actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > EUROPA > Sociaal-economisch
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 25th November 2011, 16:31
jesper.nielsen jesper.nielsen is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Oct 2011
Locatie: Vlimmeren
Posts: 38
Frankrijk gaat asielwetgeving strenger maken

De asielwetgeving in Frankrijk wordt hervormd. Dat heeft minister van Binnenlandse Zaken Claude Guéant vandaag aangekondigd. De lijst van 'veilige' landen die geen asielaanvraag rechtvaardigen, wordt uitgebreid. Volgens Guéant wordt de wetgeving nu misbruikt om redenen van economische migratie. "Ons asielsysteem is in gevaar omdat het wordt gebruikt om in ons land binnen te komen en er te blijven", aldus de minister. Het aantal asielaanvragen is de laatste jaren fors gestegen bij onze zuiderburen: van 47.686 in 2009 naar 60.000 dit jaar. Volgens Guéant heeft de stijging te maken met de steeds talrijker wordende ongegronde aanvragen.

Frankrijk is de populairste bestemming voor asielzoekers in Europa, voor Duitsland, Zweden en het Verenigd Koninkrijk. Dat heeft zo zijn gevolgen: er is meer tijd nodig om de aanvragen te behandelen, voor huisvesting moet steeds vaker uitgeweken worden naar voorzieningen die in principe bedoeld zijn voor daklozen tijdens de winter en het algemene prijskaartje loopt op.

Frankrijk wil de lijst van zogenaamd 'veilige' landen nu uitbreiden met onder meer Armenië, Moldavië, Montenegro en Bangladesh. Wie uit die landen komt, heeft volgens Guéant geen reden om asiel aan te vragen. Een land wordt beschouwd als veilig als de principes van vrijheid, democratie en rechtsstaat in acht worden genomen en als er respect is voor de mensenrechten en de fundamentele vrijheden.

Kadhafi
Opmerkelijk: Guéant zei vandaag ook dat aanhangers van de Libische ex-dictator Mouammar al-Kadhafi voor asiel welkom zijn in Frankrijk. "We beoordelen niet het verleden van mensen, maar het risico op vervolging", luidde het. (afp/lpb)

Bron: De Morgen Online

Mening: Deze post sluit naadloos aan bij mijn vorige, die handelde over de mank lopende asielwetgeving in ons land. De lijst met veilige landen uitbreiden is een goede manier om de overbevolking in asielcentra tegen te gaan. Ik vind wel dat er ook voldoende rekening moet worden gehouden met andere factoren dan enkel het land van herkomst.
Met citaat antwoorden
  #2  
Oud 25th November 2011, 17:07
Daan.Nijs Daan.Nijs is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Oct 2011
Locatie: Retie
Posts: 42
Daar zou ons land een voorbeeld aan moeten nemen. Er zijn hier veel meer asielzoekers dan ons land kan dragen. de "veilige" landenlijst uitbreiden zou ook bij ons een mogelijke oplossing bieden. Hopelijk gaat ons land volgen, dit zou ook onze begroting ten goede komen. Die lijst van "veilige" landen is volgens mij wel een goede maatstaf om te gebruiken, mits dit voldoende gecontroleerd wordt uiteraard. Ook moet het dus mogelijk zijn dat landen terug van de lijst geschrapt worden.
Met citaat antwoorden
  #3  
Oud 25th November 2011, 17:40
Kathleen.Schrijvers Kathleen.Schrijvers is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Oct 2011
Locatie: Schilde
Posts: 23
Ik vind de "veilige landenlijst" ook een goed concept. Al vind ik wel dat er niet te strikt mee omgegaan moet moet worden. Mensen in nood moeten geholpen worden, maar -natuurlijk- kan ons land maar een beperkte hoeveelheid asielzoekers aan.
Toch denk ik dat iedere zaak individueel moet bekeken worden, men mag niet te afhankelijk worden van de lijst om een beslissing te maken. Ik vind dat de landenlijst eerder als richtlijn gezien moet worden dan als norm.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 15:38.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.