actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > BELGIË > Politiek
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 6th November 2011, 15:49
Lore.Vanmarcke Lore.Vanmarcke is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2011
Locatie: St.-Antonius Zoersel
Posts: 89
Opvangcrisis: Wathelet wil snelle invoering lijst met veilige landen

Ontslagnemend staatssecretaris voor Asiel en Migratie Melchior Wathelet (cdH) wil deze week duidelijkheid over de invoering van een ‘lijst met veilige landen’ om het aantal asielzoekers in België terug te dringen.

De teksten daarvoor liggen al sinds de zomer klaar, maar het blijft wachten op een nieuwe regering. Wathelet wil nu met formateur Elio Di Rupo bekijken of een en ander misschien toch al in lopende zaken opgestart kan worden.
De lijst in kwestie is gericht op landen waaruit heel wat asielzoekers bij ons komen aankloppen, maar waarvoor het aantal erkenningen erg laag ligt. Wie wordt geweigerd zal België voortaan al na twee weken weer moeten verlaten, zelfs indien nog beroep wordt aangetekend.

‘Concreet wordt de bewijslast omgekeerd en worden de procedures ingekort’, verduidelijkte Wathelet zaterdag op de VRT-radio. 'Dat is een duidelijk signaal aan de mensen die afkomstig zijn uit zo'n land dat ze heel weinig kans hebben om als vluchteling erkend te worden."

Op het kabinet van Wathelet kijkt men in de eerste plaats richting Balkan. De grote instroom van mensen uit Macedonië, Bosnië en Herzegovina, Servië en Albanië - die erg weinig kans maken op erkenning - kost immers plaatsen aan asielzoekers uit landen als Afghanistan, van wie de situatie veel prangender is. In een latere fase zouden eventueel ook andere landen kunnen worden toegevoegd.

‘Wij willen al langer een lijst met veilige landen invoeren’, luidt het nog op het kabinet-Wathelet. In samenspraak met formateur Di Rupo werd echter afgesproken de kwestie in het regeerakkoord op te nemen.

Omdat de regeringsvorming intussen blijft aanslepen, stelt Wathelet nu voor toch al in lopende zaken van start te gaan. Wathelet hoopt daarover volgende week duidelijkheid te krijgen van de formateur.

Bron: www.destandaard.be - zaterdag 5 november - (http://www.standaard.be/artikel/det...DMF20111105_070)

Mijn mening: Als eerste vind ik dat deze lijst van veilige landen een zeer goed initiatief is. Ons land heeft al heel veel asielzoekers en er komen er alsmaar meer bij. En als we zo een lijst hebben zijn we toch zeker dat ze daar ook goed zijn. . Want die mensen komen naar ons omdat het in hun eigen land niet meer goed is (oorlog,...). En dan vind ik het toch goed dat we ze naar een veilige plaats kunnen sturen i.p.v. dat ze hier in België moeten blijven. Natuurlijk moet deze wet/lijst wel goedgekeurd worden want ondertussen blijven de asielzoekers er maar bij komen of moeten we ze terug sturen. Daarmee hoop ik net als Wathelet dat hij hierover volgende week duidelijkheid krijgt en dat deze lijst in werking kan worden gesteld. Want alle wetten moeten wachten doordat we geen regering hebben. Ik vind het schandalig dat we er nog steeds geen hebben. Als ze de lonen van de mensen van de regering misschien zouden stopzetten zolang er geen regering was/is, dan hadden we misschien al lang een regering gehad.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 03:46.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.