actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > BELGIË > Sociaal-economisch
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 18th April 2015, 09:42
E*elyne.Van.Rompaey E*elyne.Van.Rompaey is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2013
Locatie: Emblem
Posts: 80
1 op de 5 gemeenten heft nog compleet verouderde "belasting op drijfkracht"

In 1 op de 5 Vlaamse gemeenten wordt nog altijd een belasting op drijfkracht geheven. Dat is een belasting die bedrijven moeten betalen voor motoren. De belasting werd vorige eeuw ingevoerd om de handenarbeid te beschermen.
Een belasting op de motor in je elektrische garagepoort, of zelfs een belasting op de motor in je pc, het lijkt absurd. Maar toch bestaat deze zogenoemde belasting op drijfkracht nog in 67 gemeenten in Vlaanderen.

In de regio Antwerpen-Waasland met veel industrie en haven- en logistieke bedrijven heft zelfs 1 op de 2 gemeenten de belasting nog, zegt Dirk Bulteel van ondernemersorganisatie VOKA. "Het zwaartepunt ligt dan in de stad Antwerpen, en de gemeenten Zwijndrecht en Beveren.

Toch is deze compleet verouderde belasting op termijn geen goede zaak voor de gemeenten, want bedrijven maken wel degelijk hun rekening en zo'n belasting betekent dan een rem op de investeringen van bedrijven, denkt Bulteel. "Als ik me wil vestigen, dan bekijk ik of er een verschil is tussen de gemeenten. En soms moet men in de ene gemeente tot het achtdubbele betalen in vergelijking met een andere gemeente."

Daarom stelt de ondernemersorganisatie voor om bedrijven die investeren in nieuwe energiezuinige machines vrij te stellen van de belasting en het systeem zo te laten uitdoven.

Bron: De Redactie, zaterdag 18 april 2015
URL: http://deredactie.be/cm/vrtnieuws/economie/1.2308178

Mening:
Ik vind een belasting op drijfkracht niet meer van deze tijd. Het is verouderd en ik denk dat heel wat mensen nog niet veel gehoord hebben over deze belasting. Bedrijven gaan steeds meer automatiseren, maar dit is normaal. Technologie wordt meer en meer gebruikt de dag van vandaag. In het artikel wordt er vermeld dat sommige bedrijven door deze belasting minder kunnen investeren. Investeren is net belangrijk. Zo gaan bedrijven er op vooruit en kunnen ze efficiënter en productiever zijn. Bedrijven kunnen niet groeien als ze niet kunnen investeren. Ik kan goed begrijpen dat meer bedrijven weg gaan uit deze gemeentes en dat ze zich in een andere gemeente gaan vestigen. Het idee om bedrijven te laten investeren in energiezuinige machines en zo vrijgesteld te worden van deze belasting, vind ik een goed initiatief. Het is een win-win situatie. Het is beter voor het milieu en het bedrijf heeft weer een kost minder.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 18:53.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.