actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > WERELD > Sociaal-economisch
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 17th February 2011, 20:04
Jasmien.Mertens Jasmien.Mertens is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2010
Locatie: Wuustwezel
Posts: 97
New York schrapt bijna 4.700 jobs in onderwijs

New York schrapt bijna 4.700 jobs in onderwijs
Omdt ze krap bij kas zit, wil de stad New York volgend jaar bijna 4.700 banen in het onderwijs schrappen, zo heeft het persbureau Bloomberg donderdag gemeld. Naar verluidt treffen de besparingen alles bij elkaar 6.166 van de zowat 80.000 leerkrachten in New York en zullen 4.666 van hen in 2012 ontslagen worden.

De stad heeft zich vorig jaar wel van haar economische terugslagen hersteld, maar de inkomsten stegen onvoldoende om ontslagen in de overheidssector te vermijden.

Al in november 2010 had de New Yorkse burgemeester Michael Bloomberg aangekondigd dat hij ongeveer 10.000 van de in totaal 300.000 banen bij de overheid zou schrappen. New York heeft een begroting van 2,4 miljard dollar (1,77 miljard euro). De stad is met meer dan een miljoen scholieren het grootste onderwijsdistrict van de Verenigde Staten. (belga/jv)

Bron: De Morgen, 17/02/11, 18u56,
http://www.demorgen.be/dm/nl/990/Bu...onderwijs.dhtml

Mening: Hoewel besparingen waarschijnlijk dringend nodig zijn, vind ik het toch vreemd dat er ontslagen zullen vallen in de onderwijssector. Ik ben misschien bevooroordeeld omdat ik zelf aan de KHK een lerarenopleiding volg, maar zijn leerkrachten niet onmisbaar? Het klinkt misschien grof, maar andere beroepen kunnen soms vervangen worden door een machine of het werk kan efficiënter verdeeld worden, maar in het onderwijs gaat zoiets niet.
Computers kunnen geen les geven aan kinderen en 1 leerkracht kan geen 50 kinderen tegelijk onderwijzen. New York zou beter jobs in de administratieve rompslomp schrappen dan leerkrachten te ontslaan die onze jeugd moet opleiden.
Met citaat antwoorden
  #2  
Oud 19th February 2011, 15:15
katrien.anthonis katrien.anthonis is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2009
Locatie: Halle-Zoersel
Posts: 76
New York schrapt bijna 4.700 jobs in onderwijs

En ik die dacht dat Obama juist overal jobs aan het creëren is...

Mensen die voor de overheid werken, denken veilig te zijn voor de gevolgen van de economische crisis. Bij deze zijn ze dus gewaarschuwd. Ook bij ons wordt er min of meer bespaard op onderwijzend personeel. Kijk maar eens naar de afschaffing van de mentorenuren of naar onze eigen campus in Vorselaar. We moeten momenteel les volgen in klassen van meer dan 60 personen. Als men vraagt waarom is 'besparingen' het antwoord. Ik vind dat dit absoluut de kwaliteit van het onderwijs schaadt. De gevolgen hiervan zijn er al en zullen later nog wel duidelijker aan het licht komen.

Jammer, maar helaas, in een financiële crisis moet blijkbaar iedereen inboeten.
Met citaat antwoorden
  #3  
Oud 20th February 2011, 14:12
Yana Daems Yana Daems is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2010
Locatie: Westerlo
Posts: 94
Ik begrijp dat er banen worden geschrapt, omdat New York krap bij kas zit. Wat ik niet begrijp, is dat deze ontslagen in het onderwijs vallen. Het onderwijs heeft een heel grote invloed op kinderen en jongeren. Het vormt immers de basis voor je latere beroepsloopbaan en je denkwijze. Als er iets is waar we in deze maatschappij niet zonder kunnen, dan is het wel een goede schoolopleiding. Alles wordt steeds moeilijker en er worden steeds hogere eisen gesteld aan werknemers. Een goed onderwijssysteem is dus noodzakelijk, maar dit kan alleen als er voldoende leerkrachten zijn. In het tweede middelbaar zat ik bijvoorbeeld in een klas van 30 leerlingen. De leerkrachten hadden moeite om onze klas onder controle te houden en de leerlingen vonden het ook moeilijk om alles even goed te begrijpen. Tegen het einde van het middelbaar, zat ik in een klas met zeven leerlingen. Er was een goede klassfeer aanwezig en als er iemand iets niet begreep, dan merkte de leerkracht dit veel sneller dan in een klas met 30 leerlingen. Als er meerdere leerkrachten zijn, dan zijn de klassen niet zo groot en dan verloopt alles een stuk efficiënter. Daarom is het belangrijk om zo weinig mogelijk op leerkrachten te besparen.
Met citaat antwoorden
  #4  
Oud 21st February 2011, 14:38
Lisa.Ceulemans Lisa.Ceulemans is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2009
Locatie: Herselt
Posts: 66
New York schrapt bijna 4.700 jobs in onderwijs

Het is echt vreemd dat er bespaard wordt op onderwijs. In Amerika heerst er toch net het probleem dat een heleboel mensen slecht opgeleid op de markt terechtkomen. Hun universiteiten behoren tot de wereldtop, maar hun basisonderwijs is slecht. Alles begint dus bij een degelijke opleiding. Op die manier kunnen mensen sneller een job vinden en hebben ze dus inkomenszekerheid. Dat heeft dan weer tot gevolg dat ze vlugger aankopen zullen doen, wat uiteindelijk een positieve invloed heeft op de economie. Kortom besparen op onderwijs lijkt mij gewoonweg absurd in hun huidige situatie.
Met citaat antwoorden
  #5  
Oud 7th March 2011, 12:59
lisa.dens lisa.dens is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Oct 2009
Locatie: vorselaar
Posts: 63
'De stad is met meer dan een miljoen scholieren het grootste onderwijsdistrict van de Verenigde Staten.' Waarom bespaart men dan juist op leerkrachten? Oké, besparingen moeten nu eenmaal gemaakt worden. Maar van alle sectoren waarop men kan besparen, kiest men net het onderwijs. Terwijl dit toch wel een zeer belangrijke sector is in mijn ogen. Noem me bevooroordeeld, maar onderwijs is toch belangrijk voor de toekomst van jongeren? Een goede opleiding kan een garantie zijn voor een verder verloop van eventuele hoge studies. Die dan op hun beurt weer leiden tot een plaats in de arbeidsmarkt. Eenmaal men zelf geld verdient, kan men op zijn beurt ook gaan consumeren. Kortom : besparen op onderwijs is vrij absurd.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 20:38.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.