actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > BELGIË > Politiek
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 23rd October 2015, 15:08
Michiel.V*rheyen Michiel.V*rheyen is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2015
Locatie: merksplas
Posts: 69
Aantal digitale bouwaanvragen stijgt, maar gemeenten lopen achter

Aantal digitale bouwaanvragen stijgt, maar gemeenten lopen achter

Sinds de invoering van de digitale bouwaanvraag in september 2014, zijn er in Vlaanderen 161 digitale bouwaanvragen afgeleverd. Slechts 22 van de 308 Vlaamse gemeenten hebben al stappen gezet in het digitaliseringsproces, dat nochtans zal nodig zijn voor de omgevingsvergunning.
Dat blijkt uit cijfers die Vlaams parlementslid Lydia Peeters (Open VLD) heeft opgevraagd. Sinds de start van de digitale bouwaanvraag op 1 september 2014, kunnen al meer dan een miljoen Vlamingen gebruikmaken van dit systeem. Zij hoeven hun stedenbouwkundige vergunning niet langer in achtvoud en op papier aan te vragen. De digitalisering maakt het indienen van een bouwaanvraag flexibeler en sneller.
De digitalisering van de bouwaanvraag is volgens Open VLD-politica Lydia Peeters ook belangrijk in het kader van de omgevingsvergunning - de integratie van milieu- en bouwvergunning in één vergunning - die in 2016 in werking zou moeten treden. Bedoeling is dat die omgevingsvergunning vanaf de eerste dag ook digitaal kan aangevraagd worden.
‘Het is dan ook van groot belang dat zoveel mogelijk lokale besturen starten met het digitaliseringsproces’, aldus Peeters. Maar uit de cijfers blijkt dat voorlopig nog maar 22 van de 308 Vlaamse gemeenten gebruik van het digitaal omgevingsloket. ‘Dat toont aan dat er nog heel wat werk aan de winkel is’, zegt Peeters.
Wat het aantal digitale bouwaanvragen betreft, staat de teller intussen op 161. Koploper is Mechelen met 36, gevolgd door Brasschaat met 33.

Bron: DS 23/10/2015
http://www.standaard.be/cnt/dmf20151023_01934652

Eigen mening:
Ik vind het goed dat de vergunningen online ingediend kunnen worden. Ik denk dat het digitaal indienen van een bouwvergunning het proces eenvoudiger maakt. Ik vind het ook goed dat de bouw- en milieuvergunning samen in een omgevingsvergunning gegoten worden. Twee vergunning voor het zelfde bouwwerk moeten indienen vind ik dubbel werk. ik vind het jammer dat de gemeente hier maar amper op reageren en zo achterblijven, ik denk dat deze digitaliseren ook het gemeentepersoneel kan ontlasten.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 00:02.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.