actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > BELGIË > Politiek
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 25th November 2015, 19:13
G*ddy.Peiten G*ddy.Peiten is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2013
Locatie: Loenhout
Posts: 80
Minister Weyts vindt "bibberpremie" De Lijn "verkeerd signaal"

Vlaams minister van Mobiliteit Ben Weyts (N-VA) gaat met De Lijn praten over de premie van 50 euro die chauffeurs krijgen om naar Brussel te rijden nu dreigingsniveau 4 geldt voor het hoofdstedelijk gewest. Ook Open VLD vindt de premie een slecht signaal.

De voorbije dagen hadden enkele chauffeurs van De Lijn uit de regio Vlaams-Brabant geweigerd om nog met hun bus tot in Brussel te rijden. Om de dienstverlening naar de hoofdstad te garanderen, was De Lijn overeengekomen met de vakbonden dat de chauffeurs elke dag een premie van 50 euro bruto zouden krijgen zolang het dreigingsniveau in Brussel op 4 blijft.

"Het is een onderdeel van een heel pakket aan maatregelen dat we genomen hebben om onze chauffeurs te motiveren, maar ook om ze een veiligheidsgevoel te geven en om al het mogelijke te doen om de dienstverlening van De Lijn zo goed mogelijk te verzekeren", zegt Dominique Renders, woordvoerster van De Lijn Vlaams-Brabant. De Lijn heeft ook maatregelen genomen om de veiligheid van de chauffeurs en de passagiers te verzekeren.


"Die 50 euro gaat aan die onveiligheid niets veranderen"

Minister van Mobiliteit Ben Weyts gaat met de directie van De Lijn praten over de kwestie. "Net op het moment dat een collega-chauffeur letterlijk haar leven heeft gegeven om haar passagiers te beschermen (bij het ongeval met een trein en een bus in Pittem vanmiddag, nvdr), zijn we in Brussel aan het discussiëren over een gevarenpremie van 50 euro, dat stemt me nogal bitter", zegt Weyts.

"Anderzijds vind ik het ook een verkeerd signaal. We roepen allemaal op om de draad van het leven weer op te nemen. We sturen onze kinderen de bus op op weg naar school, maar de chauffeurs geven we dan een gevarenpremie. Ik denk dat dat een verkeerd signaal is, dus ik neem dit zeker op met De Lijn. Ik weet niet wat de achtergrond en de juiste context is, maar ik zal daarover met de directeur-generaal spreken. Ik begrijp ten volle dat de chauffeurs bang kunnen zijn, maar ofwel is het veilig en dan wordt er gereden, ofwel is het onveilig en dan wordt er niet gereden. Die 50 euro gaat aan die onveiligheid niets veranderen."

Ook volgens de Vlaamse parlementsleden Bart Somers en Marino Keulen versterkt deze beslissing alleen maar de angst. En het zou andere groepen werknemers in Brussel op ideeën kunnen brengen om ook zo'n premie te vragen. Somers en Keulen wijzen er ook op dat er bij De Lijn preventiemedewerkers aan de slag zijn die in deze omstandigheden de chauffeurs goed kunnen begeleiden. "Angst wegwerken doe je door te praten en te begeleiden, niet door het uitbetalen van bibbergeld", klinkt het.

Bron: www.deredactie.be

Eigen mening:
Dit was exact wat ik dacht toen ik hoorde over de premie die De Lijn zou gaan uitkeren. Ik snap heel goed dat De Lijn zich verplicht voelt om iets te doen om haar personeel te stimuleren. Ik vind alleen dat men inderdaad hieruit doet uitschijnen, 'Ja, we weten dat het gevaarlijk is maar daarom betalen wij u meer.'. Ten eerste los je het probleem van bange chauffeurs hier niet mee op want angst los je niet op met geld. Ten tweede bevestig je hiermee de angsten van de buschauffers.
Met citaat antwoorden
  #2  
Oud 25th November 2015, 20:05
J*ll.Bogaerts J*ll.Bogaerts is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2013
Locatie: Heist-op-den-Berg
Posts: 78
Ik ben het eens met G*ddy. Daarstraks als ik in de auto zat hoorde ik dit nieuws op de radio en had er ook meteen mijn vragen bij. Dit lijkt mij ook niet de juiste manier maar gewoon de snelste manier. De Lijn weet dat door geld te geven er sowieso chauffeurs zullen zijn die dan wel naar Brussel rijden. Voor De Lijn is het probleem dan opgelost, want zij hebben terug chauffeurs die naar Brussel rijden. De angst die er heerst is daarmee echter niet opgelost. Door er geld tegen aan te gooien, laat men niet uitschijnen dat men hun chauffeurs echt wilt helpen en dat ze het probleem serieus nemen. Ze willen gewoon voorkomen dat er geen chauffeurs zouden zijn en ze daardoor klachten zouden krijgen.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 23:17.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.