actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > Thomas More Kempen > Onderwijs
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 13th October 2010, 09:18
Laetitia.De.Schepper Laetitia.De.Schepper is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2009
Locatie: Schilde
Posts: 92
Gaming in de klas

Gaming in de klas
MULTIMEDIA ZIJN HET ONDERWIJS VAN DE TOEKOMST
woensdag 13 oktober 2010 Auteur: Lennie Stinissen

HASSELT - Vlaamse leerkrachten staan open voor meer games in de klas, maar missen kennis en vaardigheden op dat vlak.
Van onze medewerkster

Gaming is nog niet ingeburgerd in de Vlaamse scholen. Heel wat leerkrachten willen wel games in hun lessen opnemen, maar hoe beginnen ze daaraan? En wat is de meerwaarde tegenover een goed handboek of een duidelijke uitleg?

'Games leren jongeren in team werken, snel beslissingen nemen en creatieve oplossingen zoeken', legt Valère Awouters uit. 'Dat zijn vaardigheden die ze vandaag nog te weinig aangeleerd krijgen. Jongeren leven buiten de school in een multimediale wereld. Educational en serious games op school kunnen het motivatiepeil weer opkrikken en het aantal B- en C-attesten doen dalen.'

Awouters is projectcoördinator aan de Katholieke Hogeschool Limburg (KHLim). In samenwerking met de Hogeschool Universiteit Brussel (HUB) onderzocht de KHLim de percepties van leerlingen en leerkrachten over gaming in het onderwijs. Ze ondervroegen daarvoor een duizendtal leerlingen uit het secundair onderwijs, driehonderd studenten en leerkrachten uit de lerarenopleiding en een honderdtal leerlingen uit het basisonderwijs.

Uit het onderzoek blijkt dat zeventig procent van de ondervraagde leerlingen nog nooit games gespeeld heeft op school. Het zijn vooral leerlingen die al gamen in hun vrije tijd of er positief tegenover staan, die games leerrijk, boeiend en sociaal vinden en geloven in de toepassing ervan in het onderwijs. Jongens uit het TSO met name zouden vaker en langer gamen dan hun collega's uit het BSO of ASO. Opvallend is dat meisjes minder positief staan tegenover games. Ze ervaren ze als moeilijker om aan te leren en te gebruiken, en zien ook minder leerpotentieel en nut in computerspellen.

Ook bij de leerkrachten zijn het vooral mannen, en dan vooral jonge stagiairs, die positief staan tegenover games of ze al gebruikt hebben in de les. Aandacht trekken, concentratie verhogen en leerlingen extra motiveren worden als positieve redenen naar voor geschoven om ze wél te gebruiken.

In het algemeen blijken de ondervraagde leerkrachten zeker geïnteresseerd om games in hun lessen te gebruiken. Het gebrek aan kennis blijkt het belangrijkste struikelblok.

'Er bestaat een gesubsidieerd regionaal expertisenetwerk, met gaming incubatoren in Genk, Leuven en Kortrijk', legt Awouters uit. 'Maar die kennis stroomt onvoldoende door naar het onderwijs. In de lerarenopleiding zijn didactische gamingsessies nodig. Want games zullen op termijn de traditionele leervormen grotendeels vervangen.'
Bron : De Standaard
__________________________________________________ ______________

Gaming in de klas? Ik ben er nog niet goed uit of ik eerder voorstander of tegenstander ben. Als we games gebruiken die de jongeren iets bijleren, dan zou ik zelf nog wel bereid zijn om games in mijn lessen te gebruiken. Maar ik denk dat het nu ontzettend moeilijk is om een fatsoenlijk spel te vinden dat de jongeren echt iets bijleert.
Ik zou het dan niet in mijn lessen gebruiken omdat ik denk dat niet alle leerlingen dit even leuk vinden. Eerder de jongens zullen er geïnteresseerd in zijn, net zoals in het artikel vermeld wordt.
Met citaat antwoorden
  #2  
Oud 13th October 2010, 11:28
Eva Thijs Eva Thijs is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2009
Locatie: Gierle
Posts: 423
Gaming in de klas

Leuk idee om een keer te doen, maar voor bijna iedere dag games te voorzien lijkt me geen goed idee. Mij komt het niet heel serieus over, naar school gaan om spelletjes te spelen. Is het ook niet duidelijker voor de leerlingen om hun cursussen in te vullen zodat ze thuis ook nog weten wat ze moeten studeren voor hun testen? In de lagere school zou het wel leuk zijn om elke week een game-namiddag te hebben. Maar voor het secundair vind ik dit niet heel serieus overkomen.
Met citaat antwoorden
  #3  
Oud 16th October 2010, 19:34
Wim.Caers Wim.Caers is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2010
Locatie: Ravels
Posts: 100
Citaat:
Orgineel gepost door Eva Thijs
Leuk idee om een keer te doen, maar voor bijna iedere dag games te voorzien lijkt me geen goed idee. Mij komt het niet heel serieus over, naar school gaan om spelletjes te spelen. Is het ook niet duidelijker voor de leerlingen om hun cursussen in te vullen zodat ze thuis ook nog weten wat ze moeten studeren voor hun testen? In de lagere school zou het wel leuk zijn om elke week een game-namiddag te hebben. Maar voor het secundair vind ik dit niet heel serieus overkomen.



Het idee op zich vind ik ook wel leuk, maar volgens mij gaan jongeren op die manier niet echt iets bijleren. Games hebben vooral een ontspannend en weinig of geen educatief karakter. Ook niet iedereen zal evenveel interesse tonen en de één zal er al wat rapper mee weg zijn dan de andere. Ik, persoonlijk, zou het in dit geval bij het klassieke systeem houden: cursussen uitdelen en laten invullen. Dit betekent echter niet dat ik geen vernieuwing wil, maar games in de lessen lijkt mij een beetje vergezocht.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 07:24.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.