actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > WERELD > Cultureel-maatschappelijk
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 11th May 2011, 19:26
Ruben Slegers Ruben Slegers is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Oct 2009
Locatie: Arendonk
Posts: 72
Oegandees parlement schrapt doodstraf uit antihomowet

Het Oegandese parlement heeft vandaag de doodstraf verwijderd uit de nieuwe anithomowetgeving. Andere strenge maatregelen tegen seks met wederzijdse toestemming tussen homoseksuelen blijven echter wel bestaan.

"De wettelijke commissie heeft het wetsvoorstel aanvaard. We hebben het voorstel verbeterd en de doodstraf geschrapt", zei David Bahati, de wetgever die het voorstel in 2009 introduceerde, aan het Duitse persagentschap DPA. "De commissie zal nu haar uiterste best doen om het wetsvoorstel door het parlement te krijgen."

Het oorspronkelijke voorstel vroeg de doodstraf voor sommige actieve homoseksuelen en een levenslange celstraf voor iedereen die eraan dacht homoseksuele handelingen te stellen. Wie een ander tot homoseksuele daden aanzette, kon zeven jaar cel krijgen.

De huidige parlementaire sessie komt begin volgende week aan een eind, dus het wetsvoorstel zal snel aan bod moeten komen of moeten wachten tot de volgende zitting. Mensenrechtenorganisaties hebben het voorstel onomwonden veroordeeld. Ook Groot-Brittannië en de Verenigde Staten uitten al officieel hun bezwaar.

"Dit wetsvoorstel en het gewelddadige optreden tegen vreedzame protesten de voorbije weken tonen de verminderde ruimte voor mensenrechten in Oeganda", zei Graeme Reid van Human Rights Watch. "Wij adviseren het Oegandese parlement sterk om het wetsvoorstel onmiddelijk te verwerpen", aldus Reid in een mededeling samen met Amnesty International.

Eerder dit jaar werd de Oegandese homorechtenactivist David Kato bij hem thuis vermoord. Zijn naam werd in oktober 2009 gepubliceerd in een krantenartikel, dat honderd namen en adressen vrijgaf van mensen die actief homoseksueel zouden zijn. (afp/adv)


Bron: www.hln.be
http://www.hln.be/hln/nl/960/Buiten...tihomowet.dhtml

Eigen mening:
Homoseksuelen worden zelfs in onze maatschappij nog niet volledig aanvaard. We mogen dit niet overhaasten, want zulke maatschappelijke veranderingen hebben veel tijd nodig, en wel meer dan één generatie. Hoe dan ook, uit dit artikel leren we dat homoseksualiteit in sommige landen nog echt taboe is. Het is volgens mij zeer moeilijk om deze mensen duidelijk te maken dat dit ook natuur is, omdat zij veel waarde hechten aan tradities en dergelijke. Het is voor hen heel moeilijk om dit denkstramien te doorbreken en ruimte te maken voor iets 'nieuw'. Daarom vraagt het in die samenlevingen, nog meer dan in de onze, tijd om dit te bekostigen. Hoewel ik er niet compleet van overtuigd ben dat homo's in deze landen ooit volledig geaccepteerd worden, is dit toch een stap in de goede richting. Misschien is dit wel mede door de vermoorde homorechtenactivist. Hopelijk verdwijnen in de toekomst ook de celstraffen voor homoseksuelen.
Met citaat antwoorden
  #2  
Oud 12th May 2011, 10:21
Julie Hensels Julie Hensels is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Oct 2009
Locatie: Kasterlee
Posts: 72
Ik ben het grotendeels eens met Ruben. In sommige landen is homoseksualiteit nog steeds een taboe. Met die stelling ga ik akkoord, maar ik denk niet dat dit enkel door tradities komt. Godsdienst zorgt voor de meeste conservatieve gedachtegangen. En in Oeganda zou ongeveer 80% van de bevolking christen zijn. Zoals zij nu kanten tegen homoseksualiteit, is bij ons heel fel gereageerd op de legalisatie van de wet betreffende zwangerschapsafbreking. Ook vooral door de christelijke bevolking van ons land.

Dan wil ik ook nog de strenge wetgeving aanhalen. Het absurde is dat ze denken dat ze zo homoseksuele handelingen kunnen tegen houden, maar dit is niet minder waar. Als ik dit weer vergelijk met onze abortuswet, blijkt dat de legalisatie niet voor een toename van abortussen heeft gezorgd. En ik geloof dat dit hetzelfde is aangaande homoseksualiteit. Het is en blijft een menselijke keuze die gemaakt wordt. En ik mijn ogen zal een wet meer of minder dit niet tegen kunnen houden. Wel bemoeilijken.

Bronnen:
http://www.afrika.nl/oeganda/prakti...ie-en-traditie/
http://www.abortus.be/_nl/overluna/_imgs/vw-abortus.pdf
Met citaat antwoorden
  #3  
Oud 24th May 2011, 09:40
Hanne.Hofkens Hanne.Hofkens is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2009
Locatie: Weelde
Posts: 70
Zoals hieronder al gezegd is, heeft de bevolking het gewoon moeilijk om hier mee om te gaan om dat dit indruist tegen de verwachtingen, tradities en gewoontes die al jaren heersen in het land.
Doordat de Westerse landen sterk evolueren zullen ook de Afrikaanse landen dit stilaan overnemen. Ook homoseksualiteit hoort hierbij.
Ik kan zeer goed begrijpen dat men het moeilijk heeft wanneer blijkt dat iemand uit de familie of vriendengroep homo is. Zelf ken ik (jammer genoeg) ook mensen die homoseksualiteit een ziekte vinden en daardoor die mensen anders gaan bekijken. Zoals Ruben zegt, dit heeft tijd nodig. De jeugd van tegenwoordig is al zeer vertrouwd met homoseksualiteit. Voor hen zal het dan ook niets raar meer zijn wanneer ze met homoseksualiteit 'geconfronteerd' worden. In de Afrikaanse landen is dit wat moeilijker omdat ze hun gevoelens niet mogen uiten. Hoe kunnen de mensen er dan mee leren omgaan? En als de regering het al zegt: het mag niet, gaat heel de bevolking het denken. Als een regering voor is, zal het volk snel volgen ..
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 20:16.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.