actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > BELGIË > Cultureel-maatschappelijk
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 30th November 2012, 07:55
C*arlotte Lodewyckx C*arlotte Lodewyckx is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2012
Locatie: Turnhout
Posts: 107
Laat illegale kinderen hier school afmaken

Laat illegale kinderen hier school afmaken

BRUSSEL - De onderwijskoepels roepen Maggie De Block op minderjarigen zonder papieren niet meer uit te wijzen zolang ze hun opleiding niet hebben afgerond.

Minderjarigen zonder papieren die het land worden uitgezet, op een zucht van hun examens. Of meerderjarigen zonder papieren die nog een beroepsopleiding volgen, maar niet de kans krijgen om hun stage af te maken. Het is telkens opnieuw een trauma voor de jongere zelf, zijn klasgenoten en zijn school. Bij directies en leerkrachten leeft veel ongenoegen: waarom in die kinderen investeren als dat na vijf jaar of langer allemaal voor niets blijkt te zijn geweest?

Het katholiek onderwijs en het GO! willen dat kinderen zonder papieren, zelfs als ze meerderjarig zijn, altijd de kans krijgen om eerst hun opleiding hier af te maken. Naar aanleiding van enkele ophefmakende zaken in de media eerder dit jaar, zoals van Scott Manyo en Parwais Sangari, hebben ze overleg gevraagd met staatssecretaris voor Asiel en Migratie, Maggie De Block (Open VLD). Ze schreven een gezamenlijke knelpuntennota. Die focust vooral op de situatie van jonge vreemdelingen die een opleiding volgen in het deeltijds beroepssecundair onderwijs.

Een van de vragen is om jongeren een of meerdere voorlopige verblijfsvergunningen te geven voor de duur van hun opleiding. ‘Daarmee willen we ons niet in de plaats van de asielinstanties stellen', zegt Mieke Van Hecke, directeur-generaal van het VSKO. ‘Als zij vinden dat kinderen naar hun land moeten worden teruggestuurd, dan is dat zo. Maar geef hen dan tenminste uitstel. Breek hun opleiding niet zomaar af, zo maak je hen sterker in hun thuisland, als terugkeer echt moet.'

‘Onderwijs is een kinderrecht, ook voor wie hier illegaal is', zegt Raymonda Verdyck, afgevaardigd bestuurder van het GO!. ‘Daarvoor willen we respect vragen.'

De Block zegt begin volgend jaar het debat te willen aangaan. Zelf wil ze eerst nog de mening horen van andere diensten die jonge vreemdelingen opvangen.

Ook het kabinet Onderwijs bereidt nog een nota voor.

Bron: De Standaard

http://www.standaard.be/artikel/det...121129_00386568

Mening:
Het is heel belangrijk dat hier een goed beleid rond gevoerd wordt, want anders loopt dit uit de hand. Eigenlijk is dit in België al helemaal verkeerd gelopen...
Naar mijn mening kan je kinderen, minderjarigen en meerderjarigen, die hier studeren en voor een groot deel een sociaal leven hebben opgebouwd, niet meer het land uitwijzen. Zij werken hier aan hun toekomst en ik denk zoals men in het artikel al zegt dat kinderen hier sterker van worden en hierdoor krijgen deze jongeren mogelijk meer kansen in hun thuisland. Stel je eens voor dat je aan een universiteit studeert en je bent aan je master bezig en opeens moet je het land uit. Vier jaar gestudeerd voor niets, dan ben je je leven voor een groot deel kwijt …

België zou in het begin hard moeten zijn en zeggen dat illegalen hier niet kunnen blijven, dit is hard, maar jammer genoeg de enige oplossing. Zoals in Nederlands daar hebben ze een duidelijke visie en staan ze op dit vlak al een stuk verder.

Maar mensen terugsturen naar hun geboorteland terwijl zij helemaal geïntegreerd zijn in de samenleving? Nee dit kan volgens mijn niet!

Laatst aangepast door C*arlotte Lodewyckx : 30th November 2012 om 08:00.
Met citaat antwoorden
  #2  
Oud 30th November 2012, 08:31
EvelienBroeckx EvelienBroeckx is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2010
Locatie: Arensdonk
Posts: 117
Dit is een zeer delicaat probleem en eerlijk gezegd heb ik hier een dubbel gevoel over. Enerzijds ben ik absoluut akkoord met Mieke Van Hecke. Het is schrijnend dat sommige jongeren plots het land worden uitgestuurd, terwijl ze volop bezig zijn zich te integreren. Ik geloof best dat het voor hen (en voor leerkrachten, ouders,...) een zware klap is, maar anderzijds weten ze dat ze hier illegaal verblijven en dat de kans dus bestaat dat ze het land worden uitgezet. Illegaal betekent 'onwettig' en het is dus verboden. Als je in België iets illegaal doet, dan word je gestraft. Waar gaat het naartoe als we onze eigen wet opzij gaan schuiven om illegalen een goede opleiding te geven? Bovendien vraag ik me af wat ze dan zijn met deze opleiding, want waarschijnlijk kunnen ze met dit diploma niets aanvangen in hun land van herkomst. Jaarlijks lezen we in rapporten dat het aantal illegale mensen in ons land gestegen is. Als deze wet wordt goedgekeurd, dan zal het rondgaan als een vuurtje en dan zullen de volgende rapporten ontzettend hoge getallen laten zien.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 07:12.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.