actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > BELGIË > Sociaal-economisch
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 20th April 2016, 18:34
Elias.H*es Elias.H*es is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2014
Locatie: Meerhout
Posts: 74
‘Voorkom dat driekwart van de kinderen erop achteruit gaat'

De Gezinsbond heeft de Vlaamse regering gevraagd de leeftijdstoeslagen in de kinderbijslag te behouden. ‘Anders gaat de helft van de gezinnen en driekwart van de kinderen erop achteruit’, klonk het in het Vlaams Parlement. ‘Een besparing zou een heel verkeerde insteek zijn’, reageerde Vlaams minister van Welzijn Jo Vandeurzen (CD&V) in Villa Politica.

Kinderbijslagen zijn door de staatshervorming een Vlaamse bevoegdheid geworden. In het Vlaams regeerakkoord staat dat er een ‘vereenvoudiging’ komt van het systeem. De rangorderegeling (waardoor het tweede kind een hogere bijslag krijgt dan het eerste kind en het derde een nog hogere bijslag) verdwijnt, net als de leeftijdstoeslag. Er zou één basisbedrag komen voor alle kinderen. De hoogte ervan is nog niet vastgelegd.

Het verdwijnen van de leeftijdstoeslag is voor de Gezinsbond ontoelaatbaar. ‘Iedereen weet dat kinderen duurder worden naarmate ze ouder worden’, zei Yves Coumans van de studiedienst van de Gezinsbond. ‘Zonder bijkomende investeringen betalen gezinnen met twee of meer kinderen, en met oudere kinderen, het gelag.’

Basisbedrag

Als de hervorming voor achteruitgang zorgt, wil de Gezinsbond dat het huidige systeem behouden blijft voor de huidige gezinnen. Het nieuwe systeem zou dan stapsgewijs ingevoerd moeten worden voor nieuwe gezinnen, die nu pas aan kinderen beginnen. Er is volgens de Gezinsbond een basisbedrag van 150 euro nodig om de helft van de minimumkost van een kind op te vangen.

‘Kinderbijslag is geen extraatje voor de gezinnen’, zei Coumans. Ouders besteden het kindergeld onder meer aan algemene huishouduitgaven en school-, studie- of medische kosten, blijkt uit een enquête. Slechts 8 procent van de gezinnen gaf aan een deeltje van het kindergeld te kunnen sparen.

‘Kinderbijslag dreigt pasmunt te worden voor verdere bezuinigingen’, zei voorzitter van de Gezinsbond Frans Schotte. Hij riep de parlementsleden op om ‘meer ambitie’ te tonen. Decennialang zeiden politici dat kinderen belangrijk waren, zei Schotte. ‘Het moment is gekomen om woorden om te zetten in daden.’

Vandeurzen: ‘Geen revolutie’

Voor de camera van Villa Politica (VRT) zei Vlaams minister van Welzijn Jo Vandeurzen (CD&V) dat ‘verworven rechten een essentieel onderdeel’ zullen vormen van de hervorming. ‘We gaan toch geen hervorming doen die een plotse revolutie is voor de mensen zou betekenen. Voor kinderbijslag, dat zo belangrijk is, is dat echt niet de goede weg’. Een besparing zou volgens Vandeurzen ‘een heel verkeerde insteek zijn’.

Of een akkoord over de kinderbijslag voor vrijdag is, kon Vandeurzen niet zeggen. Wel herhaalde hij dat hij dit jaar nog met een decreetontwerp naar het Vlaams Parlement wil. ‘We moeten daar met bekwame spoed aan doorwerken. Maar er is maar een akkoord als er een akkoord is. Het is een beetje kijken nu hoe we de puzzelstukken kunnen in elkaar leggen’.

Mening:
Ophef over kinderbijslag wakkert aan. Dat is al een geringe tijd te merken. De regering besloot eerder om te snoeien in de kinderbijslag voor het tweede en het derde kind. Elke kindertoelage wordt gelijk getrokken, dus geen verhoging meer voor een tweede of derde kind. Hier was ik deels met akkoord maar voor gezinnen die het financieel moeilijk hebben zou ik denken dat deze bijslag welgekomen is. Inzake leeftijdstoeslag ben ik het ermee eens dat kinderen duurder worden naarmate ze ouder worden. Ik zou dan de lijn verder trekken naar gezinnen die moeilijkheden hebben om elke maand rond te komen. Deze verandering zal niet voor iedereen grote problemen opleveren, maar ik kan inkomen dat sommige gezinnen hier onder zullen lijden. Om deze verandering stelselmatig in te brengen heb ik mijn twijfels. Gezinnen die reeds genieten van de leeftijdstoeslag kunnen dit blijven doen terwijl nieuwe gezinnen zonder extra toeslag hun plan moeten trekken.

20/04/2016
De Standaard
http://www.standaard.be/cnt/dmf20160420_02248115

Laatst aangepast door Elias.H*es : 20th April 2016 om 18:41.
Met citaat antwoorden
  #2  
Oud 20th April 2016, 18:56
maurane.v*ndoninck maurane.v*ndoninck is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2014
Locatie: Westerlo
Posts: 84
‘Voorkom dat driekwart van de kinderen erop achteruit gaat'

‘Voorkom dat driekwart van de kinderen erop achteruit gaat'
Zoals een eerder artikel op dit forum aangaf, leven meerdere Belgen in armoede dan we zelf verwachten. Het omlaag halen van de kinderbijslag kan er volgens mij voor zorgen dat de gezinnen die nu maar net rondkomen, de grens naar armoede moeten oversteken.
Kinderen naar school laten gaan, kost veel geld. Het is ook zo dat wanneer kinderen ouder worden, er meer geld nodig is om dit te kunnen financieren. Denk maar aan het verschil van inschrijvingsgeld van de lagere school en de hoge school. Ook het aankopen van schoolboeken kost enorm veel geld.
Het omlaag halen van de kinderbijslag kan volgens mij dus grote gevolgen hebben voor een aantal gezinnen.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 04:34.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.