actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > BELGIË > Politiek
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 23rd September 2016, 09:57
Lisse.A*rts Lisse.A*rts is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2014
Locatie: Kessel
Posts: 93
Peeters vreest 'immens zware' begrotingsopmaak

Federaal minister van werk Kris Peeters (CD&V) voorspelt nu al dat de opmaak van de begroting volgend jaar moeizaam zal verlopen. Het gat in de begroting is namelijk dubbel zo groot als eerder gedacht, goed voor 4,2 miljard euro.

‘We moeten er volgende week werk van maken,’ zegt Kris Peeters vandaag op Radio 1, met de nodige nadruk op de moeilijke taak die de regering te wachten staat. ‘Ik ga ervan uit dat we dit voort zullen bekijken zodra de premier terug is van New York. Het bedrag dat we moeten zoeken, is een vrij groot bedrag. De manier waarop we dat gaan oplossen, hangt af van de besprekingen die vanaf volgende week heropgestart kunnen worden.’

Over twee weken moet de begroting rond zijn. ‘Het is belangrijk dat we met de betrokken ministers dat gesprek voeren en niet publiek daarover uitweiden, omdat het belangrijk is dat we met kennis van zaken bekijken hoe we dit gaan aanpakken,’ weet Peeters.

Als mogelijke redenen voor de slechte cijfers, soms Peeters enkele elementen op: ‘Minder fiscale ontvangsten, een snellere indexaanpassing. Er zijn een aantal elementen die grondig moeten bekeken worden. één ding is duidelijk: dit zal een immens zware opdracht worden.’

Begrotingsevenwicht?

De begroting moet volgens Peeters ‘geloofwaardig’ zijn. ‘Ik heb in het verleden al gezegd dat het belangrijk is dat we een geloofwaardige begroting opmaken, geloofwaardig naar Europa toe. Europa legt ons op om toch een aantal belangrijke structurele maatregelen te nemen om structureel onze begroting gezond te maken’, aldus Peeters.

‘Voor al die mensen die forse inspanningen hebben gedaan na al die besparingen is dit resultaat iets om kwaad van te worden,’ reageert Kristof Calvo (Groen) op het nieuws. ‘Er is heel veel bespaard, weinig geïnvesteerd en toch bestaat er zo’n gat in de begroting.’ Calvo spreekt van het ‘slechtste van beide werelden.’

Bron: DS 23/09/2016
http://www.standaard.be/cnt/dmf20160923_02482165

Eigen mening: Ik volg inderdaad de uitspraak van Kristof Calvo deze keer. Ik kan moeilijk begrijpen dat men na zoveel besparingen opnieuw een gat vindt. 4,2 miljard euro is geen lachertje. Ik vraag me dus echt af wat ze nu gaan veranderen om dit op te lossen. Wel vind ik het goed dat men geen overhaaste beslissingen gaat nemen. Chris Peeters geeft duidelijk aan dat de begroting zal worden besproken wanneer de premier terugkeert uit New York. Ik denk dat het belangrijk zal zijn dat men structureel te werk zal gaan. Een begroting is inderdaad niet op 1,2,3 opgelost, maar ze moet wel binnen 2 weken rond zijn. Ik hoop dus dat Peeters zijn eigen woorden zal waarmaken en de begroting op structurele wijze opnieuw gezond zal maken.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 19:59.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.