actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > MILIEU / GEZONDHEID / MENSENRECHTEN > Gezondheid
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 3rd March 2016, 13:56
Emiel.D*uyts Emiel.D*uyts is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2014
Locatie: Geel
Posts: 77
E-sigaret mag niet op café en mag geen vitamines of cafeďne bevatten

Elektronische sigaretten mogen geen vitamines of stimulerende stoffen, zoals cafeďne of taurine, bevatten. Ook gekleurde rook mag niet, zo blijkt uit het Koninklijk Besluit van minister Maggie De Block (Open VLD) dat donderdag verschenen is. Ze besliste ook dat e-sigaretten in gewone winkels verkocht mogen worden en dat er geen accijnzen op komen.

De elektronische sigaret is relatief nieuw in België en miste dus nog een wettelijk kader. Minister van Volksgezondheid De Block heeft nu een Koninklijk Besluit klaar dat dit regelt.

De minister baseerde zich op een advies van de Hoge Gezondheidsraad, die aangaf dat e-sigaretten best niet strenger behandeld worden dan gewone sigaretten, aangezien ze geen kankerverwekkend teer bevatten en dus 'duidelijk minder schadelijk' zijn. Ze hebben dus hun plaats in het ontmoedigingsbeleid.

Net daarom zullen de e-sigaretten verkocht worden in gewone winkels en dagbladhandels en dus niet in de apotheken, wat drempelverhogend zou kunnen zijn. Voor die laatste groep komt er geen expliciet verbod, maar het kabinet-De Block verwacht dat die markt vanzelf zal verdampen.

Niet op café

Toch mogen ook e-sigaretten niet gedampt worden in gesloten publieke ruimtes zoals cafés of restaurants. Ook de verkoop aan jongeren onder de zestien jaar is verboden. En e-sigaretten moeten een gezondheidswaarschuwing krijgen indien ze nicotine bevatten. 'De nicotine in dit product is sterk verslavend. Het gebruik door niet-rokers is niet aangeraden', zo moet te lezen zijn op minstens 35 procent van de twee grootste oppervlakten van de verpakking.

Smaakjes mogen wel, maar additieven die 'goed voor de gezondheid lijken' niet. Denk aan vitamines of eventueel ook stimulerende stoffen als cafeďne of taurine. Ook gekleurde rook is niet toegestaan.

Bron: http://www.standaard.be/cnt/dmf20160303_02162327

Eigen mening:
Eerst en vooral wil ik toch even kwijt dat de e-sigaret een mooie uitvinding is. Vaak is de verslaving echter zo ver gevorderd dat mensen toch moeilijkheden ondervinden als ze willen stoppen, om zo iets in handen te hebben. Vroeger werd dit vaak vervangen door een wortel, om zo toch een verslaving verder te zetten, maar om te zetten in een gezonde verslaving.

Mevrouw Turtelboom heeft samen met de Hoge Gezondheidsraad beslist dat deze e-sigaret ook niet op café mag. Deze beslissing vind ik niet meer dan normaal. Als je hieraan gaat toegeven, gaan meer mensen e-sigaretten kopen in plaats van de gewone sigaret, aangezien je ook e-sigaretten kan verkrijgen met nicotine. Overigens zijn er ook geen accijnzen op deze e-sigaretten dus zouden de kopers een dubbel voordeel hebben.

De regels omtrent de additieven begrijp ik ergens wel. Ze kunnen hierin stoppen wat ze willen, op de doos schrijven wat ze willen, maar de controle van deze e-sigaretten zou niet haalbaar zijn. Er zouden heel veel schadelijke stoffen kunnen inzitten zonder dat de mensen dit beseffen.

Ik ben wel benieuwd of de sigaret gaat aanslaan naar de verkoop toe. Ik denk dat meerdere mensen het zullen kopen in de hoop van "gezonder" te zijn, maar ik vrees ook dat de verkoop van de gewone sigaretten niet te hard zal dalen. Deze zal dalen, maar ik ben benieuwd naar hoe hard.

Laatst aangepast door Emiel.D*uyts : 3rd March 2016 om 14:16.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 04:18.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.