actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > Just Comments...
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 2nd November 2009, 17:54
Barst's Avatar
Barst Barst is offline
Administrator
 
Geregistreerd op: Jun 2004
Locatie: L'burg
Posts: 16,562
Talking Enige troost

Enige troost


Stoppen met roken lijkt mij een marteling. Na de laatste, allez nog een allerlaatste sigaret begint het gevecht tegen de verslaving. Die eerste dagen ben je doodziek, daarna is het een kwestie van wel honderd keer per dag nee tegen jezelf te zeggen.



Ik ben in de leeftijdscategorie gekomen dat roken niet stoer meer is. Als tiener wil je indruk maken met een stiekeme sigaret, maar op je 35 driftig rondrijden op zoek naar een nachtwinkel waar je je shot kan halen is vooral zielig. Ik heb menig leeftijdsgenoot met de sigaret zien worstelen, hervallen en elke keer weer goede voornemens formuleren. Dat de meesten er uiteindelijk toch van afbleven heeft verbijsterend weinig te maken met doodsbedreigingen op elk sigarettenpakje noch met foto's van doorrookte longen. Het was de prijs die het 'm deed.

Roken stinkt. Je adem stinkt, je zweet stinkt, de asbak stinkt, je kleren stinken. Niets zo walgelijk als een toilet waar net iemand pathetisch stiekem gerookt heeft en dat met een wolk frisse dennengeur probeert te verbloemen. Misschien ruik je dat niet als je zelf ook rookt. Zoals je een lookadem niet opmerkt als je zelf ook look hebt gegeten. Maar mijnheer of mevrouw de roker, ik verzeker u: u stinkt geweldig. En ik heb niet veel zin om zelf te beginnen roken, om dat niet meer te ruiken. Nu het verboden is een sigaret op te steken in een restaurant, vraag ik mij zelfs af hoe ik al die jaren ben doorgesparteld dat er aan het tafeltje naast mij een sigaret werd opgestoken net op het moment dat ik mijn eten kreeg.

Het zal voor verstokte rokers wel een detail zijn maar als je lang genoeg (mee)rookt, word je ziek en op den duur ga je eraan dood. Daarom werkt vooral de combinatie van sigaretten en kinderen op mijn gemoed. Als ik in de file sta en in de auto naast mij zit een vader met een bungelende sigaret tussen zijn lippen zit terwijl zijn kinderen op de achterbank gezellig meeroken, ben ik in staat om die man door het zijraampje te trekken. Ik heb mezelf al moeten beheersen om een baby uit de armen van zijn rokende moeder te 'redden'. En gewoon woest word ik het bij het zien van een zwangere vrouw die aan een sigaret trekt. Meestal weten ze het zelf wel. Ofwel staan ze wat verstopt achter de bushalte met een blik van: 'ik ben ook maar een slachtoffer'. Ofwel kijken ze uitdagend in het rond: 'durf mijn enige troost in dit miserabele leven niet ook nog af te nemen'. Ergens verwacht ik nog net iets meer bescherming van een mama dan van om het even wie. Dat diezelfde mama haar baby vol vergif pompt, is moord met voorbedachte rade.

Ik ben dus tegen roken. Maar ik ben evenzeer tegen kijvende campagnes. Zeg maar eens honderd keer per dag nee tegen jezelf omdat het moet van iemand anders. Omdat roken niet mag van de overheid, van je dokter, van je vrouw. Dat hou je toch geen twee dagen vol?

Als je nu gewoon de prijzen verhoogt, dan sla je twee vliegen in één klap: mensen gaan minder roken en de inkomsten stijgen. Daarmee kan je de sociale zekerheid betalen van steeds minder rokers die dan nog een stel nieuwe longen nodig zullen hebben.

Een enkeling zal aanvoeren dat dit niet eerlijk is voor arme mensen. Want als je veel geld hebt, kan je je duurdere sigaretten nog altijd permitteren. Los van de perverse redenering dat arme mensen evenveel recht moeten hebben om zichzelf de dood in te roken, ontzeg je hen zo een begin van een uitweg. In het boek Jong en Schuldig (5 euro in paperback) vertelt een jonge gast hoe hij uit zijn diepe schuldendal is geraakt. De eerste stap was... stoppen met roken. De arme man of vrouw die elke dag een pakje sigaretten van 5 euro laat staan, heeft er op het einde van de maand wel 150 euro bij. Er zijn er voor wie dat een verdubbeling betekent van hun maandelijks te besteden bedrag.

Of trappen we in de val van arme mensen nog net iets meer te zien als slachtoffers? Ze zijn al arm, dus we zullen hun zelfbeheersing en eigen verantwoordelijkheid maar niet te hoog inschatten. In Amsterdam nemen ze vanaf volgend jaar de proef op de som. Supermarkten in achterstandswijken gaan er vanaf volgend jaar stunten met de prijs van gezond eten. Fruit en groenten zijn veel duurder dan chips en fastfood. Daardoor is het voor wie niet veel geld heeft niet makkelijk om gezond te eten. En met de crisis erbij grijp je nog sneller naar goedkope snoep en hamburgers. Maar met stuntprijzen voor gezond eten, zou dat moeten keren. Het Instituut voor Gezondheidswetenschappen van de Vrije Universiteit in Amsterdam verwacht veel van het experiment. Zij zijn ervan overtuigd dat geld mensen in beweging kan zetten. Ik ook. Geef armen goedkoop gezond eten en gun rijke stinkerds hun dure sigaretten.


DS, 02-11-2009 (Kristl Strubbe)
__________________
"Never argue with an idiot, they'll just bring you
down to their level and beat you with experience." (c)TB
Met citaat antwoorden
  #2  
Oud 4th November 2009, 09:40
Jente.Roosenbroeck Jente.Roosenbroeck is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2008
Locatie: Nijlen
Posts: 77
Groot gelijk!

Ik volg Kristl VOLLEDIG!
Roken stinkt en is vies. Misschien vreemd, maar ik heb altijd,
voor ik een relatie aanging met iemand, gevraagd of hij rookte.
Ik zei dan altijd: "Want ik kus geen assebakken!".
Ik begrijp echt niet het nut van roken.. Zoals ik al zei het is vies,
het stinkt, het is slecht voor je gezondheid, je stoort er mensen
in de omgeving mee, ...

Deze zomer ben ik naar Kusadasi(Turkijke) geweest. Ik lag volop te
genieten aan het zwembad (boekje lezen, zonnebril op, lekker in bikini)
tot plots de dame op de stoel naast me een sigaret opstak en de rook
uitblies die door de "wind" (briesje) recht in mijn gezicht vloog. De dame zelf
had er geen benul van, maar haar vriendin zag aan mijn vieze blik dat er iets
scheelde. Ik kan dat echt niet begrijpen. Je bent op vakantie, genieten van
de buitenlucht etc.

Volgens mij begin 80% van de rokers omdat dit "stoer" is. Wel ik vind er niks
stoer aan. Ik vind het juist zielig dat je zó afhankelijk kan zijn van een dom
sigaretje dat je longen gewoon ruďneert!
Ook bevoorbeeld een kerel met een sigaret, ik vind dit echt lachwekkend
eigenlijk. Ze staan er dan altijd in zo'n vrouwelijke houding met dat ding..
Echt zielig. Maarja dat is mijn mening.

Ik hoop echt dat ze de prijzen van sigaretten laten stijgen, want dit is
inderdaad een van de hoodredenen waarom arme mensen nog minder
uit hun schulden geraken. Ik vind het van Nederland een goed initiatief wat
betreft de prijsverlaging van het gezonde voedsel! Ben een benieuwd naar
de resultaten.. En hopelijk zal dit dan bij ons ook gebeuren + de prijsstijging
van de sigaretten en tabakverkoop!
Met citaat antwoorden
  #3  
Oud 5th November 2009, 13:17
Jente.Roosenbroeck Jente.Roosenbroeck is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2008
Locatie: Nijlen
Posts: 77
Roken doet veel meer dan je denkt..

Ik was zonet opzoekwerk aan het doen en kwam op dit artikel. Ondanks dat het 4 jaar oud is, blijft het waar. Vele rokers zijn niet op de hoogste van alle gevolgen van kettingroken. Daarom vond ik het toch belangrijk jullie dit te laten weten.

Bron: De Morgen
8 september 2005

Rokers hebben dubbel zo veel kans om op latere leeftijd hun zicht te verliezen als niet-rokers. Uit analyses aan het Brits Instituut voor de Blinden blijkt dat het verband tussen de ogen en de sigaret even duidelijk is als dat tussen roken en longkanker.

Slechts weinig rokers zijn zich daar van bewust. Uit een bevraging van het Nationaal Instituut voor de Blinden en de Vereniging tegen Leeftijdsgebonden Maculaire Degeneratie (LMD), de belangrijkste vorm van ouderdomsblindheid, blijkt dat slechts 7 procent van de Britse bevolking ervan op de hoogte is. Toen de onwetenden te horen kregen wat roken met je gezichtsvermogen kan doen, wilden maar liefst zeven op de tien stoppen of verminderen.

De verenigingen vragen nu dat er een nieuwe 'Roken veroorzaakt blindheid'-waarschuwing op de sigarettenpakjes komt. Studies wezen ook uit dat mensen die al twintig jaar gestopt waren met roken opnieuw hetzelfde risico liepen als mensen die nooit gerookt hadden. De boodschap, zoals verwoord door de voorzitter van de Vereniging voor Ouderdomsblindheid, Steve Winyard, was duidelijk: "Begin er niet aan en als je het toch doet, stop ermee."

Hij voegde er ook nog aan toe dat van alle mogelijke oorzaken voor ouderdomsblindheid roken de enige is die er "ontegensprekelijk" mee in verband kan worden gebracht. Winyard: "Mensen zijn daar niet van op de hoogte en velen hebben zelfs nog nooit van de aandoening gehoord."

Bij deze vorm van ouderdomsblindheid vertoont de macula, de gele vlek in het oog, een degeneratie. Ze gaat minder goed functioneren en kan zelfs totaal verdwijnen. De aandoening komt het meest voor bij oudere mensen, mogelijk als gevolg van een verslechtering van de stofwisseling bij een kwetsbare bloedvoorziening, maar er is ook een variant bij jongere mensen. In negen op de tien gevallen is de degeneratie 'droog', een vorm die niet genezen kan worden. Bij de 'natte' vorm is dat wel mogelijk. De belangrijkste symptomen zijn stoornissen in het kleurenzicht, beeldvervormingen en het 'gat in het beeld'. In België zouden zowat 150.000 mensen lijden aan de ziekte.


Ik hoop dat de rokers onder ons hier eventjes bij stil staan, en nadenkek of ze zo hun latere jaren willen verslijten..
Met citaat antwoorden
  #4  
Oud 7th November 2009, 09:47
Anne Van den Bosch Anne Van den Bosch is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Nov 2008
Locatie: Wijnegem
Posts: 274
Jongeren kiezen vrienden op basis van rookgedrag

Jongeren kiezen vrienden op basis van rookgedrag

Jongeren die roken verkiezen vrienden die dezelfde ongezonde gewoonte hebben. Jongeren die anders of minder roken, hebben minder invloed op hen.

Aantal sigaretten
Uit onderzoek in zes Europese landen blijkt dat het aantal rokende jongeren stijgt in de meeste westerse landen. 3,5 tot 12,5 procent van de 13-jarigen rookt. Hoe ouder ze worden, hoe groter de kans op deze ongezonde gewoonte en op een verslaving toeneemt. Dat blijkt uit Nederlands onderzoek. Ook concludeert de Nederlandse onderzoekster dat vriendschappen een belangrijke rol spelen in het rookgedrag, jongeren selecteren hun vrienden op basis van het aantal sigaretten dat ze roken. Niet-rokers en rokers sluiten wel vriendschap, maar het gebeurt toch vaker tussen gelijkgezinden.

"Het is niet zo dat vrienden zich aan elkaar aanpassen qua rookgedrag. Ouders hebben daar meer invloed op", aldus de onderzoekster. Ook bleek dat de keuze van vriendschap op basis van het rookgedrag groter is bij meisjes dan bij jongens. (anp/ep)

03/11/09 14u16 (Het Laatste Nieuws)

Volgens het artikel vormen zich groepjes op basis van het rookgedrag. De rokers en de niet-rokers, maar ook 'de rokers die 10 sigaretten per dag roken' en 'de rokers die een pakje per dag roken' en '...' (ga zo maar door).
Volgens mij is de 'groepvorming' te verklaren doordat rokers gemakkelijker bij elkaar staan, zeker omdat ze een vast plekje kennen naast de schoolpoort, aan de ingang van het kantoor, ... Op dat moment vinden er allerlei gesprekken plaats, waardoor rokers elkaar beter leren kennen en dichter naar elkaar toe groeien.
Dat roken slecht is voor de gezondheid, en veel jongeren beginnen te roken om bij bepaalde mensen te horen, staat vast. Op die manier worden die groepen natuurlijk nog meer in de hand gewerkt.
Ergens vind ik dit niet juist. Het is toch niet dat het rookgedrag iemands karakter bepaalt? Hoe kan je nu vrienden maken op basis van rookgedrag?
Ik zou nooit mensen links laten liggen omdat ze roken, terwijl ik daar helemaal niet voor te vinden ben!
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 17:37.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.