actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > BELGIË > Cultureel-maatschappelijk
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

 
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #2  
Oud 28th November 2015, 10:30
Sofie.DeWolf Sofie.DeWolf is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Oct 2011
Locatie: Nijlen
Posts: 1,020
Meertalig voorlezen versterkt de band met je leerlingen

Net zoals Jade zie ik er wel iets positiefs in, maar ik zie ook een negatieve kant aan dit voorstel. Het is alles behalve leuk voor nieuwkomers om naar school te gaan wanneer ze niets begrijpen van wat er gezegd wordt en wanneer ze voor het minste berispt worden als ze geen Nederlands praten. De leerlingen worden hierdoor onzeker en durven niets meer te zeggen. Langs de andere kans denk ik dat het niet slecht is om op deze manier te werken, hoe meer de leerlingen aangespoord worden om Nederlands te praten, hoe sneller ze er mee weg zullen zijn. Voor deze leerlingen zou bijvoorbeeld een iPad geregeld kunnen worden waar ze snel het Nederlandse woord of de Nederlandse zin kunnen opzoeken. Zoals in het artikel staat zou het ook kunnen helpen om zelf tijdens de les ook andere talen te hanteren om zo het Nederlands toegankelijker te maken voor de leerlingen. Toch denk ik dat dit een omgekeerd effect kan helpen. De leerkracht spreekt meerdere talen, waarom zouden de leerlingen dan een moeilijke taal als het Nederlands aanleren? Het wordt hen toch op een presenteerblaadje aangeboden. Ik denk dat deze leerlingen meer baad hebben aan extra taalbegeleiding buiten de school-uren om mee te kunnen volgen tijdens de les dan om de les helemaal om te vormen naar de moedertaal van elke leerling. Een leerling heeft er niets aan om op een zodanige manier gepamperd te worden dan de kennis van het Nederlands nauwelijks toeneemt naar het einde van de basisschool toe.
Met citaat antwoorden
 


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 13:56.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.