actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > BELGIË > Cultureel-maatschappelijk
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 21st November 2015, 18:58
Elke.L*uwerysen Elke.L*uwerysen is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2014
Locatie: Merksplas
Posts: 127
'We brengen alles in stelling, maar de tegenstander is te duchten'

'We brengen alles in stelling, maar de tegenstander is te duchten'

Premier Charles Michel heeft meer uitleg gegeven over de verhoging van het dreigingsniveau in Brussel. Die verhoging kwam er na precieze aanwijzingen voor nieuwe aanslagen, vergelijkbaar met de aanslagen in Parijs. De potentiële doelwitten zijn de commerciële centra, de winkelstraten, maar ook het openbaar vervoer en meer algemeen de plaatsen of de evenementen met veel volk. Minister Jambon zegt dat ons land alles in stelling brengt.
Het OCAD, het orgaan voor de dreigingsanalyse had volgens Michel aanwijzing van aanslagen op til, mogelijk door verschillende mensen op verschillende plaatsen. Daarom nam de Veiligheidsraad vier maatregelen. Michel somde ze op tijdens een persconferentie:

1. annulatie van een aantal grote evenementen om veiligheidscapaciteit vrij te maken
2. versterkte aanwezigheid in het openbaar vervoer, tijdelijk stilleggen van de Brusselse metro tot zondagmiddag
3. verhoogde inzet op het terrein van leger en politie in Brussel, maar ook in rest van land
4. noodnummer 1771 voor wie vragen heeft

'We brengen alles in stelling, maar de tegenstander is te duchten', zei minister van Binnenlandse Zaken Jan Jambon (N-VA) nadien aan VRT-radio. Zondagnamiddag zou er een nieuwe vergadering van de Veiligheidsraad moeten komen, na de nieuwe evaluatie van het OCAD.

Michel wil geen commentaar geven op operaties en onderzoeken die aan de gang zijn in ons land, in Frankrijk of elders. 'We vragen om sereen te blijven en paniek te vermijden. Het is een ernstige situatie en we proberen met de veiligheidsdiensten alles te doen om de situatie onder controle te houden', zei Michel nog.

Veiligheidsraad

De Veiligheidsraad kwam eerder vanmorgen bijeen. In die raad zitten premier Charles Michel, de vicepremiers, minister van Justitie Koen Geens en minister van Defensie Steven Vandeput. Zij worden ingelicht door mensen van de Staatsveiligheid, het OCAD, de federale politie en het federaal parket.

'De toestand is ernstig, maar onder controle. Alle diensten zijn in opperste staat van paraatheid en er wordt - letterlijk - dag en nacht gewerkt', zei minister Jan Jambon voor de start van de Veiligheidsraad. Het dreigingsniveau voor het Brussels gewest werd vannacht opgetrokken naar vier, het hoogst mogelijk niveau.

'We doen maximaal ons best om veiligheid te garanderen', zei Jambon nog. 'Ik denk niet dat het openbaar leven stilgelegd moet worden, maar wel dat we de nodige maatregelen moeten nemen.'

Niveau 4

Vannacht raakte bekend dat het dreigingsniveau voor het Brussels Gewest opgetrokken wordt naar niveau 4. De verhoging komt er na een nieuwe evaluatie van het antiterreurorgaan OCAD. Dat heeft het Crisiscentrum van Binnenlandse Zaken vannacht meegedeeld. Niveau 4 betekent dat de dreiging 'ernstig en zeer nabij' is. Voor de rest van België blijft wel niveau 3 van kracht.

Het crisiscentrum roept de bevolking op om zeker in het Brussels Gewest plaatsen te vermijden waar veel mensen samenkomen, zoals concerten, grote evenementen, stations, luchthavens, openbaar vervoer en drukke winkelstraten. Verder wordt ook gevraagd om de veiligheidscontroles te respecteren en om geen geruchten te verspreiden.

Voor Antwerpen komen er geen extra veiligheidsmaatregelenen blijft het dreigingsniveau op 3. Er is wel een verhoogde alertheid en een verhoogde waakzaamheid. Er is ook meer politie in het straatbeeld en voor elk evenement wordt apart bekeken welk risico er is, zegt woordvoerster van de Antwerpse politie Veerle De Vries aan VRT.

Voetbalwedstrijden niet geannuleerd

Als gevolg van de verhoogde terreurdreiging vroeg het Crisiscentrum om alle voetbalwedstrijden in eerste en tweede klasse dit weekend te annuleren. Maar daar gaat de Pro League niet op in. De competitiewedstrijden in de hoogste voetbalklasse worden ondanks de verhoogde terreurdreiging niet afgelast.

De Brusselse eersteklasser Anderlecht speelt zaterdagavond uit op Lokeren, maar die wedstrijd wordt alvast niet gespeeld. In de tweede klasse wordt de wedstrijd White Star-Koksijde afgelast omdat die in het Brussels Gewest gespeeld zou worden.

Grote evenementen

Voorts wordt aan de negentien Brusselse gemeenten gevraagd om grote evenementen op hun grondgebied te annuleren. De concerten in de Ancienne Belgique en het Koninklijk Circus vinden zaterdag alvast niet plaats. Het Atomium blijft vandaag dicht, net als train World in Schaarbeek.

Er wordt ook gevraagd om een gerichte communicatie te organiseren, om de bevolking erop te wijzen dat plaatsen waar veel mensen samenkomen best vermeden worden. Het is aan de bevoegde instanties om een beslissing te nemen, maar wellicht zullen alle aanbevelingen gewoon gevolgd worden.

Geen metro

De hoogste terreurdreiging in het Gewest heeft ook gevolgen voor het openbaar vervoer. De metro’s in Brussel rijden zaterdag niet, zegt MIVB-woordvoerster An Van Hamme aan VRT-radio. 'Al de metro en premetrostations blijven zaterdag dicht. Dat is een voorzorgsmaatregel op politiebevel. De bussen en trams bovengronds rijden wel. Al heeft de maatregel wel gevolgen voor een tiental tramlijnen die raken aan premetrostations.'

Zaterdagavond zal een nieuwe evaluatie van de terreurdreiging gemaakt worden, en dan wordt beslist of de metrostations zondag weer open gaan.

Vilvoorde schrapt intocht Sinterklaas

Hoewel de verscherpte terreurdreiging niet in Vilvoorde geldt, past burgemeester Hans Bonte (SP.A) de maatregelen wel toe op zijn gemeente . Vrijwillig, zegt hij. Op die manier wil Bonte de maximale veiligheid garanderen, zo klinkt het.

Die beslissing betekent dat enkele grote evenementen in de stad niet zullen kunnen doorgaan. Het Soepfestival in het centrum wordt geannuleerd, net als een circusvoorstelling. En de intrede van Sinterklaas zal ook niet kunnen doorgaan. 'We hebben de Sint verwittigd dat het dit jaar niet zal lukken', zegt Bonte op Radio 1.

Onderzoek niet in het gedrang brengen

Voorlopig wenst het crisiscentrum geen verder informatie te geven 'om de gerechtelijke onderzoeken niet in het gedrang te brengen'. Ook over aanleiding voor het optrekken van het dreigingsniveau wordt niet gecommuniceerd.

Peter Mertens, woordvoerder van het Crisiscentrum, zegt ook niet te kunnen meedelen hoe lang niveau vier gehanteerd zal worden. 'De situatie wordt sowieso permanent opgevolgd. Dit kan dus elk moment weer herbekeken worden als er nieuwe elementen zijn.'

Salah Abdeslam

Dat het dreigingsniveau verhoogd wordt naar vier heeft vermoedelijk te maken met Salah Abdeslam. De internationaal gezochte man uit Molenbeek is een van de vermoedelijke daders van de bloedige aanslagen in Parijs van afgelopen vrijdag. Er wordt rekening mee gehouden dat hij zich in onze hoofdstad bevindt.

Niet eerste keer

Het is overigens niet de eerste keer dat de terreurdreiging tot niveau vier verhoogd wordt. Tijdens de eindejaarsperiode 2007-2008 gold het hoogste niveau al eens in Brussel, wegens plannen om de veroordeelde terrorist en voormalig profvoetballer Nizar Trabelsi uit de gevangenis te bevrijden. Het traditionele eindejaarsvuurwerk op de Brusselse Kunstberg werd toen afgelast.

Bron: De Standaard, 21 november 2015
http://www.standaard.be/cnt/dmf20151121_01982467

Mening: Toen ik vanochtend las dat het dreigingsniveau in Brussel opgetrokken is tot niveau vier schrok ik even. Ik neem aan dat er nog mensen zijn die hiervan schrokken. Om die reden vind ik het zeer goed dat Premier Michel verdere uitleg geeft bij de terreurdreiging. Na alles wat er de afgelopen week gebeurd is, vind ik het niet erg dat er bepaalde evenementen afgelast worden. Maar het moet wel leefbaar blijven voor de mens, we moeten nog buiten kunnen komen. Daarom is het ook goed dat de instanties die onze veiligheid moeten kunnen garanderen op regelmatige basis samenkomen en in overleg treden over de terreurdreiging.

Ik begrijp dat er geen concrete 'inside information' gedeeld wordt over de terreurdreiging in Brussel. Ik als gewone burger ben niet de enige die het nieuws probeert op te volgen, terroristen doen dat ook. Het zou naar mijn mening zelfs fout zijn om concrete informatie door te spelen naar de burgers. Ik zou niet willen dat iedereen bang wordt en niet meer buiten durft komen. Uiteraard zou ik wel graag hebben dat we de noodzakelijke informatie doorgespeeld krijgen. Ik vind het goed zoals Premier Michel dat nu gedaan heeft. Hij zegt dat er een dreiging is, maar niet waar en wanneer. Dat is goed voor mij. Instanties zoals OCAD weten waarover ze spreken, voor mij is het voldoende als zij op regelmatige basis in overleg treden met andere instanties.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 04:31.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.