actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > EUROPA > Cultureel-maatschappelijk
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 7th December 2010, 21:50
Bart.Wielockx Bart.Wielockx is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2010
Locatie: Balen
Posts: 106
Eén jonge Europeaan op zeven heeft overgewicht

Eén jonge Europeaan op zeven heeft overgewicht

Sinds 1980 is de levensverwachting bij geboorte binnen de Europese Unie met zes jaar toegenomen. Minder positief nieuws is dat, alle informatiecampagnes ten spijt, te veel adolescenten, ook Belgische jongeren, kampen met obesitas en dat ze roken. Ze lopen daardoor het risico op cardiovasculaire aandoeningen of kanker, twee van de belangrijkste doodsoorzaken.
Dat blijkt uit een rapport van de Europese Commissie en de OESO dat dinsdag werd bekendgemaakt.

'Meer dan de helft van de totale EU-bevolking kampt momenteel met overgewicht en 15,5 procent lijdt aan obesitas', luidt het. 'Nog zorgwekkender is dat één jonge Europeaan op zeven tussen 11 en 15 jaar overgewicht heeft of aan obesitas lijdt'. In de zuid-Europese landen gaat het zelfs om één op vijf. In België kampt 13 procent van de jongens en 10 procent van de meisjes met obesitas.

Jongeren roken ook regelmatig vanaf 15 jaar en drinken veel. Veertig procent van de vijftienjarigen in Denemarken, Litouwen, het Verenigd-Koninkrijk, Finland en Bulgarije geeft toe al minstens tweemaal dronken te zijn geweest.

In België gaat het om 32 procent bij de jongens en 22 procent bij de meisjes. Deze gewoontes liggen aan de basis van hart- en vaatziektes, veroorzaken 40 procent van de overlijdens in de EU, en van verscheidene kankers.

Bron: www.standaard.be

eigen mening: Het is wel opvallend dat veel jongeren roken en drinken op een leeftijd van 15 jaar. Aangezien dit wettelijk gezien niet mag zouden deze cijfers veel lager moeten liggen. Iedereen weet dat deze regels niet overal gerespecteerd worden maar de overheid zou meer controles kunnen uitvoeren om dit gedrag in de hand te houden. Je kan het vergelijken met druggebruik, ook dit is verboden maar zal altijd aanwezig zijn. Door de controles schrikt het mensen toch af waardoor drugs minder aanwezig zijn.
Daarnaast zou het nuttig zijn om extra uren lichamelijke opvoeding te voorzien in middelbare scholen. Hierdoor zullen de jongeren meer aan sport doen wat alleen in hun voordeel zal zijn. Daarnaast kunnen ze snoepautomaten en frisdrank weghalen in de middelbare scholen om zo de leerlingen een gezondere levensstijl aan te leren.
Met citaat antwoorden
  #2  
Oud 8th December 2010, 08:17
verschueren.sien verschueren.sien is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Oct 2010
Locatie: Vorselaar
Posts: 60
1 op 7 Europese jongeren is te dik (GVA)

Artikel:
1 op 7 Europese jongeren is te dik

07/12 De Belgische jongeren lijken toch niet bijster gezond te zijn. Uit een nieuw rapport van de Europese Commissie en de OESO blijkt immers dat steeds meer adolescenten in ons land kampen met overgewicht. Ze hebben hierdoor aanzienlijk meer kans op cardiovasculaire aandoeningen of kanker.

In België kampt 13 procent van de jongens en 10 procent van de meisjes met obesitas. Ook drinken en roken ze regelmatig. 32 procent van de 15-jarige jongens en 22 procent van hun vrouwelijke leeftijdsgenoten zegt zeker al 2 keer dronken te zijn geweest.

De resultaten zijn op Europees niveau niet veel beter. Meer dan de helft van de totale EU-bevolking zou te veel wegen. Eén op zeven jonge Europeanen - tussen de 11 en 15 jaar - lijdt aan obesitas. In Zuid-Europese landen gaat het zelfs om één op de vijf jongeren.

Uit het rapport blijkt ook dat hartziekten de belangrijkste doodsoorzaak is in de Europese Unie. Maar liefst 40 procent van de inwoners sterft hieraan.


bron:
http://www.gva.be/nieuws/wetenschap...-is-te-dik.aspx

motivatie/mening:
Als je dit artikel vergelijkt met dat van de Standaard zie je dat men in de Gazet van Antwerpen meer kijkt naar de cijfers van België. Wat wel opvalt is dat de kranten wel de zelfde procenten hebben. Toch gaat mijn voorkeur uit naar de Gazet van Antwerpen omdat deze toch schokkender is omdat de nadruk hier op België ligt.

Ik denk dat het vrij logisch is dat de laatste jaren de kinderen steeds molliger worden. Dit komt volgens mij door al de reclame en de opvoeding die steeds losser wordt. De reclame beïnvloed ons als volwassene mens al heel vaak dus bij kinderen zal dat in mijn ogen nog vaker voorkomen, en door dat de opvoeding minder streng is dan vroeger zullen ze ook sneller krijgen wat ze willen. Ook hebben de ouders steeds minder tijd dankzij hun carrière en hobby's om voor de kinderen te zorgen. Met als gevolg dat men sneller naar het fastfoodrestaurant rijdt.
Met citaat antwoorden
  #3  
Oud 8th December 2010, 12:05
Nathalie.Tops Nathalie.Tops is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2010
Locatie: Arendonk
Posts: 116
Citaat:
Orgineel gepost door Bart.Wielockx

In België kampt 13 procent van de jongens en 10 procent van de meisjes met obesitas.

Daarnaast zou het nuttig zijn om extra uren lichamelijke opvoeding te voorzien in middelbare scholen. Hierdoor zullen de jongeren meer aan sport doen wat alleen in hun voordeel zal zijn. Daarnaast kunnen ze snoepautomaten en frisdrank weghalen in de middelbare scholen om zo de leerlingen een gezondere levensstijl aan te leren.



Dit zijn inderdaad schrikwekkende cijfers. Maar als je weet dat ongeveer 47% van de volwassenen aan overgewicht lijdt, kan je een link leggen. In bepaalde gevallen kan het immers 'de schuld' van de ouders zijn dat hun kind aan overgewicht (of zelfs obesitas) lijdt. Vaak zijn zij het immers die niet het goede voorbeeld geven. Ze koken bijvoorbeeld te weinig gezonde maaltijden wegens tijdsgebrek (zoals Sien Verschueren hieronder al aanhaalde) of ze weten gewoonweg niet wat gezond koken nu net inhoudt.

Het weghalen van snoep- en frisdrankautomaten is in theorie een goed idee, maar ik denk dat jongeren genoeg manieren hebben om hieraan te komen. Dan nemen ze het volgens mij gewoon thuis uit de kast.

Oké, die extra uren lichamelijke opvoeding kunnen een goed idee zijn, maar dit gaat ook alleen maar helpen als je de jongeren hierdoor aanspoort om ook als naschoolse activiteit aan sport te doen. Een kind dat op school bijvoorbeeld 4 uur sport, maar de rest van de week ongezond eet, zal niet echt vermageren. Daarom vind ik het ook belangrijk dat men op school aandacht besteed aan gezonde voeding. Dit kan het best al in de kleuterklas gebeuren. Bovendien is het misschien ook een goed idee om een infoavond over gezonde voeding voor ouders te organiseren.
Met citaat antwoorden
  #4  
Oud 8th December 2010, 13:02
Eva Thijs Eva Thijs is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2009
Locatie: Gierle
Posts: 423
Een zeer spijtige situatie.
Ik denk dat groepsdruk nog steeds sterker is dan de waarschuwingen die ouders en leerkrachten geven.
Aan obesitas kunnen veel jongeren niet altijd iets aan doen. Als de ouders geen gezond eten klaarmaken voor hun kinderen, is het enkel heel spijtig voor de jongeren in kwestie. Maar verder is het belangrijk om kinderen te trainen om de verleiding van lekker eten te kunnen weerstaan. Op school kunnen er projecten georganiseerd worden zoals bijvoorbeeld "de gezonde week". Dan werken de leerlingen vakoverschrijdend rond het thema gezonde voeding. Ook moet er voldoende sport aangeboden worden.
Jongeren die beginnen met roken zijn in mijn ogen simpelweg dom. Het is wereldwijd bekend dat het dodelijk is. Het ergste is nog dat het niet alleen voor jezelf gevaarlijk is, maar ook voor je medemensen. Als toekomstig leerkracht wil ik later in mijn klassen zeker dit probleem aankaarten. Handig dat ik PAV als vak heb gekozen
Hetzelfde geld voor alcohol. Als je 15 jaar bent is het echt niet nodig om jezelf iedere week lazarus te drinken. Maar ik denk dat groepsdruk zeer sterk is bij vele jongeren en dat is wel een spijtige zaak.
Met citaat antwoorden
  #5  
Oud 15th December 2010, 16:40
dorien.wellens dorien.wellens is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2009
Locatie: Zoersel
Posts: 108
Eigenlijk zijn dit toch wel erg zorgwekkende cijfers. De mensen zijn aan het veranderen, en dan vooral de jeugd. Ze mogen op jongere leeftijd uitgaan en komen dus op fuiven en feestjes in contact met alcohol, drugs en cigaretten. Ook is sport geen 'hype' meer hier in Europa. De jongeren komen thuis van school, zetten zich voor de computer of voor de televisie en van sporten komt bijna niets meer in huis. Daarom zie ik zeker de voordelen van de extra uren Lichamelijke Opvoeding op school. Zo bewegen de jongeren toch nog iets of wat en zo wordt er gewerkt aan het eventuele overgewicht. Je kan natuurlijk niet afvallen door enkel te sporten, maar je moet ook gezond eten. Daarom zou de school misschien een 'gezonde dag' kunnen organiseren op school.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 02:09.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.