actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > EUROPA > Sociaal-economisch
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 25th October 2012, 17:10
T*hnee.Vekemans T*hnee.Vekemans is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2012
Locatie: Lier
Posts: 103
Staatsschuld binnen de eurozone blijft stijgen

Staatsschuld binnen de eurozone blijft stijgen
donderdag 25 oktober 2012 om 01u39
De gemiddelde staatsschuld in de eurozone is aan in het tweede kwartaal van 2012 opgelopen tot 90 procent van het bruto binnenlands product. In het eerste kwartaal was dat nog 88,2 procent.


© Belga
Dat blijkt uit cijfers die Eurostat, het statistiekbureau van de Europese Unie, woensdag heeft gepubliceerd.

Griekenland

Opgeteld bedraagt de staatsschuld in de eurozone 8.517 miljard euro. De hoogste schuldenratio's worden gehaald in Griekenland (150 procent), Italië (126 procent), Portugal (118 procent) en Ierland (112 procent).

België zit net achter die kopgroep met 102,5 procent. Estland heeft met 7,3 procent de laagste schuld in verhouding tot het bbp.

Duitsland

Als het gaat om totaalbedragen zijn Duitsland (2.169 miljard euro), Italië (1.982 miljard euro) en Frankrijk (1.832 miljard euro) de grootste schuldenaars.

In de 27 lidstaten van de Europese Unie steeg de verhouding staatsschuld tot bbp in het tweede kwartaal van 83,5 tot 84,9 procent. (Elsevier/Jeroen Langelaar/TV)

Bron:http://www.knack.be/nieuws/buitenla...00198644922.htm

Eigen mening:Ik denk wel dat het belangrijk is dat de eurozone hun staatsschuld weg moet werken. Maar de vraag is natuurlijk hoe. Het verwonderd mij dat België net achter de kopgroep zit, ik wist niet dat we zoveel schulden hadden. Doordat we onze staatsschuld moeten terugbetalen, heeft onze overheid minder kapitaal voor andere zaken.
Met citaat antwoorden
  #2  
Oud 25th October 2012, 21:01
B*n.Vervoort B*n.Vervoort is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Oct 2012
Locatie: Wechelderzande
Posts: 112
illegaal

Sterker nog, we zijn op deze moment per definitie illegaal in de EMU, want in het verdrag van Maastricht staat dat de staatsschuld niet meer dan 60% van het BBP mag bedragen, en op deze moment bedraagt dat in België ongeveer 100%. Hoewel dit op zich niet alarmerend is, we hebben namelijk altijd al boven die 60% gezeten. Zolang investeerders hun geld nog in België wilen parkeren is er geen probleem.
Met citaat antwoorden
  #3  
Oud 26th October 2012, 00:10
Michael Van Deun Michael Van Deun is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2010
Locatie: Zoersel
Posts: 396
Staatsschuld binnen de eurozone blijft stijgen

De financiële crisis mag voor velen ondertussen verleden tijd zijn, toch denk ik niet dat we al volledig uit de problemen zijn. Integendeel! Waar je nog maar kijkt of hoort, het gaat altijd over geldschulden of (dreigende) failissementen die het werkloosheidspercentage opnieuw doen toenemen. Elk land binnen de eurozone lijkt wel financiële problemen te hebben. In plaats van hun eigen problemen op te lossen, maken ze nog eens extra schulden om een ander land uit de nood te helpen. Op zich is dit natuurlijk wel een mooi gebaar en een mooi signaal naar de buitenwereld, maar toch is dat enkel in eigen nadeel op financieel vlak. Meestal is de volgende stap dan besparingen doorvoeren in het nadeel van de inwoners en de gewone werkende mens.

Persoonlijk begin ik mij ook steeds meer en meer kritsiche bedenkingen te maken bij heel het concept van de euro. Het principe en de idee hierachter zijn wel goed, maar heeft de euro ons zo een grotere meerwaarde geboden buiten de handel die misschien iets vlotter verliep? Veel andere zaken heb ik als gewone burger nog niet echt geweten, behalve dan dat landen elkaar misschien sneller zullen redden en helpen in geval van nood om die band te versterken. Natuurlijk heeft de euro niets te maken met de financiële en economische crisis van een aantal jaren geleden, dit kwam van Amerika. Maar toch heb ik er zo mijn bedenkingen bij ...
Met citaat antwoorden
  #4  
Oud 26th October 2012, 07:09
Elise_v Elise_v is offline
Elise Vrins
 
Geregistreerd op: Feb 2011
Locatie: Nijlen
Posts: 100
Vele mensen lijken te twijfelen aan de euro, begrijpen het nut niet langer. Ikzelf zie gewoon geen andere mogelijkheid meer.

Wat als de euro verdwijnt bijvoorbeeld? Terug naar Belgische franken dan? Dat zie ik absoluut niet gebeuren. Nu hebben alle landen van de eurozone een vangnet, voor als het écht misgaat met de economie. Zoals Ben zegt, onze staatsschuld is zo hoog, dat we eigenlijk niet eens aan de voorwaarden voor de euro voldoen! Valt deze munt weg, valt ook het fiscale vangnet weg, kelderen de beurzen,... Neerwaartse spiraal.

Het systeem van de euro is misschien niet waterdicht. Er moet geld worden vrijgemaakt, budgetten worden opgeofferd, etc., maar het toetreden tot deze zone was een engagement, waar je, naar mijn insziens, ook veel voor terugkrijgt.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 18:03.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.