actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > BELGIË > Politiek
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 19th February 2013, 15:45
l*rs.mijnendonckx l*rs.mijnendonckx is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2012
Locatie: Retie
Posts: 87
Mailbox is privé, ook voor rechtbank

Mailbox is privé, ook voor rechtbank

dinsdag 19 februari 2013, 08u36
Bron: Belga
Auteur: gjs

BRUSSEL - De arbeidsrechtbank van Brussel, die RTL Belgium in eerste aanleg veroordeeld had voor het ontslaan van een van zijn kaderleden op basis van mails in diens professionele mailbox, heeft die veroordeling ook in beroep bevestigd. Dat schrijven de kranten van Sudpresse dinsdag.

De arbeidsrechtbank is van oordeel dat RTL Belgium inbreuk maakte op het privéleven van zijn werknemer door diens mails te consulteren. Volgens deze beslissing behoort de mailbox dus tot de privésfeer, zelfs in het kader van het werk. Elke limitering van die privésfeer moet opgenomen zijn in het arbeidsreglement.

Bron: http://www.standaard.be/artikel/det...130219_00475080

Commentaar: Ik ben van mening dat dit een eerlijk verdict is. Maar dit hangt natuurlijk ook af van de ernst van de mails en het misdrijf. Maar als ze zelfs je mails gaan controleren, waar voor staat het woord 'privé' dan? Kan je nog wel een privéleven hebben als ze alles wat je doet, met wie je contact hebt controleren?
Met citaat antwoorden
  #2  
Oud 22nd February 2013, 14:18
Veronique.Peeters's Avatar
Veronique.Peeters Veronique.Peeters is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2011
Locatie: Booischot
Posts: 98
Naar mijn mening is het van groot belang om een onderscheid te maken tussen je professionele mailbox en je privé mailbox. Ik vind het eigenlijk best logisch dat je werkgever je mailbox op het werk kan/mag controleren. Als je professioneel te werk gaat, gebruik je die mailbox enkel voor je job. Dat de mailtjes op je privé mailbox gecheckt worden vind ik dan weer een andere zaak. Dat is en blijft privé en kan volgens mij niet zomaar gecontroleerd worden.
__________________
Believe in yourself and all that you are. Know that there is something inside you that's greater than any obstacle.
Met citaat antwoorden
  #3  
Oud 23rd February 2013, 11:01
AGOO AGOO is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Feb 2013
Locatie: LIER
Posts: 8
Interventie op artikel in verband met mailbox is privé, ook voor rechtbank

Citaat:
Orgineel gepost door Veronique.Peeters
Naar mijn mening is het van groot belang om een onderscheid te maken tussen je professionele mailbox en je privé mailbox. Ik vind het eigenlijk best logisch dat je werkgever je mailbox op het werk kan/mag controleren. Als je professioneel te werk gaat, gebruik je die mailbox enkel voor je job. Dat de mailtjes op je privé mailbox gecheckt worden vind ik dan weer een andere zaak. Dat is en blijft privé en kan volgens mij niet zomaar gecontroleerd worden.


Ik moet mij grotendeels aansluiten bij Veronique, het is van groot belang om privé en werk gescheiden te houden. Iemand die zijn werk ernstig neemt zal zijn mailbox van het werk uitsluitend gebruiken voor de uitvoering van zijn job. Maar het feit dat een werkgever daadwerkelijk de mailbox gaat controleren getuigd niet van veel vertrouwen, daarvoor zal de werkgever toch al wel zijn redenen voor hebben. Wanneer zoiets gebeurd moet een werkgever zeker van zijn stuk zijn, om nadien gewoon samen door te gaan in een onderneming lijkt mij onbestaand, het vertrouwen is dan toch geschonden. Als de werknemer in zijn e-mailverkeer zich negatief uitspreekt over de onderneming, geheime of discrete informatie lekt lijkt het mij niet meer dan logisch dat een werkgever, die de werknemer hiervoor ten slotte betaalt, het recht heeft dit te controleren. Uiteraard uitsluitend als hier signalen of bewijzen voor zijn om dit te verantwoorden.
__________________
Men occasionally stumble over the truth, but most of them pick themselves up and hurry off as if nothing ever happened - Winston Churchill
Met citaat antwoorden
  #4  
Oud 23rd February 2013, 12:32
dries.crauwels dries.crauwels is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2011
Locatie: Essen
Posts: 54
Question Tegen de wetgeving of niet?

Ik ben het eens met de beslissing van de rechtbank. Een persoon kan naast zijn werk een heel ander leven leiden, dit staat helemaal los van wat deze persoon op zijn/haar werk doet. Zijn persoonlijke mail is dan dus ook voor persoonlijke doeleinden en gaat de werkgever niets aan. Dit wil natuurlijk niet zeggen dat indien van verdachte houdingen die niet toegestaan zijn volgens de Belgische wetgeving of dergelijke de werkgever kan beslissen dit door te spelen naar een hogere instantie. Dan kunnen deze mensen die wel de bevoegdheid hebben dit nader kunnen onderzoeken.
Met citaat antwoorden
  #5  
Oud 4th March 2013, 11:58
Jens.Mangelschots Jens.Mangelschots is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2010
Locatie: Rijkevorsel
Posts: 221
Mensen moeten zorgvuldiger omgaan met het internet (mails, facebook, etc.). Maar hoe ver kan men gaan als werkgever? Sommigen zeggen hier dat professionele mailboxen gebruikt mogen worden tegen de werknemer en gecontroleerd mogen worden. Zou men het echter ook kunnen hebben dat telefoongesprekken met een gsm van het werk gecontroleerd worden? Zou men het kunnen hebben dat gesprekken afgeluisterd worden binnen het kantoor of op de werkvloer (want het is toch tijdens het werk dan ben je professioneel).

Ik zou mij persoonlijk niet meer op mijn gemak voelen. We zijn allemaal mensen, soms flap je er toch iets uit wat misschien niet in goede aarde zal vallen bij de baas? Akkoord, het is niet heel slim om het in een mail er uit te flappen, maar je kan toch niet 8 uur per dag een rolletje spelen? Zou dat niet leiden tot schizofrenie? Trouwens, als het niet duidelijk staat vermeld wat wel en niet gecontroleerd wordt, dan weet je toch ook niet meer wanneer je wel eens de eigen mening kan zeggen (die misschien loodrecht op die van de baas staat) en wanneer niet. Als men zegt dat men de mailbox niet controleert en het gebeurt wel, dan is er helemaal geen discussie mogelijk. Dan is de werkgever in fout.
__________________
"Er gaat meer boven je pet, dan er onder." - Toon Hermans
Met citaat antwoorden
  #6  
Oud 20th March 2013, 18:01
A*ton Goossens A*ton Goossens is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Mar 2013
Locatie: LIER
Posts: 55
Interventie op artikel in verband met mailbox is privé, ook voor rechtbank

Interventie mailbox

Ik moet mij grotendeels aansluiten bij Veronique, het is van groot belang om privé en werk gescheiden te houden. Iemand die zijn werk ernstig neemt zal zijn mailbox van het werk uitsluitend gebruiken voor de uitvoering van zijn job. Maar het feit dat een werkgever daadwerkelijk de mailbox gaat controleren getuigd niet van veel vertrouwen, daarvoor zal de werkgever toch al wel zijn redenen voor hebben. Wanneer zoiets gebeurd moet een werkgever zeker van zijn stuk zijn, om nadien gewoon samen door te gaan in een onderneming lijkt mij onbestaand, het vertrouwen is dan toch geschonden. Als de werknemer in zijn e-mailverkeer zich negatief uitspreekt over de onderneming, geheime of discrete informatie lekt lijkt het mij niet meer dan logisch dat een werkgever, die de werknemer hiervoor ten slotte betaalt, het recht heeft dit te controleren. Uiteraard uitsluitend als hier signalen of bewijzen voor zijn om dit te verantwoorden.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 01:27.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.