actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > BELGIË > Sociaal-economisch
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 2nd October 2007, 16:58
Barst's Avatar
Barst Barst is offline
Administrator
 
Geregistreerd op: Jun 2004
Locatie: L'burg
Posts: 16,562
'90 per uur op E313'

'90 per uur op E313'


De afgelopen twee weken gebeurden er al vijf ongevallen op de E313. Bij twee ervan vielen dodelijke slachtoffers. Dat er op eenzelfde autosnelweg zoveel ongelukken gebeuren is opmerkelijk.



Verkeersdeskundige Mark Keppens ziet een verklaring. 'Het probleem op de E313 is niet alleen onvoorzichtig rijgedrag van bestuurders en chauffeurs op de snelweg', zei hij aan VRT radio.

'De E313 is een snelweg van het oude type, met korte op- en afritten, waardoor de auto's en zeker de vrachtwagens niet voldoende snelheid kunnen halen om in te voegen', zegt Keppens.


90 per uur

Aanpassingen aan die op- en afritten zijn niet echt realistisch, dus dringen andere maatregelen zich op. Keppens ziet onder andere heil in een snelheidsverlaging tot 90 kilometer per uur op de E313.

Volgen hem kan het snelheidsverschil tussen het invoegende verkeer en het verkeer op de snelweg op die manier beperkt worden en zal de kans ook op ernstige ongelukken eveneens verminderen.

Keppens voegt hier wel aantoe dat ook extra controles en meer aandacht voor alternatieve vervoermiddelen noodzakelijk zijn.


BlogDS, 02-10-2007
__________________
"Never argue with an idiot, they'll just bring you
down to their level and beat you with experience." (c)TB
Met citaat antwoorden
  #2  
Oud 3rd October 2007, 20:45
Caroline De Bot Caroline De Bot is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2007
Locatie: Lint
Posts: 60
snelheidsbeperking E313

De verkeersdeskundige heeft inderdaad gelijk, de snelheidskloof tussen het verkeer op de snelweg en het invoegende verkeer moet verkleind worden.Ik vind de snelheidsbeperking van 90km per uur dan ook een goed voorstel,maar vrees dan dat het probleem zal verschuiven.Er zullen denk ik meer chauffeurs alternatieve routes gaan opzoeken waardoor er meer verkeer gaat zijn op de secundaire wegen.Wat toch gevaarlijk kan zijn voor de zwakke weggebruikers.Maar zoals het spreekwoord zegt:haast en spoed is zelden goed.Je kan beter wat trager rijden op de snelweg,want bij een ongeval sta je nog langer stil!
Met citaat antwoorden
  #3  
Oud 3rd October 2007, 20:58
Barst's Avatar
Barst Barst is offline
Administrator
 
Geregistreerd op: Jun 2004
Locatie: L'burg
Posts: 16,562
Variabele snelheid op E313 afhankelijk van verkeersdrukte

Variabele snelheid op E313 afhankelijk van verkeersdrukte


ANTWERPEN - De Vlaamse Overheid gaat in 2008 een variabele snelheidsbeperking invoeren op de E313 tussen Geel en Antwerpen waar de snelweg maar twee rijstroken heeft en de op- en afritten zeer kort en haaks zijn.



Afhankelijk van de verkeersintensiteit zal er maar 90 km/uur mogen gereden worden. Voorts zal ook de volgende maanden het wegdek in de bochten van de afritten op de oude tweebaanssnelweg worden geïnspecteerd.

De extra aangekondigde maatregelen komen er na een spoedoverleg op het kabinet van Vlaams minister van Openbare Werken, Hilde Crevits (CD&V) woensdag en bovenop een reeks eerder aangekondigde maatregelen. Vijf invoegstroken aan opritten zijn al verlengd en nog voor het einde van het jaar komen er filedetectieborden en dynamische verkeerslichten aan afritten die bij drukte langer groen blijven om files te voorkomen.

Sinds een tweetal weken regent het onophoudelijk ernstige ongevallen op de snelweg tussen Antwerpen en Hasselt. 'De insteek van het overleg was de vraag hoe we, naast alle reeds geplande ingrepen, de verkeersveiligheid op de snelweg op korte termijn kunnen verbeteren', zegt een woordvoerster van het kabinet.

Daarom zal op drukke momenten de snelheid op de snelweg voor iedereen beperkt worden tot 90 km/uur. De beperking zal aan de automobilisten worden meegedeeld via dynamische verkeersborden. Het kabinet hoopt die zo snel mogelijk te plaatsen, maar daarvoor moet eerst nog een aanbesteding worden uitgeschreven en dus worden ze pas in de loop van volgend jaar verwacht.

Bij het overleg woensdag werd ook de wegpolitie, het verkeerscentrum en het Vlaams Agentschap Wegen en Verkeer geconsulteerd. Zij wezen het kabinet op het asfalt dat in de bochten van de afritten dringend noood heeft aan nazicht en indien nodig aan vervanging. Die ingreep zal de komende maanden gebeuren.


Blog DS, 03-10-2007
__________________
"Never argue with an idiot, they'll just bring you
down to their level and beat you with experience." (c)TB
Met citaat antwoorden
  #4  
Oud 3rd October 2007, 21:22
Barst's Avatar
Barst Barst is offline
Administrator
 
Geregistreerd op: Jun 2004
Locatie: L'burg
Posts: 16,562
'E313-snelweg is verzadigd'

'E313-snelweg is verzadigd'


ANTWERPEN - De E313-snelweg Antwerpen-Luik is verzadigd en daardoor gevaarlijk geworden. Verkeersexperts pleiten voor een verlaging van de maximumsnelheid en de strengst mogelijke politiecontroles.



Op de E313, een van Belgiës allereerste snelwegen, is gisterochtend een 33-jarige motorrijder uit Laakdal om het leven gekomen, het zoveelste dodelijke ongeval de voorbije dagen en weken. De man merkte te laat dat er een file stond en reed op een vrachtwagen in. Het ongeval veroorzaakte opnieuw lange files in de richting van Antwerpen.

'Het gaat met de E313 - en vooral het gedeelte tussen Antwerpen en Geel - van kwaad naar erger', zegt Jan Peeters, de burgemeester van Herentals (SP.A). 'Hij was de jongste jaren al tot een erg drukke snelweg uitgegroeid, met veel vrachtverkeer. Maar sinds de opening van het Deurganckdok in de Antwerpse haven is dat vrachtverkeer de E313 beginnen overheersen. Nu al is het rechtse rijvak steeds vaker één lange muur van vrachtwagens, die veel te dicht op elkaar rijden. Het kleinste ongeval krijgt zo meteen dramatische proporties en minstens ellenlange files.'

De oplossing? 'Dit was te vermijden door het aanleggen van die tweede spoortoegang tot de Antwerpse haven én de bouw van de IJzeren Rijn. Dan waren veel van die containers nu per spoor in plaats van over de weg vervoerd', zegt Peeters.

Ook professor Transporteconomie Gust Blauwens (UA) is die mening toegedaan. 'De E313 is tot de belangrijkste verbinding tussen de Antwerpse haven en het Duitse Ruhrgebied uitgegroeid. Spoor en binnenvaart hadden hier de oplossing moeten bieden. Het resultaat is dat we nu met een autosnelweg zitten die elke dag tot ver boven zijn capaciteit wordt benut.'

Mark Keppens, doctor in de Verkeerskunde, pleit voor de verlaging van de maximumsnelheid naar 90 km per uur. 'Door het snelheidsverschil tussen auto's en vrachtwagens kleiner te maken, krijg je een rustiger verkeersbeeld en minder ongevallen', zegt Keppens.

'En daarnaast moet er streng gecontroleerd worden op het houden van voldoende afstand', aldus Marc Vandamme van de automobilistenvereniging VAB. 'Want op dat vlak is het nog steeds huilen met de pet op, vooral wat de vrachtwagens betreft.'

De federale wegpolitie kondigde gisteren aan dat ze binnenkort met strenge controles begint op het houden van afstand.

'We zijn met de laatste testen van die apparatuur bezig', zegt politiecommissaris Marc Lesage.


DS, 03-10-2007
__________________
"Never argue with an idiot, they'll just bring you
down to their level and beat you with experience." (c)TB
Met citaat antwoorden
  #5  
Oud 8th October 2007, 20:46
jan.dufraing jan.dufraing is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2007
Locatie: poederlee
Posts: 117
Echt een probleem

Vorig jaar heb ik op de universiteit van Hasselt les gevolgd. Dus ik weet wat de problematiek is van de E313. De maatregel van de 90km/u haalt weinig uit want dat is niet het probleem. Het probleem is de op en afritten die zijn levensgevaarlijk. Ze zijn te kort die verlenging is een verbetering maar geen oplossing. Want de auto's staan nog altijd op de afrit en de pechstrook. En als de auto's maar 90km/u rijden zit je nog altijd met het zelfde probleem. Want het zijn de vrachtwagens die het oprijden van de autosnelweg gevaarlijk maken. Die zouden dan toch nog 90km/u rijden volgens deze maatregel. Dus is geen oplossing,misschien een nieuwe autosnelweg aan leggen enkel voor vrachtwagens. Want het is een feit dat 2 rijstroken te weinig zijn voor de overvloed aan verkeer op de E313.
Maar dat zal ook niet te verwezenlijken zijn die extra rijstrook of nieuwe autosnelweg. Hopelijk vinden we hier nog een haalbare oplossing voor. Het openbaar vervoer is een oplossing maar voor veel mensen geen oplossing want zo verspillen ze meerdere uren. Want het openbaar vervoer naar Hasselt is niet goed geregeld (ik spreek uit ervaring).
Dus veel succes aan de mensen die een oplossing aan het zoeken zijn.
Met citaat antwoorden
  #6  
Oud 8th October 2007, 21:03
Stef.Berghmans's Avatar
Stef.Berghmans Stef.Berghmans is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2007
Locatie: Mol
Posts: 153
Ik ben vorig jaar al getuige geweest van zo'n ongeluk op de E 313 in Geel en heb ook al ervaring met de korte op- en afritten.

Ik kan met mijn eigen autootje geen 120 km/u halen op de opritten, wat ik zelf heel gevaarlijk vind als er wat verkeer is, invoegen houdt soms hopen dat de auto achter je remt in.

Ik weet echter niet of de snelheid verlagen zo'n goed idee is. Ik weet niet wat het effect zou zijn aangezien de vrachtwagens nu ook al 90 km/u rijden en de vrachtwagens vooral in de spitsuren toch de linkerrijstrook waar je invoegt bezetten.

Volgens mij is een oplossing inderdaad het aanleggen van een degelijke spoorverbinding met de haven voor de industrie en voor de pendelaars een degelijke verbinding.

Ik woon zelf in Mol (tussen Hasselt en Herentals op de treinlijn voor zij die het niet weten) en heb per uur 1 treinverbinding naar Antwerpen. Deze trein zit dan meestal ook helemaal vol, wat vaak inhoudt dat je gewoon rechtstaat tot in Antwerpen.

Het inbrengen van meer treinen of treinen met meer capaciteit (kijk naar de dubbeldektreinen naar de grote steden) zou voor veel mensen ook al een aantrekkingsfactor zijn. Want wie wil er nu een uur rechtstaan om op zijn werk te geraken?
Met citaat antwoorden
  #7  
Oud 10th October 2007, 20:59
Lennart Lennart is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2007
Locatie: Heist-op-den-Berg
Posts: 93
Toen ik werd aangeleerd om met de auto te rijden hadden ze mij gezegt dat het niet altijd even veilig is om traag te rijden. Als je nu bv de snelweg opkomt ga je ook niet vertragen want dan laten ze je er nooit tussen. Soms is het gewoon veiliger om vlotter (niet als een snelheidszot) te rijden. Ik zeg niet dat ze de snelheid moeten verhogen, maar verlagen is zeker geen oplossing.
Met citaat antwoorden
  #8  
Oud 10th October 2007, 22:37
wim leenaerts's Avatar
wim leenaerts wim leenaerts is offline
Prime Integrator
 
Geregistreerd op: Nov 2004
Locatie: Beerse city
Posts: 1,633
Citaat:
Orgineel gepost door Lennart
Ik zeg niet dat ze de snelheid moeten verhogen, maar verlagen is zeker geen oplossing.

Het argument dat jij aanhaalt (Als je nu bv de snelweg opkomt ga je ook niet vertragen want dan laten ze je er nooit tussen.) geldt alleen als jij de enige bent die trager rijdt. Maar als iedereen trager rijdt, blijft het minstens even veilig en wordt het zonder twijfel een stuk veiliger. Tegen 90km/u of 120km/u tegen een boom knallen kan het verschil maken tussen leven en dood...

ps: voor die massa eerstejaars: het speelt in je voordeel als je je posts af en toe eens controleert op d/t-fouten
__________________
"De jeugd van tegenwoordig houdt alleen maar van luxe, heeft slechte manieren en veracht de autoriteit.
Zij heeft geen respect voor oudere mensen. De jeugd verpraat de tijd terwijl er gewerkt moet worden, schrokt bij de maaltijden het voedsel naar binnen, legt de benen over elkaar en tiranniseert de ouders..."
- Socrates, 2400 jaar geleden... -
Met citaat antwoorden
  #9  
Oud 11th October 2007, 00:06
Barst's Avatar
Barst Barst is offline
Administrator
 
Geregistreerd op: Jun 2004
Locatie: L'burg
Posts: 16,562
Citaat:
Orgineel gepost door wim leenaerts
ps: voor die massa eerstejaars: het speelt in je voordeel als je je posts af en toe eens controleert op d/t-fouten

Tja, ik heb het nochtans speciaal vermeld bij deze opdracht, maar ik moet samen met jou constateren dat het met de spellingscapaciteiten van deze leraren in spe toch nog niet echt 'je dat' is ; en over de kern van de E313-zaak: ikzelf heb in het begin van dit academiejaar besloten om niet langer gebruik te maken van deze autosnelweg. Ik zit weliswaar een kwartier langer onderweg omdat die rotondes in Geel mij sowieso een pak tijd kosten, maar anderzijds kan ik mij voorstellen dat ik mijn baas een keer of twee kan zeggen dat ik lessen moet laten vallen omdat ik in de file sta, maar zoals het er tegenwoordig aan toe gaat, lijkt het er op dat ik deze overdaad aan files niet twee maar vijf à tien keer per maand als excuus voor gemiste lessen zou moeten inroepen... Mijn baas zou - terecht - 'not amused' zijn (mss ligt dat bij de 'getroffen' studenten wel anders? ). Anders gezegd: die 90km/u: van mij mag het!
__________________
"Never argue with an idiot, they'll just bring you
down to their level and beat you with experience." (c)TB
Met citaat antwoorden
  #10  
Oud 11th October 2007, 17:58
jan voorspoels jan voorspoels is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2007
Locatie: NIJLEN
Posts: 91
Citaat:
Orgineel gepost door Ief Nuyts
Mijn oordeel? Vertragen of een extra rijstrook aanleggen. (Waarbij mijn voorkeur toch meer gaat naar een extra rijstrook.)


Oorspronkelijk met de bouw van deze snelweg wou men een 3de rijstrook invoeren. Ze hebben dit om een -voor mij- onwetende reden niet gedaan. Allemaal goed en wel, maar nu dezer tijden als men een 3de rijstrook zou aanleggen is het verkeer inderdaad beter verdeeld over E313. Maar dan zou op de ring van Antwerpen alles nog slechter gaan renderen, omdat daar dan ineens alles gaat samenkomen van verkeer. Nu heb je eigenlijk als het ware een buffer voor de ring.

Dit pleidooi neemt de problemen absoluut niet weg, en IK zou er echt geen perfecte oplossing op kunnen bedenken.
Met citaat antwoorden
  #11  
Oud 11th October 2007, 18:21
Sofie Daems Sofie Daems is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2007
Locatie: Berlaar
Posts: 83
90 km/uur op autosnelwegen, voor zware-voeten een hel, voor wie een "autosnelweg-fobie" heeft, dé oplossing om toch eens die kortere weg te gebruiken. Naar mijn mening heeft 90 km/uur toch meer voordelen als nadelen. Je moet misschien vroeger vertrekken naar je werk, maar er zullen heel wat ongelukken vermeden worden. Ikzelf maak niet zo vaak gebruik van een autosnelweg, maar ik heb toch al ondervonden dat het redelijk gevaarlijk is om in te voegen door:
1. je hebt nog geen voldoende snelheid.
2. men laat je amper ertussen, en als er dan nog auto's achter jou staan: behoorlijk stresserend!

Kortom, laat die 90 km/uur maar komen!
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 22:34.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.