actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > BELGIË > Cultureel-maatschappelijk
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 30th November 2009, 13:46
ellen.snoeckx ellen.snoeckx is offline
Student
 
Geregistreerd op: Sep 2009
Locatie: Geel
Posts: 77
Witse kwetst nabestaanden parachutemoord

"Witse kwetst nabestaanden parachutemoord"
30 november 2009, 07:15

De scenarioschrijvers van Witse lieten zich inspireren door de parachutemoord op Els Van Doren. "Dit kan niet. Ze beseffen niet hoe pijnlijk dit is voor de nabestaanden", reageert advocaat Jef Vermassen maandag in De Standaard en Het Nieuwsblad.
"Vrije val", zo heette de aflevering van Witse op Eén zondagavond. De norse speurder kreeg te maken met een vrouw die bij het valschermspringen te pletter was gestort. Onderzoek wijst uit dat haar parachute gesaboteerd werd. Het slachtoffer had een relatie met haar vaste springpartner aangeknoopt. Er zijn behoorlijk wat parallellen te trekken met de parachutemoord die in 2006 het leven kostte aan Els Van Doren uit het Antwerpse Ranst. Ook haar parachute bleek gesaboteerd - volgens het gerecht door Els Clottemans, de liefdesrivale van het slachtoffer. Al deze gelijkenissen met de "echte" parachutemoord stuiten Jef Vermassen, de raadsman van de familie van Els Van Doren, tegen de borst. "De makers van Witse moeten toch beseffen dat zo'n scenario bij de nabestaanden als pijnlijk en zelfs kwetsend wordt ervaren? Stel je eens in de plaats van haar partner en haar kinderen. Zij moeten toezien hoe het tragische overlijden van hun familielied als amusement wordt gebruikt, als ontspanning voor een gezellige zondagavond." Vermassen wijst erop dat het assisenproces rond de parachutemoord over enkele maanden start. "Het was veel beter geweest om de uitkomst van het proces af te wachten. Al zou ik ook dán hebben gevonden dat de programmamakers vooraf contact met de familie hadden moeten opnemen", aldus Vermassen.

Mening:
Dit is zagen om te kunnen zagen... Elke detectivereeks (Witse, Baantjer, Flikken, Zone Stad, ...) is toch gebasseerd op ooit wel eens gebeurde feiten? Moord uit wraak, moord uit jaloezie, kidnapping, verkrachting, ontvoering, ... Al die dinge komen meermaals aan bod in zo'n series hè, daar draaien die nu eenmaal om. Maar natuurlijk gebeuren die dingen ook in het echt. Uiteraard is het pijnlijk om er naar te kijken, maar je bent niet verplicht om te kijken hé, als je het niet aankunt, verwissel dan van zender. In films, programma's, series, boeken, ... overal zie je zo'n dingen terugkomen, maar dan kraait er geen haan naar. Terwijl ze allemaal echt gebeuren (of ooit echt gebeurd zijn). Wat is dan het verschil?
Zo kun je overal over klagen.
Met citaat antwoorden
  #2  
Oud 30th November 2009, 16:59
Véronique.Segers Véronique.Segers is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2009
Locatie: Merksplas-Turnhout
Posts: 122
Wat er met die dame uit Ranst gebeurd is, is natuurlijk verschrikkelijk. Maar in elke aflevering van Witse zal er altijd iemand gekwetst worden omdat ze ooit hetzelfde hebben meegemaakt. Niet alleen bij Witse, maar ook bij tal van andere soaps, documentaires en films herkennen een aantal mensen zich in het verhaal. Moeten ze hier dan zo'n drama over maken? Als de personen in kwestie of de nabestaanden dit niet willen zien, kunnen ze toch gewoon naar een andere zender zappen.
Ik vind het echt belachelijk dat dhr. Vermassen hier zo'n heisa rond maakt.
Waarschijnlijk had hij gewoon 'media-aandacht' nodig!
Met citaat antwoorden
  #3  
Oud 30th November 2009, 17:38
Tom.Rutten Tom.Rutten is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2009
Locatie: Paal
Posts: 29
Ik vindt dat Véronique en Ellen gelijk hebben. In elke detective- of politiereeks zullen er wel mensen zijn die een situatie herkennen. Ik heb de bewuste aflevering gezien en ik dacht niet eens aan die moord op Els van Doren en ik denk dat zelfs de meeste mensen daar niet aan denken.
Nu natuurlijk wel door de uitlatingen van Jef Vermassen. Maar ja zoiets kan altijd gebeuren eh. Als de scenario schrijvers ook daar al rekening mee moeten houden.
Met citaat antwoorden
  #4  
Oud 30th November 2009, 20:11
Sanne Wauters Sanne Wauters is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2008
Locatie: Heist-op-den-berg
Posts: 109
Ik begrijp de reactie van dhr. Vermassen wel. Het moet inderdaad pijnlijk geweest zijn voor de nabestaande van Els van Doren. En het zal pijnlijke gevoelens teweeg gebracht hebben. Niemand wil graag geconfronteerd worden met pijnlijke gebeurtenissen uit zijn/haar leven.

Maar om hier nu zo een drama van te maken. Dat vind ik er toch een klein beetje overgaan. De scenarioschrijvers hebben dit zeker niet met opzet gedaan. Ze hebben er gewoon niet aan gedacht hoe de familie zich zou voelen. En moesten ze hier wel rekening mee houden, dan zouden er nog weinig/ geen misdaadseries en andere programma's te zien zijn. Want er wordt altijd wel iemand gekwetst. Denk maar aan de vele mensen die ontvoerd of verkracht werden, die iemand verloren hebben aan zelfmoord, ... Dat zijn nu eenmaal onderwerpen die in misdaadseries aan bod komen.
Met citaat antwoorden
  #5  
Oud 30th November 2009, 23:17
Paulien.Detailleur Paulien.Detailleur is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2009
Locatie: Vorselaar
Posts: 127
Ik vind de reactie van dhr. Vermassen terecht. De scenarioschrijvers hebben hier naar mijn mening een ethische grens overschreden. Het Assisenproces van de parachutemoord is zelfs nog niet van start gegaan en ze gebruiken het al als inspiratie voor een detectiveserie. Dit getuigt van een absoluut gebrek aan respect voor de nabestaanden van het slachtoffer.
Maar ik wijs de scenarioschrijvers zeker niet met de vinger, de media heeft het volledige privé-leven van het slachtoffer al breed uitgesmeerd in alle kranten, tijdschriften en journaals, dus natuurlijk waren ze er zich hier niet van bewust dat hun aflevering nog iemand tegen de borst kon stoten. Voor mij is dit echter geen excuus. Het is niet omdat de rest van de wereld zich idioot gedraagt dat zij hetzelfde moeten doen.
Het is wel een feit dat deze aflevering goed was voor de kijkcijfers, de kijkers legden immers meteen de link met de echte moord en brandden van nieuwsgierigheid. Ach, deze aflevering doet de term populisme alle eer aan.

Maar laat ik niet te hypocriet zijn en het maar gewoon toegeven, ik vond het wel een heel spannende aflevering...
Met citaat antwoorden
  #6  
Oud 30th November 2009, 23:40
Anne Van den Bosch Anne Van den Bosch is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Nov 2008
Locatie: Wijnegem
Posts: 274
Ik begrijp de reactie van advocaat Vermassen, maar ik ben eveneens van mening dat men op die manier over alles kan gaan "zagen".
Uiteindelijk hebben zowat alle denkbare situaties zich reeds ooit voorgedaan, anders zouden we ons het ook niet kunnen inbeelden. Als men met iets totaal nieuw op de proppen komt, iets wat zich nog nooit eerder heeft voorgedaan, komt het voor niemand nog geloofwaardig over... Bij een reeks zoals Witse is dit echter wel belangrijk, niemand zou het boeiend vinden, moest het bestaan uit pure fantasie...
De nabestaanden zullen tijdens die aflevering alicht teruggedacht hebben aan de hele situatie, maar bij heel wat mensen zal inderdaad pas na de verschijning van deze reactie een lichtje zijn gaan branden. Op deze manier wordt alles nog eens extra in de verf gezet...
Is dit te vergelijken met plagiaat? Iedereen moet zijn inspiratie toch ergens vandaan halen...
Met citaat antwoorden
  #7  
Oud 1st December 2009, 17:56
ellen.snoeckx ellen.snoeckx is offline
Student
 
Geregistreerd op: Sep 2009
Locatie: Geel
Posts: 77
Al die heisa is nu gekomen omdat Mhr Vermassen zijn mond niet kon houden. Ik heb desbetreffende aflevering ook gezien, maar heb geen seconde nagedacht over het verband met die vrouw. En waarschijnlijk zullen veel mensen er niet bij nagedacht hebben, behalve natuurlijk de familie en kennissen van de vrouw. Dus als Vermassen nu niet moeilijk deed, en gewoon zijn mond hield, zou er geen probleem geweest zijn.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 09:11.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.