actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > WERELD > Cultureel-maatschappelijk
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 1st November 2015, 18:29
Jill.V*rstrepen Jill.V*rstrepen is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2014
Locatie: Kessel
Posts: 109
Iraanse actrice ontslagen na foto’s zonder hijab

De Iraanse actrice Sadaf Taherian werd ‘immoreel’ genoemd en ontslagen omdat ze op Instagram foto’s van zichzelf zonder hijab postte. Ze deed dit uit protest tegen de strenge, religieuze wetten in het land.

Een week geleden bestond het Instagram-account van Taherian nog voornamelijk uit foto’s van de vrouw met een sjaal op haar hoofd. Op de foto’s die ze deze week op het sociale medium plaatste, is haar hoofd niet meer bedekt. Zo gaat ze in tegen de Iraanse wet die voorschrijft dat vrouwen een hijab moeten dragen en andere onderdrukkende regels.

Met de foto’s veroorzaakte ze heel wat oproer. De Iraanse overheid vond haar actie ‘immoreel’ en de Iraanse minister van Cultuur riep tijdens lokale televisie-uitzendingen op om haar werkvergunning in te trekken.

Taherian geeft toe dat ze bezorgd en zenuwachtig was over de reacties die ze zou krijgen op de foto’s, maar benadrukt dat ze er geen spijt van heeft. ‘Zo’n reacties verwachtte ik niet van het Iraanse volk. Maar ik kan alleen maar medelijden krijgen met hen. Meer kan ik niet zeggen’, vertelt ze. ‘Ik wil leven en dat doen op een manier die me gelukkig maakt.’

Bron: De Standaard, http://www.standaard.be/cnt/dmf20151030_01946878

Datum: 30/10/2015

Eigen mening: Op het eerste zicht lijkt dit artikel irrelevant. Een vrouw die ontslagen wordt voor het posten van een foto, dit kan overal gebeuren. Je hoort het wel vaker dat mensen niet worden aangenomen of ontslagen worden omdat ze een foto op de sociale media gezet hebben. Sommige foto’s horen inderdaad niet thuis op het internet, maar deze vrouw werd ontslagen omdat ze op deze foto geen hijab (islamitische hoofddoek) droeg. Dit vind ik persoonlijk een beetje te ver gaan. Volgens de Iraanse overheid was haar actie immoreel en van de Iraanse minister van Cultuur moest ze ontslagen worden.
Langs de ene kant begrijp ik hun standpunt wel, want in de Iraanse wet staat dat vrouwen een hijab moeten dragen en een wet is een wet en moet nageleefd worden. Langs de andere kant vind ik deze wet overdreven. Ik heb er niets op tegen dat er mensen zijn die helemaal opgaan in hun godsdienst, want iedereen heeft het recht om te geloven wat hij/zij wil. Wat ik wel niet begrijp is dat vrouwen zoveel onderdrukkende regels moeten naleven, want anders zijn ze immoreel. Ik vind dat sommige godsdiensten (of de wetten in bepaalde landen zoals Iran) wel wat losser, moderner mogen zijn. Een vrouw moet ook zelf kunnen kiezen wat ze wil, want zoals Sadaf Taherian in het artikel zegt: ‘Ik wil leven en dat doen op een manier die me gelukkig maakt’. Als zij gelukkig is zonder een hoofddoek, dan vind ik dat ze dit moeten respecteren. Ik vind dat deze vrouw heel trots mag zijn op zichzelf omdat ze toch is opgekomen voor haarzelf.

Laatst aangepast door Jill.V*rstrepen : 1st November 2015 om 18:46.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 05:40.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.