actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > WERELD > Politiek
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 6th November 2017, 16:27
jonas.m*as jonas.m*as is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Oct 2017
Locatie: Vosselaar
Posts: 7
Olieprijs naar record door Saudische machtsstrijd

Olieprijs naar record door Saudische machtsstrijd

De machtsstrijd in Saudi-Arabië heeft de olieprijs een zetje gegeven naar zijn hoogste peil in 2,5 jaar.

Er doen verscheidene verklaringen de ronde waarom het reilen en zeilen in Saudi-Arabië de olieprijs doet stijgen. Deze oliestaat aan de Perzische Golf is ’s werelds grootste exporteur van ruwe olie en is tegelijk het land dat het hardste op tafel kan slaan binnen de Opec, het kartel van olieproducerende landen.

De Saudische kroonprins Mohamed bin Salman, die momenteel het bestuur van de oliestaat naar zijn hand aan het zetten is, wordt alvast gezien als iemand die een voorstander is van een strikte naleving van de productie-afspraken die gelden tussen de Opec-landen. Hij is alvast gewonnen voor een verlenging van de huidige overeenkomst tussen de Opec en Rusland over productiebeperkingen.

De naleving van productie-afspraken is al jarenlang de grote zwakte van het oliekartel. Omdat olieproducerende landen er niet voor terugdeinzen om veel meer olie op te pompen. Om zo meer geld in de staatskas te krijgen.

De machtsstrijd in Saudi-Arabië spaart overigens de plaatselijke oliebaronnen niet. Een van de leden van de koninklijke raad die toezicht houdt op de staatsoliemaatschappij en een van de directeuren zijn al aan de dijk gezet.

Bron:
de Standaard, 6 november 2017, via http://www.standaard.be/cnt/dmf20171106_03172033

Eigen mening:
Ik vind het schandalig dat er nog altijd landen zijn die de productie-afspraken niet naleven. Zeker niet in deze tijd, waarin het zeer duidelijk is dat de opwarming van de aarde grotendeels door de olie komt. In mijn ogen getuigd dat van een zogenaamde 'don't care'-opstelling. Ik snap niet waarom dat er dan zo weinig controle is op die landen en dat de landen dit zomaar kunnen doen zonder gestraft te worden. Ik zeg niet dat ik niet snap waarom dat ze dit doen. Ik snap heel goed dat als je de kans hebt om meer geld in de staatskas te krijgen, dat je die kans grijpt. Wat wel goed is, is dat de Saoedische kroonprins een stricte man is die alle regeltjes wilt nakomen.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 01:26.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.