actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > BELGIË > Cultureel-maatschappelijk
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 23rd November 2009, 10:20
hanne.woestenborghs hanne.woestenborghs is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2009
Locatie: kasterlee
Posts: 61
Schouppe wil alcoholverbod voor jonge chauffeurs

Staatssecretaris voor Mobiliteit Etienne Schouppe (CD&V) heeft een wetsontwerp klaar dat een alcoholverbod voor jonge autobestuurders invoert. Wie minder dan twee jaar over een rijbewijs beschikt, zal nog amper mogen drinken als hij rijdt. De effectieve grens zal op 0,2 procent liggen.

Geen pestmaatregel
Door niet naar nul procent over te schakelen, wil Schouppe "valse alarmen" voorkomen. "Gewoon al het eten van een likeurpraline, of zelfs een appel, zou er dan toe kunnen leiden dat je positief blaast. Dat zou niet alleen voor administratieve overlast zorgen, we willen ook geen pestmaatregel opleggen", zegt Schouppe. De duidelijke aanbeveling luidt wel: gewoon niet drinken als je moet rijden.

Nultolernatie is onderbouwd
Om de kritiek voor te zijn, ligt een studie klaar die de nultolerantie moet onderbouwen. "We hebben maar één doel voor ogen", aldus de staatssecretaris. "De verkeersveiligheid verhogen en het aantal verkeersongevallen bij jonge automobilisten drastisch terugschroeven. De realiteit is dat bij 25 procent van alle ongevallen met verkeersdoden alcohol een rol speelt".

Bron: http://www.hln.be/hln/nl/921/Kanaal...hauffeurs.dhtml

Mening: Het zijn niet alleen de jonge chauffeurs die accidenten maken. Evenzeer de 'oude' chauffeurs die hun rijbewijs voor een lange tijd hebben zullen drinken als ze met de auto zijn. Ik denk persoonlijk dat de 'oudere' chauffeurs die hun rijbewijs langer hebben zullen denken dat ze perfect met de auto kunnen rijden en niets kunnen meemaken en daarom toch alcolhol drinken. Maar dat is niet zo! Iedereen kan accidenten maken en ze moeten het niet enkel op de jonge chauffeurs steken.
Met citaat antwoorden
  #2  
Oud 23rd November 2009, 10:35
DeygersEvelien DeygersEvelien is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2008
Locatie: Westerlo
Posts: 122
Ik ben het volledig eens met Hanne.
Ik kan begrijpen dat jonge chauffeurs misschien meer ongevallen veroorzaken omdat ze minder rijervaring hebben. Maar het is zeker niet het geval dat zij meer alcohol drinken dan ervaren chauffeurs.
Ik heb er zelfs ervaring mee dat ervaren chauffeurs sneller met alcohol in het lichaam achter het stuur durven kruipen, terwijl ik vaak hoor bij mij leeftijdsgenoten dat ze absoluut niet drinken als ze bob zijn.
Dus als Schouppe een alcoholverbod wil introduceren, dat hij de grens voor iedereen maar even laag houdt.
Met citaat antwoorden
  #3  
Oud 23rd November 2009, 13:30
Sanne Van der borght Sanne Van der borght is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Nov 2008
Locatie: Herselt
Posts: 98
Ik vind ook dat het voor iedereen gelijk moet zijn. Ik heb op de radio nog gehoord dat eigenlijk de meeste ongelukken veroorzaakt worden door mensen tussen veertig en vijftig jaar. Zij denken inderdaad dat ze goed kunnen rijden, ook al zijn ze onder invloed van alcohol. Er is intussen al veel opstand gekomen tegen deze regel, het is dus afwachten of het zo zal blijven...
Met citaat antwoorden
  #4  
Oud 23rd November 2009, 22:23
Sanne Wauters Sanne Wauters is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2008
Locatie: Heist-op-den-berg
Posts: 109
Ik ben er absoluut tegen dat mensen drinken wanneer ze met de auto rijden. Wanneer je jezelf op de baan begeeft, moet je verantwoordelijkheid dragen. Dat men jongeren niet wil stimuleren om te drinken, dat kan ik volkomen begrijpen. Hoe vaak ik al niet heb mogen horen: 'Toe, eentje kan geen kwaad!' NEEN, als je met de auto bent, drink je niet. Jong of oud, maakt niet uit.

Ik vind het niet eerlijk tegenover de jonge chauffeurs dat ze deze maatregel zouden doorvoeren.
In de zomer heeft er nog een dronken man een jonge gast bij ons in de buurt dood gereden. En zo zijn er wel vaker gevallen in het nieuws, dan gaat het ook om dronken bestuurders die mensen dood rijden. Maar het zijn niet alleen jongere die dat doen. Ook oudere chauffeurs zijn vaak betrokken bij dergelijke ongevallen. De maatregel is dus zeker en vast niet eerlijk.
Draag je verantwoordelijkheid als je met de auto bent!
Met citaat antwoorden
  #5  
Oud 24th November 2009, 11:00
Diewert.Alaerts Diewert.Alaerts is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2009
Locatie: Tessenderlo
Posts: 32
Oke, er gebeuren veel ongevallen waarvan de de oorzaak drank is. Maar dit is niet alleen de schuld van de jonge chauffeurs.
Ik begrijp de maatregel wel en ik vind het ook wel positief dat men er iets wil aan doen.
Maar men moet ook niet overdrijven!
Als je één of twee pintjes drinkt, ga je me niet zeggen dat je al zat bent he!
En toch, ik vind dat iedereen voor zijn eigen moet kunnen uitmaken wanneer het genoeg is en wanneer niet. Een dronken gevoel komt bij de ene persoon al sneller voor dan bij de andere. Iedereen moet zijn verantwoordelijkheid nemen.
Dus ik vind deze maatregel overdreven!
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 04:47.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.