actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > BELGIË > Mobiliteit
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 16th May 2014, 20:31
P*eter.desmedt P*eter.desmedt is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Nov 2012
Locatie: Vosselaa
Posts: 109
Frontale treinbotsing voorkomen dankzij veiligheidssysteem

Twee treinen uit tegenovergestelde richtingen zijn vanmorgen omstreeks 11.30 uur op hetzelfde spoor terechtgekomen in Olne, in de provincie Luik. De treinen zijn op een kilometer van elkaar tot stilstand gekomen dankzij het veiligheidssysteem. Dat melden de NMBS en Infrabel.

Volgens spoorinfrastructuurbeheerder Infrabel lag een vergissing tijdens werkzaamheden aan de wissels aan de basis van het incident. Het treinverkeer tussen Luik en Verviers werd hernomen rond 12.50 uur.

"De mensen ter plaatse hebben de vergissing onmiddellijk opgemerkt bij de werkzaamheden. Ze hebben de bestuurders van de twee treinen gewaarschuwd en het veiligheidssysteem heeft de elektriciteit automatisch afgelegd", zegt woordvoerder Arnaud Reymann van Infrabel. "Ik wil niet minimaliseren, want dit is niet normaal. Maar het is fout om te zeggen dat er bijna een catastrofe was." De betrokken bestuurders hebben hun route gewoon afgewerkt.

De betrokken treinen waren een IC-trein met 400 mensen aan boord en een L-trein met een vijftigtal reizigers. Ze reden op lijn 37 tussen Luik en Aken. De IC-trein reed trager door de werken in Olne.

bron: http://www.demorgen.be/dm/nl/989/Bi...dssysteem.dhtml

mijn mening: Al een geluk bestaan deze veiligheidssystemen, want dit zou een heuse treinramp geweest zijn. Mensen maken fouten en daar is niks mis mee. We mogen dan ook van geluk spreken dat we soms geholpen worden door de nieuwe technologieën. Zo ook bijvoorbeeld bij auto's die automatisch remmen als ze te dicht bij een voorwerp komen. Ik vind dit persoonlijk echt een hele nuttige technologische verbetering die vele domme slachtoffers (de slachtoffers zijn niet dom, de ongelukken wel) kan voorkomen! Ik hoop dan ook dat deze technologie standaard zal worden op de nieuwe automodellen in de komende jaren.
Met citaat antwoorden
  #2  
Oud 16th May 2014, 20:45
A*nelien.Vermijlen A*nelien.Vermijlen is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2012
Locatie: Lier
Posts: 91
Dit is een uitvinding die ze al eerder hadden moeten uitvinden, zo hadden al heel wat treinrampen vermeden kunnen zijn. Jammer genoeg is dat niet het geval.
Bij auto's is dit ook een goede uitvinding, zoals P*eter al vermelde. Daar denk ik wel dat de kostprijs heel hoog gaat zijn. Er moet wel voor gezorgd worden dat het systeem enkel werkt als auto's aan een bepaalde snelheid rijden. Als dat niet zo zou zijn, dan zou je auto ook stoppen tijdens het parkeren of dergelijke. Dat is natuurlijk niet handig.
Voor treinen vind ik het wel een geweldige uitvinding, zo kunnen er veel accidenten vermeden worden.
Met citaat antwoorden
  #3  
Oud 16th May 2014, 23:07
V*ronique.Govaerts V*ronique.Govaerts is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2012
Locatie: Pulle
Posts: 105
Als gevolg van de treinramp in Buizingen (2010), is er vier jaar geleden beslist om elk treinstel uit te rusten met dit veiligheidssysteem. Vergissen en fouten maken is menselijk, dus ik ben tevreden dat dit remsysteem al duidelijk zijn nut heeft bewezen. Hoewel iedereen die de trein neemt elke dag zit te klagen over de vertragingen bij de NMBS, vind ik het wel goed dat de NMBS zijn verantwoordelijkheid neemt door van veiligheid voor de reizigers een prioriteit te maken. Investeren in meer veiligheid is belangrijker dan de stiptheid van de treinen, hoewel dit laatste in de toekomst toch ook op punt gesteld mag worden.
Met citaat antwoorden
  #4  
Oud 19th May 2014, 19:01
l*rs.mijnendonckx l*rs.mijnendonckx is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2012
Locatie: Retie
Posts: 87
Dan komt de NMBS en Infrabel toch nog eens positief in de actualiteit. Ik kan me namelijk niet herinneren hoe lang dat geleden is.
Ik vind het zeker en vast positief dat het veiligheidssysteem zijn werk doet. Laten we hopen dat alle mogelijke treinrampen op deze manier kunnen worden vermeden.
En net zoals V*ronique zei, vind ik ook dat veiligheid primeert boven het stipt rijden van de treinen. Al blijft dit inderdaad ook een groot werkpunt ...
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 21:17.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.