actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > BELGIË > Politiek
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 25th February 2012, 09:23
nic.andriessen nic.andriessen is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2010
Locatie: Ravels
Posts: 331
Put nog dieper

BRUSSEL - De federale regering moet op zoek naar bijna twee miljard om het tekort op de begroting dit jaar zeker te beperken tot 2,8 procent van het bruto binnenlands product (bbp).

Nu het monitoringcomité – een groep van topambtenaren – zijn ei gelegd heeft, kan de begrotingscontrole echt van start gaan. De regering weet nu klaar en duidelijk wat ze moet doen om het tekort op de begroting dit jaar zeker te beperken tot 2,8 procent van het bbp.

Het monitoringcomité geeft de regering wel wat speelruimte. Het zegt dat nu alleszins 1,469 miljard moet worden bespaard. Dat volstaat om de begrotingsdoelstellingen dit jaar te halen. Maar daarvoor geldt wel één belangrijke voorwaarde. Dat de economie dit jaar effectief groeit met 0,1 procent zoals het Planbureau een paar weken geleden voorspeld heeft.

Maar het wordt met de dag onzekerder dat dat groeicijfer gehaald wordt. De Nationale Bank (NBB) en de Europese Commissie hebben intussen al voorspeld dat onze economie dit jaar met 0,1 procent zal krimpen. Om nu al met mogelijk slechtere groeicijfers rekening te houden, vraagt het monitoringcomité om al een extra buffer van 500 miljoen euro aan te leggen. De huidige begroting moest al eens bijgestuurd worden omdat de economische groei dit jaar een stuk lager zal liggen dan het cijfer waarmee rekening werd gehouden bij de opmaak ervan in november vorig jaar. Toen ging men nog uit van een economische groei met 0,8 procent. Dat cijfer is vandaag nog maar een verre droom.

Maar de weg om de begroting opnieuw onder controle te krijgen, is nog lang. Na een vakantieweek voor heel wat ministers komen ze zondagnamiddag voor het eerst opnieuw samen. De leden van het monitoringcomité zullen daar dan aan de topministers wat meer toelichting geven over hun rapport. Woensdag volgt een volgende vergadering om af te toetsen waar kan worden bespaard en waar eventueel extra inkomsten gevonden kunnen worden. Maar het echte werk start pas op zondagnamiddag 4 maart. Dan gaan de ministers in conclaaf met als doel om een paar dagen later te landen. Slagen is de enige mogelijkheid, want België voelt de hete adem van Europa in de nek. De regering moest begin dit jaar nog 1,3 miljard aan uitgaven bevriezen om de Europese Commissie gunstig te stemmen tot deze begrotingscontrole.

De grote vraag blijft waar de federale regering die 1,9 miljard gaat vinden. De buffer van 500 miljoen euro geeft wel wat mogelijkheden om met dat bedrag te spelen. Maar toch. De afgelopen weken werden al tal van ballonnetjes opgelaten, maar die werden allemaal direct lek geprikt.

De federale regering is niet de enige die zoekt naar extra geld. De Vlaamse regering hakt vanaf maandag de knoop door in haar zoektocht naar 550 miljoen. Het monitoringcomité vraagt ook van de lokale overheden een inspanning van 0,1 procent van het bbp of 380 miljoen euro.

Bron: De Standaard

Mijn mening:
Dat de begroting herbekeken moet worden, vind ik logisch. Het was vanaf het begin van Di Rupo I duidelijk dat de begroting vaak bijgestuurd diende te worden. Pas hoorde ik iemand zeggen: "Wat is er toch gebeurd met onze politici. Tien jaar geleden moest men geen nachten onderhandelen om een begroting te hebben!" Toen heb ik ook duidelijk gezegd: tien jaar geleden was ook alles anders. België zat in economische bloei, toen moest er gewoon geregeld worden wat men met de overschotten van de begroting ging doen. Een veel eenvoudigere klus dan besparen! De ideeën die de afgelopen dagen in de media gelanceerd werden, zijn zeker en vast creatief, maar ik denk dat de politici ze beter aan tafel tegenover elkaar uitleggen. In de media kan iedereen erop springen en meteen afschieten. Aan tafel zou iedereen toch de kans moeten hebben om elk voorstel te doen. Een aantal heilige huisjes zullen denk ik mee gesloopt moeten worden om het begrotingsdoel te behalen. Er zullen denk ik ook enkele buffers ingebouwd moeten worden voor als het nog eens tegenvalt. Bij de overheid kan er nog bespaard worden denk ik, maar deze mag geen lege doos worden.

Laatst aangepast door nic.andriessen : 25th February 2012 om 09:48.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 19:02.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.