actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > BELGIË > Cultureel-maatschappelijk
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 13th December 2013, 18:50
Gert-Jan.v*nGijsel Gert-Jan.v*nGijsel is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2013
Locatie: Oud-Turnhout
Posts: 20
GAS-boete voor protest tegen... GAS-boetes

Het Antwerpse kunsthuis voor kinderen en jongeren Villanella heeft een gemeentelijke administratieve sanctie (GAS-boete) van 60 euro opgelegd gekregen voor een flyeractie die het eerder dit jaar hield als protest tegen de absurditeit en willekeur van... GAS-boetes. Dat staat te lezen op de Facebookpagina van Villanella-thuisbasis De Studio en wordt ook door de organisatie zelf bevestigd. “Maar wij blijven onze strijd voortzetten”, klinkt het.
Bij de protestactie hadden medewerkers en sympathisanten van Villanella her en der hangertjes aan fietsen bevestigd met daarop de ludieke boodschap “Wij zijn de manne die de GAS doen branne”. Daarmee wilde Villanella aandacht vragen voor de absurditeit die vaak met het GAS-systeem gepaard gaat. De vzw was immers zelf al enkele malen in aanraking gekomen met een ietwat vreemde GAS-boete, onder meer toen medewerkers wegwijzertjes hadden geplaatst naar de opening van De Studio omdat het gebouw - de voormalige Studio Herman Teirlinck - vrij moeilijk te vinden bleek.

Nu heeft Villanella uitgerekend voor de protestactie eveneens een GAS-boete ontvangen. De dienst Samen Leven van de stad Antwerpen heeft het over het “verkeerdelijk uitdelen van pamfletten of voorwerpen”. Villanella betreurt de sanctie maar zegt niet te zullen stoppen met het GAS-systeem aan te klagen. “Je mag op het openbaar domein natuurlijk niet zomaar doen wat je wil, dat weten we ook wel, maar we ondervinden dat sommigen toch minder mogen dan anderen”, zegt Kaat Van Haesendonck van Villanella. “Daar zullen we tegen blijven strijden.”

Bron: http://www.standaard.be/cnt/dmf20131213_00885963

Mening: Het is naar mijn mening goed dat Villanella hiervoor een GAS-boete heeft gekregen, niet omdat ik voor GAS-boetes ben, maar omdat het bestuur van de stad in kwestie hiermee alleen maar de haat tegen deze sancties vergroot. Zeker nu het door deze absurde krantenkop bekendheid zal verwerven. Met andere woorden: de gevers van die GAS-boetes werken zichzelf alleen maar tegen met dit voorval.
Met citaat antwoorden
  #2  
Oud 15th December 2013, 10:54
jana.lambrechts jana.lambrechts is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Oct 2011
Locatie: Herentals
Posts: 105
Ik vind het inderdaad jammer dat je tegenwoordig zowat voor 'alles' een GAS-boete riskeert. Was de GAS-boete voor Villanella terecht? Ik vind van niet, want volgens mij hebben zij met hun protestactie de openbare orde niet verstoord. Natuurlijk kan je hierover discussiëren,want met het toekennen van een GAS-boete wil men ook kleine lokale problemen aanpakken. Het is nog maar de vraag hoe ver men hier kan in gaan. Wat een klein lokaal probleem is voor de een kan voor de ander als hinderlijk ervaren worden.
Waar ligt de grens? Elke gemeente kan het begrip 'overlast' namelijk anders invullen.
Jammer genoeg zijn GAS-boetes in bepaalde gemeenten steeds meer een vorm van verengde controle geworden.
Misschien moeten we toch maar eens terug beginnen nadenken over een coherent strafbeleid.
Met citaat antwoorden
  #3  
Oud 15th December 2013, 10:57
Thomas.Schellekens Thomas.Schellekens is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2011
Locatie: Beerse
Posts: 95
Thumbs down

Huichelarij ten top! Uiteindelijk lijken deze gemeentelijke administratieve sancties (gas) meer op een verkapte vorm van belastingen, dan waar het in oorsprong voor ontworpen is. Wat begon als een aanvaardbaar idee om straffeloosheid voor de 'faits divers' uit de wereld te helpen, is uitgegroeid tot een verengde vorm van controle. Desalniettemin onderschat ik het belang niet van bepaalde sanctioneringen (onder de categorie van GAS). Nachtlawaai, vandalisme, etc. dienen absoluut bestraft te worden naargelang de ernst van de feiten.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 08:29.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.