actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > WERELD > Cultureel-maatschappelijk
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 26th November 2013, 07:13
L*ura.present L*ura.present is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2013
Locatie: Malle
Posts: 172
Braindrain Turkse jongeren dreigt

Braindrain Turkse jongeren dreigt

Vlaamse jongeren met Turkse roots dromen van een leven in het thuisland van hun ouders. ‘Vooral de hoogopgeleiden willen weg omdat ze gediscrimineerd worden.’

‘Volgende week vertrek ik naar Turkije om er te werken. Het is mijn eerste baan sinds ik deze zomer aan de universiteit ben afgestudeerd.’ De 23-jarige Betul Yagcioglu heeft haar hele leven in Brussel gewoond. Nu gaat ze haar geluk zoeken in Istanbul.

Ze is niet alleen. Heel wat twintigers en dertigers met Turkse roots dromen van een leven in het land dat eigenlijk niet het hunne is. Terwijl hun ouders tientallen jaren geleden uit hun thuisland Turkije vertrokken, willen de jongeren er weer naartoe.

Maar wat zit er achter die droom?

Zeynep Balci en Joris Michielsen van het Steunpunt Inburgering en Integratie van de Universiteit Antwerpen onderzochten het. Zij deden 27 diepte-interviews met twintigers en dertigers die naar Turkije willen vertrekken, en met een groep die al in Turkije woont. ‘Maar er waren véél meer jonge Turken bereid om met ons te praten. Het gaat dus niet om enkele individuele gevallen.’

De onderzoekers spreken van een braindrain van Turkse jongeren.


‘Degenen die vertrekken zijn niet de dropouts, de verliezers. Het zijn voornamelijk de hoogopgeleiden die naar Turkije willen. De meesten vertellen over discriminatie in Vlaanderen, die hen uit ons land duwt.’

Zo zegt een 28-jarige man, die in het bezit is van een Vlaams diploma hoger onderwijs, dat hij vertrekt omdat hij in ons land geen baan vond. ‘Toen ik zei dat ik Selim heette, zei de persoon aan de telefoon dat ik niet meer op een antwoord op mijn sollicitatiebrief hoefde te wachten. Ik ben geëmigreerd vanwege de discriminatie in België.’

Wanneer ze in Turkije zijn, blijkt de realiteit overigens minder rooskleurig dan wat de jonge Belgische Turken van hun nieuwe leven verwacht hadden.

Bron: De Standaard, dinsdag 2013/11/26


Mening
Wat een verschrikkelijk feit dat Turkse jongeren die jaren in België hebben geleefd, toch willen terugkeren naar hun 'thuisland'. Ik vind dit toch een zeer bizarre situatie want ze zijn van jong af aan ingeburgerd in de westerse cultuur. Ik snap de jongeren hun standpunt wel omdat ze gediscrimineerd worden vanwege hun afkomst, van hun ouders want feitelijk zijn deze jongeren opgegroeid in België. Ikzelf heb mijn 2 laatste jaren van het middelbaar ook met een meisje in de klas gezeten waarvan haar ouders van Turkse afkomst waren. Ik vond dit helemaal niet zo erg en dit meisje werd niet gediscrimineerd omdat ze zich goed ingeburgerd had. Ze vond het hoofddoeken verbod wel oké. Als je aan haar vroeg waarom dan antwoordde ze steeds, dat je je maar moet proberen aanpassen aan het land waarin je terechtkomt. Ik denk dat het moeilijk is voor Belgische en Turkse jongeren om elkaar te aanvaarden doordat er vele vooroordelen over deze mensen zijn.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 10:23.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.