actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > WERELD > Sociaal-economisch
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 23rd May 2016, 14:35
mitchell.b*ons mitchell.b*ons is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2014
Locatie: Laakdal
Posts: 72
Lego wordt gewelddadiger: steeds meer wapens in themakits

Speelgoed van Lego wordt steeds gewelddadiger door de "wapenwedloop" van de speelgoedfabrikanten, die zo de aandacht van kinderen proberen vast te houden in het digitale tijdperk. Dat blijkt uit een studie van de Universiteit van Canterbury in Nieuw-Zeeland.

Volgens de onderzoekers produceert de Deense fabrikant naast de bekende plastic blokjes steeds meer wapens en komen oorlogsscenario's steeds vaker voor in de themakits. "Legoproducten zijn niet meer zo onschuldig als voorheen", zei Christoph Bartneck, hoofd van het onderzoeksteam. "Het geweld in de Legoproducten lijkt voor te gaan op het spelplezier."

De onderzoekers concludeerden dat de Deense speelgoedfabrikant "door de jaren een significante en exponentiële stijging van geweld vertoont."

Lego produceert de veelkleurige blokjes sinds 1949. De eerste wapens verschenen volgens de studie in 1978. Het aantal wapens nam geleidelijk toe om vandaag aanwezig te zijn in 30 procent van de legokits.

De onderzoekers zeggen dat de vaststelling bij Lego de algemene trend op de markt weerspiegelt. "Om de aandacht van hun klanten te trekken, zijn de speelgoedfabrikanten verwikkeld in een figuurlijke wapenwedloop voor nieuwe, verrassende producten", aldus de studie.

Een woordvoerder van de speelgoedfabrikant, Troy Taylor, benadrukte dat Lego een hele waaier aan activiteiten aanbiedt, die een beroep doen op constructie, verbeelding en conflict. "Het conflict maakt deel uit van de natuurlijke ontwikkeling van een kind", zei hij.

Bron: Lego wordt gewelddadiger: steeds meer wapens in themakits . Opgehaald van De Redactie: http://deredactie.be/cm/vrtnieuws/economie/1.2663780

Mening:
Iedereen heeft vroeger vast wel eens gespeeld met de wereldbekende blokjes van Lego. Volgens de studie kwamen in de legokits sinds 1978 ook 'wapens' voor. Tegenwoordig kan je zelfs in 30 % van de legokits 'wapens' terug vinden. Onschuldig of zorgwekkend ?

Kinderen die met Lego spelen zullen bijgevolg al van kinds af aan met 'wapens' in contact komen. Ze gaan ermee spelen. Naar mijn mening zou dit niet mogen. Graag zou ik willen reageren op volgende weerlegging van een woordvoerder van de speelgoedfabrikant: "Lego biedt een hele waaier aan activiteiten aan die een beroep doen op constructie, verbeelding en conflict." "Het conflict maakt deel uit van de natuurlijke ontwikkeling van een kind."

Ik ben akkoord dat een kind moet leren omgaan met conflicten en zich zulke situaties moet kunnen inbeelden. MAAR door wapens in legokits te steken, voedt men de kinderen totaal verkeerd op. Als kinderen hiermee gaan spelen, dreigt het gevaar dat ze na een tijdje misschien denken dat erge conflicten misschien wel met wapens mogen worden opgelost. Dit is totaal onverantwoord ! Kinderen moeten leren om op een constructieve manier conflicten/problemen op te lossen.

Ik vind dat deze situatie te vergelijken is met de polemiek rond 'geweld in games'. Na een tijdje, door te vaak te 'spelen' met wapens, dreigt het gevaar dat je na een tijd het verschil tussen het spel/het speelgoed en de realiteit niet meer ziet wat desastreuze gevolgen kan hebben.

Laatst aangepast door mitchell.b*ons : 23rd May 2016 om 15:02.
Met citaat antwoorden
  #2  
Oud 23rd May 2016, 15:26
Maike.D*eltiens Maike.D*eltiens is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2014
Locatie: Nijlen
Posts: 80
Ik denk niet dat kinderen gewelddadiger zullen worden door te spelen met legoblokjes. Het is niet dat deze generatie kinderen opgroeien met wapens. Ik herinner me nog goed dat er vroeger ook al speelgoedzwaarden en -geweren werden verkocht. Dit is iets van alle tijden, hier maak ik mij niet meteen zorgen over. Ook de hele kwestie van geweld in games vind ik nogal kort door de bocht. Dus als een spel met geweld in je gewelddadig maakt, maakt een spel over voetbal je dan een voetballer?
Met citaat antwoorden
  #3  
Oud 23rd May 2016, 21:58
Hendrik.S*uvillers Hendrik.S*uvillers is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2014
Locatie: Thuis
Posts: 83
Ik denk dat er weinig verband is tussen het spelen met Legowapens en geweld dat personen vertonen als ze ouder worden.
Als er zich incidenten voordoen ŕ la Kim de Gelder of Hans van Themsche, dan verklaart de media dat gedrag maar al te graag door met de vinger te wijzen naar games. "Ja, we hebben schietspellen gevonden op de pc van de moordenaar..."
Serieus?! Ik heb op mijn pc ook mijnenveger staan maar ik trek toch ook niet naar Zaventem.
Het komt er gewoon op aan hoe dom je als persoon bent. Domme mensen doen gewoonweg domme dingen. Als ik tegen iemand zeg: "Hey, wist je dat wanneer je een legomannetje in je gat stopt, er dan geld uit de lucht valt?" En die persoon zijn eerste reactie is: "Echt?" Dan weet je dat je de persoon in kwestie moet weghouden van televisie, games en blijkbaar nu ook Lego...
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 06:26.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.