actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > BELGIË > Cultureel-maatschappelijk
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 8th November 2007, 22:37
Valerie De Cock Valerie De Cock is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Oct 2007
Locatie: Emblem
Posts: 56
De dichter is een koe.

Stadsdichters hadden we al en Leuven lanceerde zelfs een stads-DJ. Maar de provincie Oost- Vlaanderen gooit het over een heel andere boeg.
Lut de Block is er de allereerste plattelandsdichter. "Cultuur wordt sowieso al zo sterk met de steden geassocieerd", zegt ze. "Ik wil graag wat tegengewicht bieden."

Soms lijkt het of de beschaving enkel vanuit de steden voortkomt. Dat gevoel werd nog versterkt door de stadsdichters, elke stad moest er plots een hebben. Maar ook het platteland heeft ontzettend veel te bieden. Op dat vlak was een opwaardering nodig. Toch moest Lut even slikken toen de provincie haar vroeg om plattelandsdichteres van Oost- vlaanderen te worden. Zelf zegt ze:" Ik wilde geen 'ode aan de pikdorser' maken of een gedicht schrijven over de varkensteelt. Daarom hield ik eerst de boot af. Maar toen ze mij vertelden dat ik helemaal vrij was in mijn onderwerpen en dat het ernstig aangepakt zou worden, liet ik mij overhalen."

Lut De Block is naar eigen zeggen op een filosofische manier bekommerd om de relatie tussen mens en natuur. "Ik kan me nauwelijks voorstellen dat kinderen tegenwoordig denken dat melk niet van koeien komt, maar van fabrieken. Ik vind het jammer dat sommige kinderen opgroeien zonder ooit aarde betast te hebben, dat ze het verschil niet kennen tussen kleigrond en zandgrond, dat ze het tactiele en sensuele van de materie, de aarde moeten missen. Stel je voor dat ze enkel koeien zouden kennen omdat die in hun videospelletjes voorkomen! Nee, van een koe moet je alles kennen: de melk, de geur en de vlaaien en het geloei.
"De dichter is een koe."

Artikel van de boekenbeurs Antwerpen
Auteur: Lore Callens
Met citaat antwoorden
  #2  
Oud 9th November 2007, 10:18
Steven Willemsens's Avatar
Steven Willemsens Steven Willemsens is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2007
Locatie: Itegem
Posts: 86
Een waarheid als een koe

Het is zeer jammer dat, de landbouw die nog maar de laatste decennia zo sterk achteruit gegaan is, zo snel wordt vergeten. Het fysische gevoel met de natuur vervreemd. Wie kent er nog het verschil tussen een selder en een prei. Vroeger zei men dat de kinderen uit de kolen kwamen. Nu weten de kinderen niet meer waar de kolen vandaan komen. Uit de supermarkt. Als er bepaalde mensen zijn die stellen : "Waarom zijn er eigenlijk nog koeien nodig, we hebben nu toch melk uit flessen ?" Vindt ik dit erg voor de mensen die dit zeggen, voor hun naïviteit. Voor de mensen waar het werk niet van gewaardeerd wordt. Vroeger promootte de overheid het aanleggen van een moestuin, zelfs in de stad werden de mensen hiervoor gepusht.
De intellectuele maatschappij berust op alles voorhanden hebben, in supermarkten en dergelijke, we mogen allen hopen dat de landbouw blijft bestaan.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 13:25.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.