actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > BELGIË > Cultureel-maatschappelijk
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 9th November 2009, 17:40
Nathalie Dewaersegger Nathalie Dewaersegger is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Oct 2009
Locatie: kontich
Posts: 29
Een Belg op de zes slachtoffer van discriminatie

Een Belg op de zes slachtoffer van discriminatie

Een Belg op de zes is het afgelopen jaar het slachtoffer van discriminatie geweest. Dat blijkt uit een Eurobarometerrapport van de Europese Commissie.
Uit interviews afgenomen bij 26.756 Europeanen blijkt dat 16 procent de laatste twaalf maanden het slachtoffer zijn geweest van discriminatie. Bij de ondervraagde Belgen ligt dat percentage op 17 procent. De meeste discriminatie gebeurt op basis van leeftijd, geslacht, etnische origine of omwille van een handicap.

In ons land is discriminatie omwille van etnische origine het wijdst verspreid. Zo'n 71 procent van de respondenten gaf aan zich hierdoor benadeeld te voelen. Ongelijke behandeling op basis van een handicap (63 procent) of religie (54 procent) komen op de tweede en de derde plaats.

Tolerant

Belgen zijn ook grotendeels voorstander van meer toegang voor vrouwen, gehandicapten of homoseksuelen tot politieke topfuncties. Minder eensgezindheid is er over toegang van ouderen, mensen van allochtone afkomst en personen met een andere religie tot die posten.

62 procent van de Belgen kent ten slotte mindervalide personen of mensen met een andere religie in zijn vrienden- of kennissenkring. 53 procent zegt bevriend te zijn met homoseksuele personen tegenover gemiddeld 38% van de Europeanen.

bron: standaard 9 november

mening:
Ik denk dat de cijfers niet echt kloppen. Want misschien is de steekproef alleen maar op mensen van etnische origine gebasseerd is. Er is wel een groot verschil tussen u benadeeld voelen, en u ook daadwerkelijk benadeeld voelen. De cijfers van het onderzoek zijn zeer misleidend.
Met citaat antwoorden
  #2  
Oud 9th November 2009, 17:46
Sanne.Goovaerts Sanne.Goovaerts is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Oct 2009
Locatie: Geel
Posts: 69
Dat er 1 op 6 Belgen het voorbije jaar het slachtoffer is geweest van discriminatie vind ik best wel veel. Zo’n hoog cijfer had ik niet verwacht, maar dat komt misschien omdat ik zelf nog nooit in aanraking ben geweest met discriminatie. Ik vermoed dat een groot deel van deze Belgen, Belgen zijn die Marokaans, Turks, … ogen. Opvallend vind ik ook wel dat meer dan de helft bevriend zou zijn met homoseksuele personen. Dat vind ik ook een hoog cijfer omdat je vaak hoort dat de mensheid hier nog steeds problemen mee heeft, maar des te beter natuurlijk.
Met citaat antwoorden
  #3  
Oud 10th November 2009, 01:42
Joeri Op de Beeck's Avatar
Joeri Op de Beeck Joeri Op de Beeck is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2008
Locatie: Nijlen
Posts: 113
Iedereen voelt zich tegenwoordig gediscrimineerd. Als ze worden achteruitgeschoven in voordeel van iemand anders is dat nooit omdat ze zelf tekortschieten maar is het omdat die persoon jonger is of mooier of omdat die iemand kent...

Koptrekkers op dit vlak zijn zonder twijfel onze allochtone landgenoten die ondertussen al wel doorhebben dat de woorden racisme en discriminatie nogal snel in hun voordeel werken. Ik zie en hoor er tegenwoordig genoeg bewijzen van...

De cijfers zullen wel kloppen maar ze hadden het onderzoek inderdaad beter "1 Belg op 6 voelt zich wel eens gediscrimineerd" genoemt.
Met citaat antwoorden
  #4  
Oud 10th November 2009, 10:39
lisse.broecks. lisse.broecks. is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Nov 2009
Locatie: Rijkevorsel
Posts: 29
Ik denk ook wel dat de cijfers van dit onderzoek kloppen, maar het blijft natuurlijk de vraag of de ondervraagden werkelijk gediscrimineerd werden of ze zich zo gevoeld hebben! Als ze gediscrimineerd werden is dit best wel een hoog cijfer!
Met citaat antwoorden
  #5  
Oud 10th November 2009, 20:32
Stefanie.Buts's Avatar
Stefanie.Buts Stefanie.Buts is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Oct 2009
Locatie: Itegem
Posts: 73
Ik denk persoonlijk dat dit wel kan kloppen. Mijn eindwerk van het 6e middelbaar ging over 'gender' en 'genderdenken'. Hierbij hadden wij vooral onderzocht naar de plaats op de arbeidsmarkt. En de cijfers zijn onvoorspelbaar. Wij zitten nog altijd met het het glazen plafond, rollenpatronen,... Het is gewoon ingebakken in onze samenleving. Hierbij is het essentieel om er verandering in te brengen. Bovendien moet de overheid ingrijpen. Er zijn nog altijd beroepen waarbij mannen tot 40% meer verdienen dan vrouwen.
Wat afkomst betreft, kunnen er ook misverstanden zijn. Als een vrouw van Marokkaanse afkomst is en ze wordt niet aangenomen omdat ze niet voldoet aan de eisen van de werkgever, zal ze vlug denken dat dit komt omdat ze Marokkaans is (niet dat ik iets tegen Marokkanen heb, ik zou hetzelfde denken als die vrouw). Het is gewoon het meest voor de hand liggend.
Met citaat antwoorden
  #6  
Oud 10th November 2009, 20:53
Jarrik.Fransen Jarrik.Fransen is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2009
Locatie: Zoersel
Posts: 69
Smile

Ik denk persoonlijk dat deze cijfers wel kunnen kloppen! Deze tijd worden veel mensen gediscrimineerd, soms om 'belachelijke' redenen!

Ik denk dat er in de 'schoolsfeer' en op de werkvloer vaak mensen gediscrimineerd worden! Sommige mensen kunnen niet om met de verschillen tussen mensen, en dan beginnen ze maar mensen te discrimineren omdat ze niet zijn zoals iedereen!

Maar..., k heb ook een kleine bedenking! Zijn de ondervraagde mensen wel 'echt' gediscrimineerd geweest, of voelden deze mensen dit gewoon aan als discriminatie?! Dit is een vraag waar enkel de ondervraagde mensen een antwoord op weten!
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 11:03.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.