actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > WERELD > Politiek
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 14th March 2014, 16:22
E*ien.Khouri E*ien.Khouri is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2012
Locatie: Turnhout
Posts: 104
Gorbatsjov waarschuwt voor nieuwe Koude Oorlog

Gorbatsjov waarschuwt voor nieuwe Koude Oorlog

Michail Gorbatsjov (83), de vroegere leider van de Sovjet-Unie en winnaar van de Nobelprijs voor de Vrede, heeft in verband met de Krimcrisis gewaarschuwd voor een nieuwe Koude Oorlog. "Het belangrijkste is dat aan de gevaarlijke escalatie een eind wordt gemaakt, een oplossing wordt gevonden die door de bevolking van Oekraïne en Rusland wordt gesteund en een nieuwe Koude Oorlog wordt voorkomen".

Gorbatsjov herhaalde in een open brief op zijn website zijn oproep aan Kremlinbaas Vladimir Poetin en de Amerikaanse president Barack Obama om in het conflict in Oekraïne samen een uitweg te zoeken.

"Gevolg van implosie Sovjet-Unie"
Gorbatsjov wijt de crisis aan een gevolg van de implosie van de Sovjetunie meer dan 20 jaar geleden. "Ik heb destijds al gewaarschuwd voor de gevaarlijke vernietigende daden van het Russisch bestuur", schreef Gorbatsjov voorts. De toenmalige Russische president Boris Jeltsin (1931-2007) had in 1991 samen met zijn Oekraïnse en Wit-Russiche collega's de ontbinding van de Sovjetunie met een verdrag bezegeld.

"De Opperste Sovjet van de Russische Federatie (het parlement van de Sovjet-Unie, red.) onthaalde deze vernietiging van de Sovjetunie op applaus, zonder ook maar met een woord te verwijzen naar de Krim en Sevastopol", hekelde Gorbatsjov. Hijzelf heeft tijdens zijn periode aan het hoofd van de Sovjet-Unie van 1985 tot 1991 naar eigen zeggen altijd met alle toelaatbare politieke middelen voor het behoud van een homogene staat gevochten.

Glasnost en perestroika
Gorbatsjov introduceerde tijdens zijn ambtsperiode in de Sovjet-Unie de concepten van glasnost (openheid) en perestroika (hervormingen) en bewerkstelligde daarmee het einde van de Koude Oorlog

bron: De Morgen, 14/03/2014

Ik moet Gorbatsjov hier gelijk in geven. Rusland lijkt met zijn schending van mensenrechten en het ontketenen van militaire macht, terug te willen gaan naar het verleden. De Koude Oorlog lijkt echt terug op te komen, maar deze keer tussen Europa en Rusland in plaats van de Verenigde Staten en de Sovjet Unie. Europa dreigt met sancties, die niet veel lijken uit te halen. Zelfs Gorbatsjov lijkt de rol van Europa in dit conflict niet te erkennen en probeert eerder de Amerikaanse president aan te spreken. Ik moet zeggen dat ik dit eerder wat naïef vind en Poetin lijkt mij zeer zeker niet iemand die gemakkelijk toegeeft. Net zoals tijdens de Koude Oorlog verwacht ik nog veel touwgetrek tussen Europa, Rusland en de VSA. We kunnen alleen maar hopen dat er een rechtvaardige oplossing komt voor de Oekraïense volk.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 12:58.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.