actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > MILIEU / GEZONDHEID / MENSENRECHTEN > Gezondheid
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 26th November 2014, 07:05
Lisse.A*rts Lisse.A*rts is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2014
Locatie: Kessel
Posts: 93
Ziekteverzekering onderzoekt fraude thuisverpleegkundigen

Sommige thuisverpleegkundigen gaan zogezegd elke dag van de week, 365 dagen per jaar, bij meer dan 50 patiënten langs. Onrealistisch veel, oordeelt de ziekteverzekering. Ze roept de thuisverpleegkundigen op het matje.

Bijna vier op de tien dossiers waarbij de ziekteverzekering (Riziv) zorgverleners heeft betrapt op gesjoemel, betreft thuisverpleegkundigen, zo schrijft De Standaard. De beroepsgroep spant daarmee de kroon inzake fraudedossiers. Het Riziv kondigt nu aan dat het de thuisverpleegkundigen systematisch zal screenen. De verpleegkundigen die onrealistisch veel prestaties aanrekenen, worden een voor een doorgelicht.

Onrealistisch veel, dat is 200.000 euro of meer aan prestaties per jaar. Meer dan 140 thuisverpleegkundigen vielen vorig jaar in die categorie. ‘Zij doen omgerekend meer dan 50 huisbezoeken per dag, 7 dagen op 7, 365 dagen per jaar’, zegt Jo Maebe, arts-inspecteur-generaal bij het Riziv. ‘Het kan dus niet anders dan dat er prestaties worden aangerekend die helemaal niet zijn gebeurd.’

Verhoord

Vanaf januari zullen die thuisverpleegkundigen verhoord worden. Er zal ook met hun patiënten gepraat worden over wanneer de verpleegkundige bij hen langskomt en wat hij of zij dan doet. Bovendien worden de familie en de huisarts van de patiënt gehoord over de situatie.

Voor alle duidelijkheid: de overgrote meerderheid van de thuisverpleegkundigen fraudeert niet. Het gaat om zo’n 3 procent van de 22.500 thuisverpleegkundigen dat het niet nauw neemt met de regels. Een kleine harde kern, enkele tientallen verpleegkundigen, rekent jaar na jaar systematisch niet-verrichte prestaties aan. Die recidivisten dreigen nu hun Riziv-nummer te verliezen, wat betekent dat ze geen prestaties meer mogen aanrekenen bij de ziekteverzekering.

Bron: De Standaard 26/11/2014

Eigen Mening:
Het is moeilijk hierover een mening te geven want men is nog niet zeker over hun conclusies. Maar moest het inderdaad kloppen dat 3% fraudeert vind ik dat niet kunnen. Dan zouden er maatregelen genomen moeten worden. Het gaat hier om de gezondheid van vele mensen, de verpleging zou beter hier meer tijd in stoppen dan met gesjoemel bezig te zijn. Als het echter wel klopt dat zij 50 patiënten per week, 365 dagen per week verzorgen. Wel, dan heb ik enorm veel respect voor deze sector, niet alleen die groep natuurlijk de hele groep van 22500 thuisverpleegkundige. Ik denk dus dat met zeker moet nagaan of alles klopt, indien dit niet waar is moet de ziekteverzekering actie ondernemen.

Laatst aangepast door Lisse.A*rts : 26th November 2014 om 07:12.
Met citaat antwoorden
  #2  
Oud 26th November 2014, 09:57
Sofie.DeWolf Sofie.DeWolf is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Oct 2011
Locatie: Nijlen
Posts: 1,020
Frauderende thuisverpleegkundigen?

De mening van Lisse kan ik begrijpen, maar ik zie het eerder kritischer in. Daarstraks hoorde ik dit nieuws op de radio. In eerste instantie verbaasde het mij niet. Thuisverpleegkundigen genieten geen hoog loon, als deze mensen dan leningen moeten afbetalen en voor hun kinderen moeten zorgen willen ze er alles aan doen om financieel rond te komen. Ze zoeken de meest voor de hand liggende manier, namelijk frauderen. Ik praat dit niet goed, want als je fraudeert benadeel je de rest van de bevolking. Lonen worden uitbetaald door de staat, dit wil zeggen door de belastingbetaler. In het artikel wordt een schatting gemaakt van 3% frauderende thuisverpleegkundigen. Op het eerste zicht lijkt dit niet veel, maar het treft wel iedereen. Ze werken zogezegd elke dag en ze voeren daarbij ongeveer 50 huisbezoeken uit per dag. Dit lijkt mij onmogelijk, het is en blijven mensen. Mensen zijn niet gemaakt om elke dag van het jaar te werken, dat kan het lichaam gewoonweg niet volhouden. Net zoals Lisse zei in haar mening vind ik eveneens dat de ziekteverzekeringen acties moeten ondernemen om zulke zaken te stoppen en naar de toekomst toe te voorkomen.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 11:33.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.