actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > WERELD > Cultureel-maatschappelijk
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 18th November 2015, 14:13
Romy.L*ntermans Romy.L*ntermans is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2015
Locatie: Mol
Posts: 79
Turkse fans verstoren minuut stilte voor de slachtoffers van Parijs met boe-geroep

Turkse fans verstoren minuut stilte voor de slachtoffers van Parijs met boe-geroep
Maar het was geen teken van disrespect zeggen sociale media

De vriendschappelijke match tussen Griekenland en Turkije van gisteravond zou normaal gezien ingezet worden met een minuut stilte ter ere van de slachtoffers van de aanslagen in Parijs. Dat was echter buiten de fans van het Turkse elftal gerekend, die de stilte verstoorden met luid boe-geroep.

Gisteravond ging er aan verschillende voetbalmatchen overal ter wereld een minuut stilte vooraf. Dat ter nagedachtenis aan de 129 slachtoffers die er vorige week vrijdag vielen bij de aanslagen in Parijs. Ook in het Basaksehir Fatih Terim Stadion in Istanbul was dat de bedoeling, maar dat was buiten de fans van het Turkse elftal gerekend. Die lieten gedurende de hele minuut 'stilte' een opstandig gejouw horen.

Fatih Terim, de manager van de Turkse ploeg, liet na de match weten dat de aanwezige supporters voor zijn team meer respect hadden moeten tonen. "Onze fans hadden zich beter moeten gedragen tijdens het spelen van de nationale volksliederen en tijdens de minuut stilte", zo zei hij.

"Westerse hypocrisie"

Volgens verschillende bronnen op sociale media was het gejouw echter geen teken van een gebrek aan respect, maar wel een manier voor de Turkse fans om "de hypocrisie van de Westerse wereld aan te klagen". Want die is onevenwichtig in hun medeleven vinden ze. Na de terroristische aanslag in Ankara in oktober dit jaar werd er bij de start van de internationale voetbalmatchen immers ook nergens een minuut stilte gehouden, zo klinkt het.

Bij de aanslag op het Centraal Station in Ankara van 11 oktober lieten meer dan 100 mensen het leven. Turkse fans lieten daar eerder ook al hun onvrede over blijken door de minuut stilte bij hun match tegen IJsland op 13 oktober op eenzelfde manier te verstoren.

bron: De morgen 18 november 2015 http://www.demorgen.be/buitenland/t...eroep-bea46b22/
eigen mening: Ik vind het heel erg en eigenlijk ook onrespectvol dat de Turkse fans zo reageerden. Voor hen kan het niet zo bedoeld zijn, maar voor mij (en waarschijnlijk ook voor vele anderen) komt het wel zo over. Ik vind dat ze gewoon een minuut stil moesten zijn, net zoals al de anderen. De minuut stilte staat symbool voor het denken aan de overledenen en ik vind dat dit wel een symbool is dat gerespecteerd mag worden.
Met citaat antwoorden
  #2  
Oud 18th November 2015, 15:00
e*ise.vandenabeel e*ise.vandenabeel is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2013
Locatie: Schilde
Posts: 98
Enerzijds is het jammer dat de minuut stilte is verstoord door de Turkse fans. Anderzijds is hun boe-geroep wel deels te begrijpen. In Syrië sterven er om de haverklap een heleboel mensen. Ook in Kenia werden er honderd mensen gedood in een universiteit omdat het volk tegen Al-Shabaab zou zijn. Voor deze mensen, die ongetwijfeld ook een verschrikkelijk moment moest meemaken of zelfs niet overleefd hebben, hielden we geen minuut stilte. Aangezien de aanslagen in Parijs nu eenmaal dichter bij ons gebeurde, worden we bang en komt ons solidariteitsgevoel meer naar boven. Men denkt: 'Ik kon daar ook net zijn.', terwijl men dat minder zal ervaren bij een Keniaans of Syrisch bloedbad. Dat is treurend, maar dat wil niet zeggen dat ik de minuut stilte voor Parijs overbodig vond. Nee, integendeel. Ik heb zoals vele anderen een minuut stilte gehouden en leefde mee met de mensen die de onvergetelijke situatie moesten ondergaan. Wel weet ik dat men, waaronder mezelf meegerekend, pas meer medeleven zal betogen wanneer iets negatiefs niet meer als 'ver-van-je-bedshow' kan worden beschouwd.
Met citaat antwoorden
  #3  
Oud 18th November 2015, 15:54
b*itt.g b*itt.g is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2013
Locatie: Noorderwijk
Posts: 94
Naar aanleiding van het boe-geroep van de Turkse supporters tijdens de voetbalmatch Griekenland - Turkije, kan ik er enigszins wel begrip voor opbrengen. Dit boe-geroep hebben ze uitgebreid verklaard na de match. Het is waar, in Turkije zijn ook mensonwaardige, bloedige aanslagen gepleegd. Eveneens het neerstorten van het Russisch toeristenvliegtuig in de Sinai-woestijn heeft weinig medeleven gekend in het Westen. Verdriet mag men niet met twee maten meten. Menselijk leed en verdriet kent geen grenzen of culturen. Dat mag volgens mij ook gerust in de media gebracht worden.
Met citaat antwoorden
  #4  
Oud 20th November 2015, 09:36
D*an.Yskout D*an.Yskout is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2013
Locatie: Hallaar
Posts: 135
Voor ik mijn mening ga schrijven zeg ik al dat ik dit gedrag niet goedkeur, maar ik begrijp de fans maar al te goed. Ik begrijp andere landen hun reactie ook. Sommige culturen beginnen onze westerse egoïstische ingesteldheid te haten. Persoonlijk ik ook.

Het is ook enorm hypocriet van onze westerse maatschappij om pas na de aanslag in Parijs een minuut stilte te houden. Terwijl er op 12/11 ook een grote aanslag is geweest in Beiroet. Deze aanslag is zelfs niet in het nieuws geweest. Ook op 13/11 zijn er vele andere erge zaken gebeurt. Enkele voorbeelden: natuurrampen in Japan en Mexico en aanslagen in Syrië.

Waar heb ik deze moeten lezen? Op 9gag, een grappige site waar enkele dit vermelde. In de media heb ik geen enkele van deze berichten kunnen lezen.

Wat ik vooral erg vind is dat men nu pas de oorlog met IS verklaard. Pas wanneer er, om het cru te zeggen, slechts honderden doden zijn gevallen in het westen gaat men tegen deze groepering vechten, terwijl er in Syrië al duizenden doden zijn gevallen.

Waarom ik de Turken in dit geval begrijp. Een maand geleden is er ook een aanslag in Turkije geweest en hier is geen enkele verslaggeving over geweest. Enorm hypocriet van ons om dan te verwachten dat zij een minuut stilte gaan houden voor de slachtoffers van Parijs. We zouden beter onze profielfoto, in plaats van een Franse vlag, er een wereldbol op moeten zetten met een #prayfortheworld .

Ter illustratie van mijn mening over het hypocriete westen en de begrijpelijke reactie van de Turken, voeg ik deze spotprent toe.
http://9gag.com/gag/azVwNOK/people-...orse-than-paris
__________________
When the rich rob the poor, it's called business. When the poor fight back, it's called violence...
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 06:12.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.