actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > BELGIË > Cultureel-maatschappelijk
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 8th December 2012, 14:07
Mortelmans Bart Mortelmans Bart is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Oct 2010
Locatie: Ranst
Posts: 101
Belg zwaar belast maar leeft beter dan buren

Belg zwaar belast maar leeft beter dan buren
Budget, zaterdag 08 december 2012, 08u11 Bron: Belga De Standaard

Een alleenstaande werknemer met een brutojaarloon van 50.000 euro wordt nergens in Europa zo zwaar belast als in België. Hij houdt amper 41 procent over van al wat zijn werkgever betaalt. Ook een gehuwde bediende met 2 kinderen die 50.000 euro brute verdient houdt daar minder dan de helft van de totale werkgeverskosten over. Alleen Italië doet het slechter. Dat blijkt uit een Europese loonstudie van consultant Deloitte, in opdracht van De Tijd. Het nieuws staat ook in L'Echo.
De onderzoekers keken echter ook naar wat de Belgische werknemers met hun loon kunnen doen en dan blijkt dat iemand met hetzelfde brutoloon in het Verenigd Koninkrijk, Frankrijk, Italië, Nederland, Zweden, Zwitserland en Denemarken slechter af is.

De huisvestingskosten zijn de jongste jaren in België gestegen, maar zijn in vergelijking met het buitenland doorgaans laag. Zo liggen de huizenprijzen in Brussel bijvoorbeeld beduidend lager dan in Londen, Parijs, Berlijn, Madrid of Dublin. Ook een gemiddeld bezoekje aan de supermarkt valt in de meeste buurlanden duurder uit.

Kinderbijslag maakt eveneens een deel van het hoge loonbeslag goed. Van de 17 onderzochte landen zijn er 12 waar ouders minder kinderbijslag krijgen.

Korte toelichting:

Duidelijke cijfers en resultaten, al is dit belanstingsfeit niet echt een verrassing. We weten al langer dat België een zwaar belast land is. Of we nu beter leven dan de andere landen dat houd ik wat ter zijde. Laten we gewoon eerst naar onszelf kijken en het hier zo leefbaar mogelijk te maken en dan niet alleen op gebied van belastingen. Natuurlijk is het wel niet slecht om je hier en daar te meten met andere landen. Maar mijn grootste vraag is altijd wat er met dat geld allemaal eigenlijk effectief gerealiseerd word in ons land? Betrouwbaar?
Met citaat antwoorden
  #2  
Oud 8th December 2012, 20:14
Jolien.Helsen Jolien.Helsen is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2010
Locatie: Oud-Turnhout
Posts: 93
Citaat:
Orgineel gepost door Mortelmans Bart
Maar mijn grootste vraag is altijd wat er met dat geld allemaal eigenlijk effectief gerealiseerd word in ons land? Betrouwbaar?


Dat vraag ik mij nu ook eens af?! We weten dat de overheid véél geld 'verdient' via onze belastingen maar eveneens verkrijgen zij veel geld via successierechten. De cijfers:

- Erfenissen rechte lijn, echtgenoten en samenwonenden : tot 27%
- Erfenissen tussen broers & zussen/anderen: tot 65%
(bron: http://belastingen.vlaanderen.be/nl...efault.asp?id=8)

Dit is toch een pak geld, nietwaar? Waar gaat het heen?
Met citaat antwoorden
  #3  
Oud 9th December 2012, 09:58
lien.debusser lien.debusser is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2010
Locatie: Geel
Posts: 94
Inderdaad weten we dan de belasting een grote hap wegnemen uit het budget van vele mensen, maar als we dan kijken naar andere vergelijkingen tussen verschillende landen, komen we er eigenlijk beter van af dan deze.
Misschien hebben we het dan toch niet zo slecht?
Ik denk het eigenlijk zeker niet. Hoewel ik me soms echt wel zorgen maak over de toekomst en toch besef dat ik hard zal moeten werken, geluk zal moeten hebben,... om aan het hetzelfde luxeleventje te moeten komen dan datgene dat ik nu ervaar, wonend bij mijn ouders.
Met citaat antwoorden
  #4  
Oud 9th December 2012, 11:32
jana.lambrechts jana.lambrechts is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Oct 2011
Locatie: Herentals
Posts: 105
We hebben het inderdaad zo slecht nog niet en toch klagen we altijd maar.
Nochtans hebben wij heel wat beter voorzieningen wat bijvoorbeeld onderwijs betreft t.o.v. andere Europese landen. Op gebied van onderwijs mogen wij hier echt niet klagen.
Toch vind ik dat de overheid hier inderdaad wel "te"veel geld verdient aan onze belastingsbijdrage, maar blijkbaar volstaat dit toch nog niet. Als je kijkt naar al onze besparingsmaatregelen zijn vooral wij, "de gewone" mens toch weeral maar het slachtoffer. Onlangs kreeg ik een filmpje in mijn mailbox over het loon van de Europese ambtenaren. Bedragen om ziek van te worden. Misschien moet er daar ook maar een bespaart worden.
Het is al eerder vermeld maar ook ik heb schrik voor wat nog komen zal, de crisis moet nog komen en ik dan vind ik de gedachte dat wij hier in Belgie t.o.v. ander landen het zo slecht nog niet hebben dan toch maar een magere troost.

Laatst aangepast door jana.lambrechts : 9th December 2012 om 11:43.
Met citaat antwoorden
  #5  
Oud 9th December 2012, 12:54
Jonas.Grauwels Jonas.Grauwels is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Oct 2011
Locatie: Herselt
Posts: 56
Citaat:
Orgineel gepost door Mortelmans Bart

Zo liggen de huizenprijzen in Brussel bijvoorbeeld beduidend lager dan in Londen, Parijs, Berlijn, Madrid of Dublin.




Geweldige vergelijking! De huizenprijzen van hier in Blauberg liggen ook beduidend lager dan die van New York om het zo maar te stellen. Je kan de huisvestingsprijzen van Brussel moeilijk vergelijken met toeristische toppers als Madrid en Parijs.
Met citaat antwoorden
  #6  
Oud 9th December 2012, 13:17
Noël Van Thielen Noël Van Thielen is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Oct 2010
Locatie: Heide 48, 2235 Westmeerbeek
Posts: 120
Zeer interessante reactie die je schreef Jana.

Nu wij voor brede kijk op leren het onderwijssysteem van een ander land (Griekenland) wat onder de loep hebben genomen, ben ik toch wel tot wat vaststellingen gekomen.
Hier wordt er maar voortdurend gezaagd en geklaagd over de hoge belastingen. In Griekenland is onderwijs gratis. Ouders moeten de schoolboeken niet betalen, enz. Dat klinkt enorm mooi in de oren, maar men denkt niet na over de kwaliteit van het onderwijs. Die ligt daar namelijk veel lager dan bij ons. Het onderwijs mag er dan wel gratis zijn, jammer genoeg is er daar geen geld meer over voor goede voorzieningen (didactisch materiaal, moderne lokalen, …).


Men moet zich dus steeds de vraag stellen wat het belangrijkst is en wat de achterliggende motieven zijn...
Daar loopt het volgens mij al voor een stuk mis. Wanneer men hier bij ons in de portemonnee moet duiken, vindt men de reden meestal slecht. Maar men denkt er niet verder/dieper over na!
__________________
All we are same..
Give peace a chance!
~ John Lennon
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 14:22.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.