actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > WERELD > Wetenschap
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 11th December 2015, 12:32
Thomas.V*nAelst Thomas.V*nAelst is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2014
Locatie: Vorselaar
Posts: 34
Wetenschappers KU Leuven ontdekken minder vervuilende diesel

Onderzoekers van de KU Leuven en de Universiteit Utrecht hebben een manier ontdekt om diesel te produceren die veel minder CO2 en fijn stof uitstoot in vergelijking met de huidige brandstof. De nieuwe techniek, waarover de onderzoekers rapporteren in het wetenschappelijk vakblad Nature, kan door de industrie vrijwel meteen gebruikt wordt. "Binnen 5 tot 10 jaar kunnen er al auto's rondrijden op deze nieuwe 'schone' diesel", aldus de wetenschappers.
Voor de productie van een brandstof worden katalysatorkorrels - bij diesel zijn ze enkele millimeters groot - toegevoegd aan een basisgrondstof waar zij een chemisch proces op gang brengen dat op het einde van de rit resulteert in bruikbare brandstof. In dit productieproces stuiteren de moleculen van de basisgrondstof in de katalysator verschillende keren over en weer tussen chemische functies - in dit onderzoek werden de functies metaal en een vast zuur bestudeerd - tot ze bruikbaar zijn als dieselbrandstof. Decennialang ging men er van uit dat de functies binnen zo'n katalysator best zo zich dicht mogelijk bij elkaar lagen, zodat de moleculen sneller over en weer kunnen stuiteren en op die manier vlugger een bruikbaar resultaat zouden opleveren.

"De resultaten van ons onderzoek tonen echter het tegenovergestelde aan. De functies binnen een katalysator blijken best op een minimumafstand van elkaar te liggen en niet zo dicht mogelijk", aldus professor Johan Martens van het Centrum voor Oppervlaktechemie en Katalyse van de KU Leuven. Via deze nieuwe techniek kunnen volgens Martens heel wat moleculen in diesel geoptimaliseerd worden, waardoor de auto's die op deze brandstof rijden veel minder fijn stof en CO2 gaan uitstoten.

Datum: 10/12/15

Mening: Wat een uitvinding! Dit kan heel belangrijk zijn in de toekomst voor onze kleine landje. Iedereen weet dat de uitstoot in België veel te hoog ligt, onlangs werd ons land zelf verkozen tot een van de slechtste landen in verband met klimaat. Ik zou deze nieuwe uitvinding zo snel mogelijk invoeren. Hoe sneller, hoe beter. Ik ben er zeker van dat we na enkele jaren hier grote resultaten mee gaan boeken, en dit is alleen maar gunstig voor ons klimaat.
Met citaat antwoorden
  #2  
Oud 21st December 2015, 23:44
R*my.DeDoncker R*my.DeDoncker is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2013
Locatie: Tessenderlo
Posts: 83
Ik denk dat dit wel eens een serieuze invloed kan hebben op de productie van dieselwagens in de toekomst. Al denk ik wel dat diesel nog steeds heel vervuild zal blijven en dat dus ook de belastingen en de taksen zeer hoog zullen blijven. Ik denk dat het op het moment beter is om te investeren in wagens die kunnen rijden op een alternatieve energiebron. Denk hierbij aan de wagens van Tesla die al meer dan vijfhonderd kilometer kunnen afleggen met een opgeladen batterij. Deze auto's zijn daarnaast ook redelijk krachtig en zeer degelijk van kwaliteit. Zoals ook producenten BMW en Audi die nu ook volop bezig zijn met nieuwe hybridewagens te produceren waardoor het verbruik heel erg omlaag gaat. Dit neemt niet weg dat hier nog steeds een diesel-of benzinemotor bij komt kijken. Helaas ben ik op technisch vlak niet sterk genoeg om een ander alternatief te kunnen bedenken.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 12:19.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.