen
Nahima Lanjri en Cemal Cavdarli zijn Vlaamse moslims in het federale parlement: zij heeft Marokkaanse roots, heeft zitting voor CD&V en is niet praktiserend. Hij is van Turkse origine, heeft zitting voor SP-A en was islamleraar. De moslims Nahima Lanjri en Cemal Cavdarli hebben het gemaakt in Vlaanderen. Hun carrière heeft hen tot in het parlement gebracht. Ze heten een rolmodel te zijn, maar zowel extreem-rechts als radicale moslims noemen hen excuusallochtonen. Voor de eersten is de islam een obstakel voor integratie. Volgens fundamentalisten biedt het geloof dan weer bescherming tegen verwestersing. Wat betekent het voor jullie om moslim te zijn in Vlaanderen? Nahima Lanjri: ,,Ik beschouw me een product van hier; een in Vlaanderen geboren en getogen moslima. Het geloof heb ik van thuis uit meegekregen, maar mijn ouders hebben ons nooit iets opgelegd. We moesten niet vijf keer bidden per dag of een hoofddoek dragen. Ik praktiseer mijn geloof niet, maar ik put wel inspiratie uit de waarden waarmee ik ben opgegroeid; zorg dragen, solidariteit, respect voor ouderen. De islam heeft daar geen monopolie op. In mijn katholieke school heb ik geleerd dat de gelijkenissen tussen de religies zijn groter dan de verschillen.'' Cemal Cavdarli: ,,Ik ben in Turkije geboren en ben mijn vader achternagekomen toen ik acht jaar was. Omdat mijn ouders geen zicht hadden op het Vlaamse onderwijs, hebben ze me op mijn twaalfde naar een predikantenschool in Turkije gestuurd. Nadat ik mijn diploma had behaald, ben ik aangesteld tot leraar islamitische godsdienst in het atheneum van Gent. Lesgeven in Vlaanderen heeft me geleerd om mijn geloof zonder paardenbril te praktiseren. Het is een uitdaging en een verrijking voor de islam.'' Zo hebben niet alle moslims het begrepen. Lanjri: ,,Helaas. Ik zie ook dat vandaag meer moslims een hoofddoek dragen dan vroeger. Ze plooien terug op zichzelf en klampen zich vast aan gebruiken uit het verleden, omdat ze zich niet geaccepteerd voelen. Turkije of Marokko evolueren sneller dan de moslimgemeenschap hier.'' Cavdarli: ,,De islamwereld verkeert al drie eeuwen in een winterslaap. Maar het is verkeerd daaruit te concluderen dat de islam de afremmende factor is. Het Westen heeft pas een snelle ontwikkeling gekend vanaf het moment dat de band tussen kerk en macht was verbroken. . In wezen is de islam een moderne en open godsdienst, want er staat niemand tussen de gelovige en Allah. Het eerste woord van de revelatie van Mohammed luidt 'iqra': 'lees, gebruik je verstand'. Het is perfect mogelijk om als moslim je geloof te beleven in een westers land.'' Mag ik de Koran interpreteren binnen de maatschappij en de tijd waarin ik leef? Cavdarli: ,,Van in het begin staat de islam open voor interpretatie. Wat ontbreekt, zijn hier opgeleide imams die een moderne islam verkondigen.'' Lanjri: ,,Het gevolg is dat een groep hier geboren jongeren op het internet argumenten zoekt om vrouwen te beknotten, of zich binnen hun clubje van het Westen af te sluiten.'' Aanvaardt Vlaanderen de islam als een religie die hier is en blijft? Lanjri: ,,Theoretisch wel. De islam is sinds 1974 erkend en de overheid is bereid haar rechten om te zetten in de praktijk. Maar in mijn straat merk ik dat veel mensen met grote argwaan naar de islam kijken. Die angst wordt aangewakkerd door het Vlaams Belang, maar ook door wat mensen in de wereld zien gebeuren. Die negatieve beelden overdonderen ons. Het positieve komt nooit in beeld.'' Cavdarli: ,,Er is veel onwetendheid over de islam. Moslims zijn er de voorbije veertig jaar niet in geslaagd om hun geloof op een voorbeeldige manier te presenteren. Veel heeft te maken met het opleidingsniveau van de migranten. Ze hebben de kansen die België hen daartoe aanreikte, niet altijd gegrepen.'' Het is de taak van de Moslimexecutieve om die kansen te grijpen. Zij vertegenwoordigt de islam ten aanzien van de overheid. Lanjri: ,,Voor de derde keer op rij functioneert de Moslimexecutieve niet. Er is geld voor moskeeën. Er is bereidheid om een imamopleiding te organiseren. De Executieve moet de richting aangeven.'' Cavdarli: ,De Executieve wordt verlamd door interne verdeeldheid. Zolang de Executieve geen Vlaamse en Waalse kamer heeft, kan de ze niet functioneren.'' Lanjri: ,,De malaise gaat dieper. Veel leden van de Executieve hebben niet de nodige capaciteiten. Dat is geen schande. Er zijn organisaties die dat emancipatieproces kunnen begeleiden. Maar dat moet de Executieve dan wel willen vragen.'' Cavdarli: ,,De verwachtingen waren hooggespannen, niet het minst onder de moslims zelf. Als ze opnieuw faalt, zal ze alle geloofwaardigheid verloren hebben.'' Jullie partijen hebben in Antwerpen de hoofddoek verboden voor stadspersoneel met een publiekfunctie. Cavdarli: ,,De maatregel zal een averechts effect hebben. Het gaat om mensen die hier geboren en getogen zijn. Ze zullen dat verbod niet aanvaarden.'' Lanjri: ,,Neutraliteit moet uitgaan van de dienstverlening. Dat de ambtenaar daarbij een kruisje of een hoofddoek draagt, stoort mij niet. Ik besef dat veel Vlamingen het daar moeilijk mee hebben, maar politici moeten de moed hebben om daar tegen in te gaan. Deze maatregel heeft de vooroordelen alleen maar bevestigd. Terwijl het net belangrijk is om van je stadspersoneel een afspiegeling van de bevolking te maken en extra inspanningen te doen om tot dertig procent allochtoon personeel te komen.'' Hoe zien jullie de islam in Vlaanderen in 2030? Cavdarli: ,,Het taalprobleem zal verdwijnen, waardoor moslims meer gaan participeren in deze maatschappij. Op voorwaarde dat Vlaanderen erin slaagt om alle discriminatie weg te werken.'' Lanjri: ,,Binnen 25 jaar zouden moslims zich hier echt thuis moeten voelen. Maar integratieproblemen lossen niet vanzelf op naarmate de generaties elkaar opvolgen. Integendeel. De concentratiebuurten versterken de achterstand. Allochtonen van de derde generatie huwen meer met een partner uit het buitenland dan vroeger, waardoor het taalprobleem niet verdwijnt. We moeten dus blijven werken aan integratie. Met meer kansen tot inburgering voor nieuwkomers, maar ook duidelijke voorwaarden, zodat ze hun lot aan dit land te verbinden.'' DS, 13-03-2007