actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > BELGIË > Sociaal-economisch
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 25th November 2013, 23:25
V*ronique.Govaerts V*ronique.Govaerts is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2012
Locatie: Pulle
Posts: 105
Longkankerpatiënt ontwerpt site om sociaal isolement te vermijden

Longkankerpatiënt ontwerpt site om sociaal isolement te vermijden

Jo Van Aelst (53), geboren en getogen in Herentals, maar wonende in Vorselaar, heeft ongeneeslijke longkanker. Hij gaat daar op zijn eigen manier mee om: hij gaf een afscheidsfeest en ontwierp een website waarop je een bericht kan achterlaten. "Want mensen hebben het vaak moeilijk om er met mij over te praten", zegt Jo, van wie het strottenhoofd werd verwijderd.
Enkele jaren geleden werd Jo Van Aelst met een verkeerde diagnose weggestuurd in het ziekenhuis. "Knobbeltjes op de stembanden", luidde het. Pas twee jaar later, in het UZLeuven kwam de waarheid aan het licht: stembandkanker. Zijn strottenhoofd werd verwijderd en vervangen door een prothese.

"Sindsdien praat ik door een gaatje in mijn keel, waar een knopje opzit", legt Jo uit. Maar hij bleef niet bij de pakken zitten en nam met zijn vrouw en twee zonen de draad van zijn leven weer op. Tot hij twee jaar geleden opnieuw een mokerslag te verwerken kreeg: hij had longkanker."

Niet durven aanspreken

Een paar maanden geleden meldden de artsen hem dat hij niet meer te genezen was. En dus riep hij niet lang geleden al zijn vrienden bijeen voor een afscheidsfeest. Vlak nadien stopten de artsen met zijn chemo.
Jo zag zich vanaf dat moment in toenemende mate op zichzelf teruggeworpen. "Ik kan vrij over mijn toestand praten", zegt hij. "Maar mensen reageren allemaal anders. De één loopt een blokje om, teneinde een gesprek of confrontatie te vermijden, de ander springt eens binnen. Mensen hebben het moeilijk om met zulke situaties om te gaan. Ik begrijp dat. Vandaar die website waarop iedereen terecht kan, met of zonder reactie. Zo kiest ieder voor zich hoe hij met mijn situatie wil omgaan. Anoniem en vrijblijvend. Het helpt mij een isolement te ontlopen. Dat moet je vermijden, want anders sterf je tweemaal."

Enorm succes

De site is een enorm succes, reacties stromen binnen. "Al die meningen in het gastenboek zijn zeer belangrijk voor mij. 't Is altijd plezant om achteraf nog eens te lezen en ik haal er ook veel kracht uit."
www.webwebweb.be

Bron: GVA, 23/11/2013, http://www.gva.be/regio-kempen/here...-vermijden.aspx

Commentaar:
In eerste instantie dacht ik dat dit boecht was maar er zit veel meer achter dan een man die aan kanker lijdt. Erg veel mensen lijden aan kanker, het is een ziekte waar je vaak niets aan kan doen. Wanneer dit moment aanbreekt, takelt de persoon in kwestie af en alsof dit dan nog niet erg genoeg is, wordt het moeilijk om hierover te praten en word je als het ware opzij gedrongen. Het is belangrijk om erover te praten en het sociaal contact te onderhouden met de buitenwereld. Vaak geeft het heel veel steun en levenskracht om met iemand te praten in deze harde tijden. Die website vind ik dus persoonlijk een topidee!
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 04:07.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.