actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > BELGIË > Politiek
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 15th October 2015, 19:43
célinefrison célinefrison is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Oct 2015
Locatie: Geel
Posts: 55
De Block trekt meer geld uit voor jonge kankerpatiënten en transgenders

Vandaag stelt federaal minister van Volksgezondheid Maggie De Block (Open VLD) haar begroting voor 2016 voor. Ze gaat 408 miljoen besparen, bijvoorbeeld door de overconsumptie aan te pakken, maar vond ook 164 miljoen voor nieuwe initiatieven.


Zo krijgen jonge kankerpatiënten in de toekomst de kosten terugbetaald bij het invriezen van sperma of eicellen. Ook voor de psychologische begeleiding van transgenders maakt de minister budget vrij. Volgens De Block, die deze week onder vuur lag voor de frisdrankentaks, gaat de factuur van de patiënt met 18 miljoen dalen.

Het wordt uitkijken naar reacties van de ziekenfondsen en de vakbonden, die dinsdag de plannen nog afkeurden.

Bron: http://www.standaard.be/cnt/dmf20151014_01920184
Datum: 15/10/2015

Eigen mening:
Ik vind het zeker en vast goed van federaal minister van Volksgezondheid Maggie De Block dat ze in haar begroting voor 2016 rekening houdt met kankerpatiënten. Iedereen kent wel iemand met kanker of wordt er mee geconfronteerd. Zeker als men die ziekte op jonge leeftijd krijgt is het toch wel belangrijk dat men eicellen en sperma kan invriezen. De behandeling van kanker kost sowieso al veel geld en dit is dan toch al een kost die ze niet meer moeten dragen. En zo maakt men het ook meer mogelijk om hun kinderwens later nog in vervulling te laten gaan. Minder goed vind ik het dat men budget vrijmaakt voor psychologische begeleiding van transgenders. Ze hebben niet echt een medisch probleem en daarom vind ik het niet nodig om daar geld aan te besteden. Liever zou ik dan meer geld vrijmaken voor kankeronderzoek en preventieve onderzoeken.
Met citaat antwoorden
  #2  
Oud 16th October 2015, 19:35
M*rel.Marissen M*rel.Marissen is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Nov 2012
Locatie: Turnhout
Posts: 170
Wat het gedeelte van het kankeronderzoek betreft, steun ik volledig de mening van Céline. Het vrijmaken van budget voor psychologische begeleiding van transgenders vind ik echter wél een goed initiatief. Puur medisch gezien is dit natuurlijk niet zo van belang, maar in onze maatschappij is er naar mijn mening veel te weinig aandacht voor psychische problemen. Ik heb pas nog in een artikel voor EMCV2 gelezen dat "we jongeren met psychische problemen als 'anders' gaan benoemen, omdat psychische problemen in onze samenleving nog steeds taboe zijn". Door dit voorstel wordt dit taboe ook meer doorbroken, en worden psychische problemen meer erkend.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 03:08.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.