actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > WERELD > Cultureel-maatschappelijk
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 9th December 2011, 13:52
Kimberly.Bossaerts Kimberly.Bossaerts is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2010
Locatie: Nijlen
Posts: 13
12-jarige riskeert levenslang voor moord op broertje

In Florida moet een twaalfjarige jongen mogelijk voor de rest van zijn leven achter de tralies. De twaalfjarige Cristian Fernandez wordt beschuldigd van de moord op zijn tweejarige halfbroer. Een minnelijke schikking waarbij Fernandez op zijn 21ste zou vrijkomen als hij de moord bekende, werd door zijn advocaten afgewimpeld. Op 27 februari begint zijn proces.

De tiener wordt ervan beschuldigd zijn broertje David zodanig hard tegen een boekenplank te duwen, dat de peuter uiteindelijk overleed. De openbare aanklager wilde Fernandez als een volwassene berechten, waardoor de knaap levenslang zou kunnen krijgen, maar bood zijn advocaten dus alsnog een minnelijke schikking. "Beken de doodslag, en hij komt op zijn 21ste vrij."

De advocaten van Fernandez wilden er niet van weten. "Dan moet hij schuld bekennen en moet hij de laatste drie jaar van zijn straf in een gevangenis voor volwassenen doorbrengen." De verdediging hoopte dat de openbare aanklager met een nieuw voorstel zou afkomen, maar dat gebeurde niet. En dus riskeert Fernandez levenslang.

De moeder van Fernandez, die 12 jaar oud was toen ze zwanger werd van Cristian, wordt ook vastgehouden. Ze wordt beschuldigd van nalatigheid bij de dood van de peuter. De politie had haar laptop onderzocht en constateerde dat ze op Google had gespeurd naar termen als 'hersenschudding kind', 'bewusteloosheid' en naar de lokatie van het St. Luke's ziekenhuis in Jacksonville, waar ze pas uren later haar kind naartoe bracht.

Volgens artsen had het kind de klap kunnen overleven als hij op tijd naar het ziekenhuis was gebracht. Officier van justitie Angela Corey vertelde dat ze wel medelijden met Cristian Fernandez heeft, maar "het is niet mijn taak om te vergeven, het is mijn taak om de wet te volgen".

Bron: hln.be

Eigen mening:
Ik vind het verschrikkelijk dat ze een jongen van twaalf jaar levenslang willen opsluiten. Het is logisch dat hij gestrafd moet worden voor zijn daden om zo te begrijpen dat di echt niet kan, maar er moeten toch andere manieren bestaan dan dit?! Misschien zouden zijn advocaten beter wel ingaan op het voorstel om schuldig te pleiten en zo de jongen op zijn 21 vrij te laten komen. Hoewel ik hen ook snap. Dan zit Fernandez vanaf zijn 18j in een gewone gevangenis. Deze jongen zal dan geen jeugd hebben gehad, hoe moet hij zijn weg terug in de maatschappij vinden. Het is ook niet meer dan logisch dat zijn moeder mee wordt vervolgd. Zij had sneller initiatief moeten nemen om naar een ziekenhuis te gaan, dan was de jonge gered en was heel dit proces anders. Dan sprak men niet langer over doodslag!
Met citaat antwoorden
  #2  
Oud 10th December 2011, 18:47
NuyensEvelynne NuyensEvelynne is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2010
Locatie: Herenthout
Posts: 146
Eigenlijk hoor je de laatste tijd wel meer en meer eigenaardige dingen. Een twaalfjarige die zijn tweejarige halfbroertje zodanig hard tegen de boekenplank heeft geduwd dat deze aan zijn verwondingen overleden is, is zo één van die eigenaardige gebeurtenissen. Je kan natuurlijk heel erg boos zijn op iemand maar hem zo’n duw geven dat hij het niet overleefd, is toch wel echt overdreven. Ik vind dat geweld tussen jongere kinderen vaker voorkomt. Ergens in hun omgeving moet er toch wel een oorzaak te vinden zijn die dit soort van geweld kan verklaren. Is het de thuissituatie? Zijn het de gewelddadige spelletjes op de computer? Slechte voorbeelden? Wie zal het zeggen? De reden voor dit wellicht zinloos geweld wordt niet vermeld in het artikel. Wat ik me wel afvraag is, waar de moeder was op het moment van de feiten. Een twaalfjarige en een tweejarige laat je bij mij weten niet alleen thuis. Er kan altijd wel eens iets gebeuren en dat was hier spijtig genoeg wel het geval. Het is ook zo dat je als moeder je kinderen niet constant in de gaten kan houden. Je moet al eens iets uit de kelder of de garage gaan halen en een ongeval is snel gebeurd. Als ze toch in huis was, zou ze het gekibbel van haar kinderen toch moeten horen hebben en dan had ze natuurlijk tijdig kunnen ingrijpen.
De straf die de twaalfjarige jongen opgelegd krijgt, vind ik aan de ene kant goed, want iemand van het leven beroven is ontoelaatbaar! Aan de andere kant is het toch ook een beetje drastisch. De jongen kan vervroegd vrijkomen als hij alles opbiecht, maar dan moet hij de laatste drie jaar naar een gewone gevangenis. Daar zal hij waarschijnlijk niet de meest ideale vrienden tegen het lijf lopen. Ik hoop dat de jongen een gepaste straf krijgt en begeleiding, want dit voorval zal wellicht zijn hele leven tekenen.
Met citaat antwoorden
  #3  
Oud 19th December 2011, 14:00
Malou Malou is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Oct 2010
Locatie: Weelde
Posts: 92
Dit is volgens mij niet de manier om een 12-jarige te straffen voor wat hij gedaan heeft. We weten ook niet hoe het gebeurt is. Waren de kinderen aan het ruzieën of waren ze wat aan het spelen? Een 12-jarige is nog een kind, en kinderen denken vaak niet goed na voor ze iets doen, daarvoor mag het niet zo'n zware straf krijgen. Wat hij nu heeft gedaan is nog geen teken dat hij een moordenaar is, of een slecht mens. Maar als hij 'levenslang' wordt opgesloten is de kans groter dat hij wel in een crimineel milieu zal belanden. Er moet natuurlijk wel een serieuze straf aan vast hangen, zodat hij weet dat wat hij gedaan heeft niet tolereerbaar is, maar hier bestaan andere manieren voor. Een opname van enkele maanden in een instelling voor kinderen lijkt me al een betere oplossing dan een opsluiting van zo veel jaren. De echte schuldige lijkt me hier ook niet de twaalfjarige te zijn, maar de moeder. Want er moet wel een aanleiding geweest zijn voor deze duw waar de moeder al in tussen had moeten komen, en ze had na de duw meteen de dokter moeten bellen, zoals elke goede moeder zou doen.
Met citaat antwoorden
  #4  
Oud 19th December 2011, 15:09
veerle.grauwmans@khk.be veerle.grauwmans@khk.be is offline
Veerle Grauwmans
 
Geregistreerd op: Sep 2011
Locatie: Rijkevorsel
Posts: 70
Ik denk persoonlijk niet dat deze jongen zijn broertje met opzet tegen een boekenplank aanduwde om hem daarbij te vermoorden, hij wou hem waarschijnlijk gewoon pijn doen (zoals meerdere 'gevechten' in een gezin tussen kinderen). Je leest vaker in de krant dat er moorden met voorbedachte raden gepleegd worden, deze mensen krijgen ook geen levenslang, en hierbij gaat het meestal om volwassenen. Volwassenen beseffen wat iemand kan vermoorden, de jongen van 12 besefte dit hoogstwaarschijnlijk nog niet. Het verbaasd me dus ook zeer dat deze jongen levenslang kan krijgen.
Met citaat antwoorden
  #5  
Oud 20th December 2011, 19:49
Melissa Van Ostaeyen Melissa Van Ostaeyen is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Oct 2010
Locatie: Rijkevorsel
Posts: 67
Ik stel me vragen bij die opvoeding. Ik geloof dus ook niet dat alle schuld op een 12jarige gestoken moet worden. Kinderen maken ruzie en duwen elkaar nu eenmaal. Mijn broer ik en zaten elkaar vroeger, als we eens ruzie hadden, achterna met verscheidene stukken speelgoed/huiswaar die schade zouden kunnen toebrengen. Kinderen doen dit niet met de bedoeling om iemand in die mate pijn te doen, laat staan vermoorden. Kinderen staan hier niet bij stil. Op 12jarige leeftijd zou deze jongen als wel ietwat hebben moeten beseffen wat hij deed, maar dan nog zou de moeder haar andere zoon sneller naar het ziekenhuis moeten hebben gebracht, in plaats van op google te zoeken naar 'wat er eventueel mis zou zijn'.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 05:29.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.